Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Åbne & lukkede kabinetter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har gemmen noget tid være facineret af nogle af de kvaliteter som åbne/semiåbne konstruktioner har i formidlingen af musikken.

Det er jo svært at sige hvad disse kvaliteter er men ... et bud er:

Ukomprimeret og ikke-mekanisk lyd, der kobler naturligt til rummets akustik ... kort sagt måske en mere naturlig rumgengivelse. Et eksempel kan være lyden fra nogle diopole højtalere eller elektro og magnestater.

Bemærk disse har ofte også svagheder ... men det er princippet jeg går efter.

Nu har jeg jo kigget lidt på Duelunds højttaler ... der så vidt jeg kan se arbjeder med et semi-åbent kabinet ...

Kan man få nogle indspil omkring dette emne ... evt. med folk der har gjort sig erfaringer selv med diopole projekter.

SATMIT

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

De omtalte Duelund højttalere arbejder med kontrolleret utæthed af et lukket kabinet.

Korrekt udført vil dette kabinet opføre sig som et lukket kabinet med større rumfang end et helt tæt kabinet af samme størrelse og derfor resultere i en lavere Q-værdi for basresonansen.

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

jeg har desværre ikke så meget svar på dine spørhsmål, men et lille et selv:

hvad mener du med kigget på duelunds højttalere? der er selvføgelig hans hjemmeside, men f.eks. dca har ikke en kørende endnu..?

håber ikke det er for meget off-topic..

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Nej ... overhovedet ikke ... kunne blot godt tænke mig at få en diskussion af hvad det er for nogle effekter der er i spil.

En overset ting er f.eks. luftflow'et bag højttaler enhederne ... der ofte har stor betydning for hvordan lyden bliver!

SATMIT

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
En overset ting er f.eks. luftflow'et bag højttaler enhederne ... der ofte har stor betydning for hvordan lyden bliver!

Jeps, specielt selvbyggere glemmer ofte hvor vigtigt netop dette er: Fræs altid runde kanter omkring enhedens monteringhul, undlad dog 2 centimerer der hvor skruerne skal sidde - der skal jo være plads til kontramøtrikken!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

OceanMan

Men det kommer jo videre end det ... hvordan er flow'et gennem en bastant matrix-afstivning ...

SATMIT

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Kommer vel temmelig meget an på hvordan matrix'en helt præcist
ser ud. Jeg kunne dog forestille mig at en for "tæt"
afstivningsstruktur er af det onde fordi luftpuden i kabinettet ikke
flytter sig så hurtigt som den burde. Det må på en eller anden led
føre til forvrængning

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

OceanMan

Men det kommer jo videre end det ... hvordan er flow'et gennem en bastant matrix-afstivning ...

SATMIT

Det eneste man skal sikre sig er at det åbne areal fra det kammer bassen sidder i ikke er mindre end enhedes membranareal men gerne lidt større. Eventuelle problemer vil kunne ses på impedanskurven.

Tætheden i matrix'en afpasses med andre ord til enheden. Mine baskabinetter må nok henregnes til de mest "bastante" af slagsen, ca. 320 kamre pr kabinet(2 forsk.størrelser) og hver bas optager hvad der modsvarer 12 af de "store" kamre. Bestykningen er 2 x 7½" 

Kabinetterne er et ekstremt yderpunkt der næppe bliver gentaget, men jeg er da fri for kabinetresonanser

Waal 

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har et spørgsmål jeg ikke håber er for meget off topic - ellers må de herre undskylde. Hvad sker der hvis man stopper noget i porten på en bas-refleks konstruktion, hvad sker der hvis man f. eks sætter en skumgummi-prop i henholdsvis en total blokering.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Jeg har et spørgsmål jeg ikke håber er for meget off topic - ellers må de herre undskylde. Hvad sker der hvis man stopper noget i porten på en bas-refleks konstruktion, hvad sker der hvis man f. eks sætter en skumgummi-prop i henholdsvis en total blokering.

Du dyrker vel ikke højttalerfili

afhængig af tæthed/gennemstrømningsmodstand får du noget der minder om en akustisk ventil henholdsvis et lukket kabinet. Lukker du porten med dit/dine uvaskede fodboldtøj eller cykelbukser får du tillige en sanseoplevelse der udvikler sig over tid

Waal

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
lasse skrev:

afhængig af tæthed/gennemstrømningsmodstand får du noget der minder om en akustisk ventil henholdsvis et lukket kabinet. Lukker du porten med dit/dine uvaskede fodboldtøj eller cykelbukser får du tillige en sanseoplevelse der udvikler sig over tid

Waal

Der er jo noget med at, sanserne skærpes hvis én forsvinder.

Kan man tænke sig, at man for bedre hørelse, fordi lugtesansen helt forsvinder over tid, pga. overbelastning med de nævnte ting i porten.

Til top Vis sam25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sam25

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

sam25 skrev:
waal skrev:
lasse skrev:

Waal

Kan man tænke sig, at man for bedre hørelse, fordi lugtesansen helt forsvinder over tid, pga. overbelastning med de nævnte ting i porten.

Ja det er sgu' da hardcore det her, er det ikke ?  
Jeg kan høre at der er kommet mere styr på bassen, den kobler bedre til rummet og der er i øjeblikket noget skumgummi tjavs i porten, det jeg sådan set også var ude på at høre noget om var hvad der sker med den måde basenheden reagerer på, altså får den bedre arbejdsbetingelser (hvad med Q'et og så lige en lille forkalring på hvad det betyder), kan man bare plugge porten også nyde det lukkende systems velsignelser eller skal man gå mere radikal til værks.

Erik K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2003
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Vi kunne måske få Duelund på banen? Han mener jo at det lukkede system er det enesre der dur.

Personligt har jeg for år tilbage hørt Quad staterne plaseret oven på en dipol, mener at det var Finske Gradient der produserede dem og at det var 2 stk 12"Peerless i en H dipol, der var detaljer i bunden så det var en ren fornøjelse.

Et link   http://www.linkwitzlab.com   der er svar på mange spørgsmål om dipoler og højttaleres kobling til rummet

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
sam25 skrev:
waal skrev:
lasse skrev:

Waal

Ja det er sgu' da hardcore det her, er det ikke ?  
Jeg kan høre at der er kommet mere styr på bassen, den kobler bedre til rummet og der er i øjeblikket noget skumgummi tjavs i porten, det jeg sådan set også var ude på at høre noget om var hvad der sker med den måde basenheden reagerer på, altså får den bedre arbejdsbetingelser (hvad med Q'et og så lige en lille forkalring på hvad det betyder), kan man bare plugge porten også nyde det lukkende systems velsignelser eller skal man gå mere radikal til værks.

Har du udstyr til at måle impedans er det forholdsvis nemt, eller må du prøve dig frem. Uanset om du vælger den helt lukkede eller den utætte model vil enheden rulle af med 12/dB. Fs, Qt og impedanspuklen vil dog afvige lidt mellem de 2 løsninger. En velvalgt utæthed vil give en lidt lavere Fs og et lidt lavere Qt end den helt lukkede. Hvis du kan afmontere porten, kan du som forsøg erstatte den med en hjemmelavet ventil lavet af f.eks 2 stykker hulmasonit med et sammenpresset stykke rockwool i mellem eller en træprop hvor du laver en slags O-ring af 3-5mm filt så proppen passer stramt i hullet. Du må ikke kunne "høre" ventilen. Dæmpningsmaterialet i kabinettet skal befinde sig midt i kabinettet hvor "lufthastigheden" er størst

Gevinst. Dybere bas, bedre impulsgengivelse og en hensigtsmæssig kobling til rummet - især hvis det totale Q er 0.5 eller lavere. Forstærkeren får også bedre arbejsbetingelser.

Q'et er et udtryk for systemets dæmpning ved egenresonansen. 0.5 er det man kalder "kritisk dæmpet" over 0.5 er der "oversving" dvs. ringning/overshoot. Frekvensmæssigt er niveauet -6dB ved systemresonensen med et Q på 0.5.

Da rummet "forstærker" med + 12dB ved lave frekvenser vil et Q nede omkring 0.3 være velkomment og det er muligt at tilpasse bassystemets afrulning til rummets forstærkning (roomgain) men det er en større "afhandling" som Duelund nok vil komme ind på i en anden tråd

Waal

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej Waal

Tusind tak for den fyldige beskrivelse, der er jo lidt at gå igang med, jeg har engang kikket ind i baskabinetterne og der er ikke noget uld derinde, siderne er beklædt med noget skumgummi der er bølger eller toppe på. Kan jeg med fordel stoppe en tot uld derind ? Jeg tror jeg vælger den løsning med proppen og så noget filt men spændende er det .

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

anda skrev:

De omtalte Duelund højttalere arbejder med kontrolleret utæthed af et lukket kabinet.

Korrekt udført vil dette kabinet opføre sig som et lukket kabinet med større rumfang end et helt tæt kabinet af samme størrelse og derfor resultere i en lavere Q-værdi for basresonansen.

Mvh

Anders D.

Helt korrekt, og utætheden kan reguleres på. Det er reelt set en ikke lydgivende utæthed.  

mvh Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

http://www.diysubwoofers.org/

er der rimelig meget info. som systemer, osv.

Til top Vis sam25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sam25

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Kan jeg med fordel stoppe en tot uld derind ?

Jeg er også interesseret i dæmpning med uld kontra den almindelige "plast foer" type...

Og er der forskel på optimal dæmpning af et lukket system kontra et basreflex? Hvad er egentlig årsagen til dæmpematrialet? Er det stående bølger, reflektion fra bagsiden af mebranen eller noget 3.?

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
lasse skrev:

Kan jeg med fordel stoppe en tot uld derind ?

Jeg er også interesseret i dæmpning med uld kontra den almindelige "plast foer" type...

Og er der forskel på optimal dæmpning af et lukket system kontra et basreflex? Hvad er egentlig årsagen til dæmpematrialet? Er det stående bølger, reflektion fra bagsiden af mebranen eller noget 3.?

Et basreflekssystem må ikke dæmpes overhovedet, så skrider virkningen.

Det lukkede system skal dæmpes for at undgå stående bølger og for at gøre kabinettet så stort som muligt. Det lyder underligt, men der er en fin balance for massen og fordelingen af dæmpemateriale hvor kabinettet forekommer enheden for at være større end den er. Det er beskrevet i ovenstående URL.

mvh  Steen Duelund 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Men de fleste reflexkabinetter har da en form for "dæmpning" eller ligende...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes