Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 18:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Miju’s BSS.3,5-12mk.3 Ht. opdate 26-11-06 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

En 12" flex unit koster mellem 3200 og 4200 + moms per styk .

Men så får man dem også fremstillet som man ønsker det.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Yep! det er rigtig nok!...

15" udgaverne der er helt oppe og "ringe" ved over 5 kg. stk!...  undersøgte det engang for nogle år siden!.. da jeg overvejede et 15" sub system, her var der KUN! Audiotech & nogle JBL egnede efter min mening!.. og begge kostede et stykke over 5 - 6kg/kr.!...  projecktet blev skrinlagt grundet økonomiske og pladsmessige omstendigheder!...

Siden bød en 12" løsning sig jo som den mest optimale for mit lytterum!!!! og jeg startede med de fortrinlige 12" Peerless SWR315 som har gjort års tro tjeneste!!.. og det rigtig godt endda!..

Disse har jeg købt brugt.. optimeret til at spille i lukket kammer på mellem 120 & 125 liter... lige hvad de skal hos mig også!..

Og så lidt yderliger modefikation så var det lige i øjet!!!!!!!!

Hvad var forskelle på disse og mine gamle Peerless??

Mere "SLAM! eller hurtighed i øverste del af deres arbejdes område 75 - 150 Hz. eller måske rettere mere DYNAMIK!

Højre opløsning op efter og bedre neuancering.. alt i alt renere og fastere gengivelse...  de starter og stopper klart og hørbart hurtigere end de "gamle" 12" jeg havde!!!..  samspillet med mellemtonen i hele området 75 til 300 Hz. er bedre...  ( en oktav over & under delefrekvensen på 150 Hz. )

Dybden i gengivelsen er stortset den samme, men måske lidt mere velkontroleret og tør hel ned efter...

Alt i alt en fin forbedring i bassen..

Har faktisk ikke engang hørt mindre enheder gøre det bedre hvad angår dyanmik og hurtighed!..  ganske imponerende!!!!!!!!!!!!

mvh.

 



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Nu består min højtaler serie af følgende :

BSS 1,4 mk.1 ( 9700 + 4" C-Quence.)

BSS 1,5 mk.2 ( 9700 + 5" C-Quence.)

BSS 1,6 mk.4 ( 9700 eller 9900 + 6½" 8546-00)

BSS 2,5 mk.6 ( 9700 + 5" C-Quence & 6½" C-Quence)

BSS 2,6 mk.4 ( 9700 eller 9900+ 6½" 8546-00 & 6½" 8545-k. )

BSS 3,5 mk.1 ( 9700 + 5" C-Quence & 12" Flex unit )

BSS 3,6 mk.2 ( 9700 eller 9900 + 6½" 8546-00 & 12" SWR315)

BSS SUB. serie. ( til at suplere BSS 1,4 - 1,5 og 1,6 )

6   ( 6½" 8545-k)          ; ;     laves nu også med Flex unit enheder

8   ( 8" 8555 )           ; ;         laves nu også med Flex unit enheder

10 ( 10"  8565 )           ; ;      laves nu også med Flex unit enheder

12 mk.2 ( 12" SWR315)    laves nu også med Flex unit enheder

15 mk.1 ( 15" Flex unit)    laves KUN! med Flex unit enheder

------------------------------------------------------------ ------------------------------

BSS 1,0 - 2,0 - 3,0 & 4,0 mk.3 til 6 ( Er udgået! )

SUB  18 & 21 ( er udgået!)

------------------------------------------------------------ ------------------------------

Anvender pt. selv BSS 3 serien.. med 12"

C-Quence enhederne fra Audiotechnology afløser ScanSpeaks 8545 & 8545-k. & til dels 8546-00 ( de gode gamle med 8546 laver jeg da endnu hvis ønskes!?) samt Peerless SWR315

Ny opgradering på vej.. et step op af mk. "stigen" og bliver for alle modeller, her er tale om ScanSpesks D3004/6600 diskanter, der vil afløse 9700 & 9900

 



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Udviklingen af serien har taget 9 år. fra første BSS 2,0 senere 2,5 blev konciperet.. og prototype lavet..

Mange enheder har været prøvet til mid. blandt andet samtlige ScanSpeak.

Så som : 8535 - 8542 - 8543 - 8544 - 8545- 8545-K - 8546-00 - 8546-02.

Samt til støre bas : 8555 - 8565.

De nye 15W8530 & 18W8531.

Ligeledes..

Audiotech : 4H & 5H Flex..  C-Quence 15H & 18H

Vifa. Pl18WO-908 - M18WO-908 samt en del andre modeller..

Focal Audiocom : div. 5 &6½" modeller.

Seas Exell ( div. modeller)

Div. Peerless 6½" modeller.

Før valget faldt på de nu anvendte.................

Til diskant har der ALDRIG! været tvivl...  her er det D2905/9700 eller 9900Revelator og nu D2904/7100.

( D2905/9300 har været brugt til buget eller speciel personlig smags orienterede bundende opgaver og versioner)

Til bas er der kun Scanspeaks 8535 - 8545 - 8555 og 8565 samt div. Flex unit 6½ - 8 - 10 - 12 & 15" enheder der er interasante.

Og den gode gamle Peerless SWR315 - 12"

Dog har Peerles SWR260 - 10" været "oppe og vende" og er en god buget 10" løsning! ( skulle en Flex eller 8565 være for bekostelig?)

Indtil nu er der godt og vel solgt et par stk. af hver model.... ( dog flest 1,6 - 2,6 og 3,6 modeller )



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
saxtorph
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 16 April 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

hold K... det er flot stykke arbejde  du har lavet  hatten af for dig  og ja du er sikkert blevet belønnet flere gange med sød musik   
Til top Vis saxtorph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af saxtorph
 
anda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 18 April 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hej Miju

COOl!

Jeg har i øjeblikket en tovejs med 8545 og 9700. Jeg overvejer dog at udskifte min 8545 til enten 18H C-Quenze eller 8531 (for at få bedre mellemtonegengivelse). Hvilken enhed synes du bedst om? Jeg har også overvejet 8546 men tvivler på om den alene leverer bas nok.

MVH

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 18 April 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej..

Glem 18W/8546-00! til dit brug!!.... Den er en fin enhed i en 2½ eller 2 vejs konfiguration og til mid. ned til omkring 1500 - 200 Hz. her under bliver den lidt tydn i det! og det samlede lydbillede i en ren to vejs med denne bliver lidt lys, og tynd bundet!...

Som sagt den er en dejlig enhed!! MEN! der er kommer lidt "bedre" enheder til siden!... 

Her taler jeg om 18H C-Quence fra Audiotechnology. den besider samme neutralitet og korekt hed i gengivelsen, men er hurtigere og mere velopløst, den spiller også noget mere bund..

Denne ville blive og er idag mit valg frem for nogen anden, med den lyd filosofi jeg står for og går efter.

ScanSpeak`s 18W/8531 er en fin enhed den er lidt hurtigere og ligeledes lidt mere velopløst, men! den besider ikke samme ufarvede og neutrale gengivelse 8546 har (desverre! hvor ved jeg har afskrevet disse ellers fine enheder!.. )

Den har god bund og rækker dybt, ligeledes har den god krop og fylde i hele tone området, MEN! den farver lidt mod det varme / mørke, og giver ikke en helt nøktern gengivelse som 8546 giver ( samt 18H C-Quence fra Audiotech)

Den har dog en god fyldig og lækker gengivelse og er man til det mere varme (a`la Sonusfaber) så er det et fremragende valg!.. 

Den kan dog bringes til at spille ganske tæt på korekt og uden de store afvigelser fra det korekt neutrale, men aldrig helt!.. og ikke i samme grad som eks 8545 kunne!!..  der til ligger der for meget personlighed der hælder mod det varme og farvende i den grundliggende klang og egenskaber..

18H C-Quence enhederne fra Skaaning / Audiotechnology, kendetegnes ved en meget precis, korekt og nøktern samt her af neutral grund klang, og med den rette diskant og helt rigtig optimal delefilter teknik, kan disse enheder bringes til at give den mest nautrale og korekte ( liniære ) gengivelse jeg har set/ hørt!.. dette samtidig med de har den helt rigtige balance mellem top, mid og bund, som 8546 savner, denne er som sagt ganske korekt og neutral samt kan bringes til en meget liniær gengivelse oppe fra og ned til lidt under 2 - 300 Hz. hvor den så falder af og mister energi / krop og fylde!.. og er derfor ikke i fuld balance fra dens nedre grænse til øverste grænse, DET ER 18H!!

Så hvis du er til det strængt neutrale og korekte, så er C-Quence 18H lige sagen... hvis du er til det lidt mere fyldige og varme samt lettere farvede som følge her af?? så er 8531 enheden!!

Disse to enheder er de bedste der fås i hver sin kategodi af lyd eller inden for de respektive lyd filosofier, der deler sig i tilnærmelsen det mest neutrale muligt eller ønsket om en varm og lækker gengivelse der gengiver næsten alt lige musikalsk!..

18W/8531 er den der gengiver alt lige musikalsk! hvor 18H kun gengiver det bedste indspillede og mest musikalsk indspillede musikalsk!.. resten får man råt for usødt!!

Spørgsmålet er så hvad man er til??

18W/8545 lå lidt midt i mellem ( 18H & 8531 ) med en tendens til det lidt lyse og over analytiske i øvre mid. ( der dog med ret teknik og fornuftig delefilter disposition samt delefrekvens valg kan tæmmes helt fint!) og her en utrolig neutral og rigtig midterste mid. samt nedre mid, og der til en god fyldig og dyb bas!..

Den kan med ret delefilter teknik bringes til at spille både med varme og den lidt musikalske / romantiserende farvning, eller strængt neutralt... hvilket i mange år gjorde den til den bedste all around bas/mid. enhed ( især til ren to vejs konstruktioner). der er jo nu bare kommet en del rivaler til både fra Vifa, Peerles, Seas mf... men jeg finder den stadig blandt de ypperste ( sammen med 8546 )

18W/8546 er mere opløst og detaljeret samt en anelse hurtigere end 8545, og generelt lidt letter at tæmme i øverste mid. den har samme fantastiske neutrale og rigtige midterste mid. men bliv som sagt for tynd ned efter, og egner sig derfor ikke til all around brug samt to vejs..

Skulle jeg anbefale en enhed fra hver sin lyd filosofi, så bliver det faktisk netop 18W/8531 fra ScanSpeak og 18 H C-Quence fra Audiotech.

Hvad den er kan jeg ikke alene udfra dit valg af 8545 afgøre da denne enhed som sagt kan bringes til at spille på begge måder.. ( det kan 8531 ikke i nær samme grad, og 8546 slet ikke!).. 18H kan godt med vilje laves til at farve / få en lidt mere varm "agtig" klang, ved at med delfilter teknik lave hængekøje ( the BBC dip) men den samme naturlige varme som kan bringes frem i 8545 eller der naturligt ligger i 8531 kan kan man ikke få frem! )

Hvilken der er den rette for dig?? det må du selv afhøre udfra din lyd filosofi...

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 846
Sendt: 18 April 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej Miju. Jeg ved intet om selvbyg, men bøjer mig ydmygt i støvet for dit projekt. Det virker som om du har lavet højttalerne uden de store kompromisser, godt gået! Sådan ser et rigtigt entusiast-anlæg ud

__________________
"If music is the fruit of love, give me access."

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted
 
anda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 19 April 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hej Miju

Tak for dit svar

Lyder som om C-Quenze 18H er vejen frem for mig. Den er også noget lækrere udført - bare synd at man ikke kan se det, når den er monteret.

Hvordan filtrerer du den? og hvor stort et kabinet skal den bruge?

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Den har det fint i mellem 15 og 20 liter..

Skal jeg anbefale en helt optimal vol. så bliver det 16,5 liter, men du kan nok godt "strække den til 17,5L..  og bas ned til godt 45 Hz. (f-3)

Til 16,5 litter NETTO! vol. skal du anvende en Ø50 ( MBR50 fra Monacor ) port på mellem 130 &  140 mm.

Deling?? tjaa.. det afhænger jo af filter stejlhed og type samt ønsket delefrekvens!??

Men jeg selv kan anbefale to løsninger..

2,2 mH. spole i serie ( til mellem 230 & 220 mm. baffl bredte ) og 11 uF. kondensator parallel  (eller alternativt 5,6 uF.) for ( X@2,15kHz.)

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 03:12 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skriver om www.schuro.de de har næsten ikke været til at komme i kontakt med da jeg ville have noget,det lykkedes ikke at få noget derfra.Håber de har forbedret sig.

Spændende det du har gang i og sikkert lærerigt.

Har du nogen sinde overvejet båndenheder til diskant det lyder til at du er forelsket til anden side her.Hvad er der i givet fald galt hvis du ikke kan lide dem.Har du overvejet superdiskanter der går højrere op?

Har du tænkt på at bypasse delefilteret til bassen og så lade TACT'en styre den istedet hvis du har en 2.2.Jeg ville syntes dette var en spændende mulighed hvis man lige havde en effekt mere eller 2 hvis det er monoblokke.

Det sidste har jeg selv gået og drømt lidt om.

 



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=JRGW]

Kjeldsen skriver om www.schuro.de de har næsten ikke været til at komme i kontakt med da jeg ville have noget,det lykkedes ikke at få noget derfra.Håber de har forbedret sig.

Spændende det du har gang i og sikkert lærerigt.

Har du nogen sinde overvejet båndenheder til diskant det lyder til at du er forelsket til anden side her.Hvad er der i givet fald galt hvis du ikke kan lide dem.Har du overvejet superdiskanter der går højrere op?

Har ik stødt på nogen bånd ennu der matcher en 7000 eller 7100 diskant! især mellem 5 - 6 khz. og ned!..  her giver de fleste bånd en for tynd og kropsløs gengivelse, i den samlede sumering.

Da mellemtonerne ( 6½ & 5" som jeg anvender ) ikke når her op med niveau nok, og bånd her ikke har energi nok til at fylde ud alene.. der skal iøvrigt deles for højt til bånd til de enheder jeg ynder som mid!.. DET BLIVER IKKE OPTIMALT!!

Og disse omtalte diskanter går rent til 40 kHz. lige så højt som de fleste bånd!..

Den gamle SS. 9700 9900R er også stadig ganske uovertruffen og på højde med de fleste bånd!.. ( efter min mening!) og den nye super diskant 6600 fra ScanSpeak overgår de fleste.

 

Har du tænkt på at bypasse delefilteret til bassen og så lade TACT'en styre den istedet hvis du har en 2.2.Jeg ville syntes dette var en spændende mulighed hvis man lige havde en effekt mere eller 2 hvis det er monoblokke.

Har TacT2,2x på prøve.. og køre netop iøjeblikket således som du der beskriver og med en 6 orden skæring på bassystemet!..  DET ER NOGET! der virker..  det kan anbefales!..

Det sidste har jeg selv gået og drømt lidt om.

Forståligt!! og jeg anbefaler det varmt!!

 

[/QUOTE]

__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Har du for øvrigt set det interwiew med Infinity's grundlægger?Problemet med bånd er vel også at de er hurtigere end de øvrige enheder og godt kan stikke af det er nok ikke så let i praksis at lave.Men lav masse er nu ikke dårligt.

Lidt sjovt at både Audiovector og Dali også er hoppet på den vogn bare lidt sent.

Og hvad med Megaline hvad er det der er med til at gøre dem så gode..........

Jeg har hørt en sige at Heil elementer er noget af det bedste man kan få,hvad mener du?

Her er et link:http://www.unitedhomeproducts.com/id101.htm

Mht. TACT så er det da voldsomt med en så kraftig afskæring du bruger de ville vel i et passivt delefilter dræbe meget,men i et elektronisk betyder det ikke så meget er det en korrekt antagelse?

Er dynamikken og præsisionen så meget bedre end i et passivt delefilter?En aktiv højtaler er så de næste skridt eller hvad,det er sikkert lettere at tænke end lave det i praksis.Med de ICE og ZAP skulle det vel være lettere at lave mht. forstærkere om de så er gode nok er en anden sag,men de forbedres vel hen af vejen. 



