Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 00:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Mere varme/bass (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg har erhvervet mig lidt nyt grej men synes det mangler lidt varme og fylde. Kunne I kloge hoveder ikke komme med forslag til andre kabler (højtaler, phono), der kunne forbedre lyden?

Jeg har selv kig på en sæt Nordost Solar Wind phono, + nogle billige Tera Labs Prism 11 & QED Silver Aniversay Bi-wire.
Jeg har p.t. Nordost Cinemaflex bi-wire HT-kabler og Tech-link phono
Anlæget kan ses her

Til top Vis marvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marvel Besøg marvel's Websted

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Cardas Golden Cross

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

hej marvel

Varme og fylde skriver du, så tror jeg nok jeg ville springe over de der Nordost orme, måske er det ikke rigtigt noget du kan gøre så meget ved, de der SA højttalere har jo en tendens til at lyde lidt slanke og nu må andre rette mig men jeg mindes at Copland også er lidt til den lyse side så måske bare en uheldig kombination.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

hej marvel

Varme og fylde skriver du, så tror jeg nok jeg ville springe over de der Nordost orme, måske er det ikke rigtigt noget du kan gøre så meget ved, de der SA højttalere har jo en tendens til at lyde lidt slanke og nu må andre rette mig men jeg mindes at Copland også er lidt til den lyse side så måske bare en uheldig kombination.

helt enig, desværre. Ellers kræver det en CD spiller, som er mange klasser over NAD'en mht. dynamik og fylde (varme) i grundtoneområdet.

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

hm, jeg havde det nok på fornemmelsen.
Jeg har først fået Coplanden idag så jeg kan ikke rigtig udtale mig om den, men hvad kunne I forslå af bedre kabler? Jeg er jo åben for forslag...
Til top Vis marvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marvel Besøg marvel's Websted

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Cardas Golden Cross, som sagt. Evt. Cardas Cross, hvis budgettet er stramt. Her får du en vis portion varme og fylde kombineret med stor åbenhed.

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Bevares, bevares. Måske i den lidt pebrede ende

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Find dem brugt. Det har jeg gjort. Er stjerneglad for dem. DNM Reson højttalerkabler kunne måske hjælpe dig. I hvert fald fantastisk ydelse til pengene, men måske minder de for meget om dine NordOste. Tror mere på den med CD spilleren.

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

donkeyshark>> er det dem her du tænker på ?? Det ser jo spændende ud til den pris

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Ja, det er lige nøjagtig dem. Jeg har selv brugt et sæt bi-wiret til mine store Snell AIII'ere i de sidste fire måneder og er vild med lyden. Men, jeg kan ikke garantere dig at de gør dit anlæg varmere. Derimod er de ganske neutrale, og