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=JRGW]

Har du for øvrigt set det interwiew med Infinity's grundlægger?Problemet med bånd er vel også at de er hurtigere end de øvrige enheder og godt kan stikke af det er nok ikke så let i praksis at lave.Men lav masse er nu ikke dårligt.

Det er rigtig nok! det er svært at få bånd integreret ordentligt med en konventionel bas/mellemtone..

Har dog hørt/set det gjort fint! det med mindre meget hurtige 4" enheder eller mellemtone domer...

Lidt sjovt at både Audiovector og Dali også er hoppet på den vogn bare lidt sent.

Det fungere heller ik så godt der! Audiovectors modeller med alm diskant lyder klart bedre!!.. dog så anvender Dali bånd som super tweeter! og lader en alm. dome række ned til mid. det fungere fint nok!!...

Og hvad med Megaline hvad er det der er med til at gøre dem så gode..........

Muligvis størelsen på båndet ?? ved det ik! ingen regler uden undtagelser!..

Jeg har hørt en sige at Heil elementer er noget af det bedste man kan få,hvad mener du?

Har ik hørt dem så meget at jeg kan bedømme dem ordentligt

Mht. TACT så er det da voldsomt med en så kraftig afskæring du bruger de ville vel i et passivt delefilter dræbe meget,men i et elektronisk betyder det ikke så meget er det en korrekt antagelse?

Jo stejler deling jo bedre fase forhold i bas mid området jo renere gengivelse her!!  men rigtigt er at det kun lader sig realisere elektronisk!!

Er dynamikken og præsisionen så meget bedre end i et passivt delefilter?

Jo betragteligt!!

En aktiv højtaler er så de næste skridt eller hvad,det er sikkert lettere at tænke end lave det i praksis.Med de ICE og ZAP skulle det vel være lettere at lave mht. forstærkere om de så er gode nok er en anden sag,men de forbedres vel hen af vejen. 

Kunne godt tænke mig en fuld elektronisk løsning!.. det er klart at fortrække!..  nu får vi se hvad fremtiden bringer...??



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg bruger nogenlunde samme topdel som dig, med en 9700/8546, men har planer om at finde noget endnu bedre (har man ikke altid det? ).

Jeg har kigget en del på Fountek bånd, men du skriver at du ikke har hørt bånd der kan matche Scan-Speak diskanterne. Har du hørt disse Fountek, for deres NeoCD2.0 kan gå ret langt ned, og kunne f.eks. møde en 8546 eller en Audio Technology mellemtone?

Jeg fisker lidt efter gode alternativer til 9700/9900 (det kan jo være svært), uden at skulle op og give 3-4.000 stykket. Er såmænd glad for mine 9700, men det må kunne gøres bedre

Hvad med Scan-Speak 15W8530K01 som mellemtone? Jeg har i flere tests opnået ret gode resultater med denne enhed, omend der skulle to til hver side, men så præsterede de også godt. Den ser jeg sjældent i DIY konstruktioner, er den ikke lidt overset?

(Håber du er frisk på lidt enheds-debat )
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hvad med et LCY bånd ? - der bruger e-speakers med en 6.5" audio technology enhed.

En anden mulighed er at kombinere en lidt billigere diskant (e.g. SS 9300) med et bånd der først sætter ind ved 15kHz (et simpelt filter med en lille kondesator burde være nok) - dali løsningen. Scan speak har også en 1.5 tomme dome der kunne tænkes at være god i den sammenhæng. 

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=daniels]Hej!

Jeg bruger nogenlunde samme topdel som dig, med en 9700/8546, men har planer om at finde noget endnu bedre (har man ikke altid det? ).

Jeg har kigget en del på
Fountek bånd, men du skriver at du ikke har hørt bånd der kan matche Scan-Speak diskanterne. Har du hørt disse Fountek, for deres NeoCD2.0 kan gå ret langt ned, og kunne f.eks. møde en 8546 eller en Audio Technology mellemtone?

Jeg fisker lidt efter gode alternativer til 9700/9900 (det kan jo være svært), uden at skulle op og give 3-4.000 stykket. Er såmænd glad for mine 9700, men det må kunne gøres bedre

Hvad med Scan-Speak 15W8530K01 som mellemtone? Jeg har i flere tests opnået ret gode resultater med denne enhed, omend der skulle to til hver side, men så præsterede de også godt. Den ser jeg sjældent i DIY konstruktioner, er den ikke lidt overset?

Har ik hørt nogen bånd der overgår SS nye 7100 og 6600!... så den er klar anbefaling! og hvad jeg vil holde mig til!

Mener også stadig at Bånd er for vansklige at få til at summere optimalt med de bas/mid enheder jeg ønsker at anvende!...

Både 15W & 18W 8530 er for "varme" i lyden = farvende i en bestemt varm retning.. ( lidt formeget typisk Papir membran grund lyd!! og som praktisktaget er umulig at slippe af med!!) jeg søger enheder helt uden denne betoning! ( må dog heller ikke betone den anden vej!!... selv om en lettere lys karakter nemmere kan gøres varmere med ret delefilter teknik, så længe det dog ikke er for udpræget!!)

Mener At Audiotechnologys enheder af C-quence serien besider netop disse egenskaber jeg søger... og derfor bedre kan forme i den helt rigtige retning (neutralitet & liniaritet)

Derfor har jeg afskrevet ScanSpeak bas/mellemtonerne.. ( desverre for de er ellers fine!)

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Schyum
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 17 Maj 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej miju,

 

Lige et par spørgsmål:

1) Ved du hvor man kan få fat i sobotane gummi som "menigmand"?

2) hvor meget (evt hvordan) skal en Peerless SWR 315 modificeres før den kan spille  nogenlunde optimalt i 100-120L lukket kabinet med Q 0.5-0.6? 

Jeg har prøvet at smide data ind i diverse programmer, men der bliver volumen større end 200L og noget over min grænse for hvor stor jeg foretrækker et kabinet.

 

På forhånd tak

 

PS. Jeg venter spændt på din "artikel" om Burgundia projektet(erne)

Til top Vis Schyum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schyum Besøg Schyum's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hey,

Miju > Sælger du ud af disse konstruktioner ?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Schyum]

Hej miju,

Lige et par spørgsmål:

1) Ved du hvor man kan få fat i sobotane gummi som "menigmand"?

Ved det ikke! havde en "stak" købt for en del år siden i Hifi Klubben, da de solgte div. AudioQuest sobotane feet og sobotane sheets... NU! ved jeg ik hvor man får fat i det...  ærheligt for jeg ku godt bruge mere endnu! til forskellige ting...

2) hvor meget (evt hvordan) skal en Peerless SWR 315 modificeres før den kan spille  nogenlunde optimalt i 100-120L lukket kabinet med Q 0.5-0.6? 

Den SKAL! have mindst 118 liter og helst 120 liter for at levere en "brugbar" ydelse ( f-3 ved 32 Hz. hvilket i sig selv er imponerende for et lukket system!!)

Et Q på mellem 0,7 er hvad den normalt giver i et helt lukket system på 120 liter.

Fylder du på med godt 1,5 kg. fåreuld og montere en ekstra 70 mm. magnet bag på enheden opnås godt 0,6.. samt montere 3 x ScanSpesk akustiske ventiler..

Ingen andre tiltag vil bringe Q væsentligt ned, uden at kompromitere andre faktore. så for at opnå de ønskværdige 0,5 må man ty til elektronisk assistance ( Linkwizgrainer og eller TacT )

Jeg har prøvet at smide data ind i diverse programmer, men der bliver volumen større end 200L og noget over min grænse for hvor stor jeg foretrækker et kabinet.

Man kan ik i realiteten altid regne med de der beregnings programmer..

mvh.

 

PS. Jeg venter spændt på din "artikel" om Burgundia projektet(erne)

ak ak... den tid den tid!! bare at finde lidt tid til at snuse lidt rundt og debatere lidt her..  er ik nemt!..  5 min her og 10 min der osv.. osv... må man stjæle sig til!!... du ved!?? JOB... familie.. mm.. 

Men må se at få forfattet et og andet snart vel...

 



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes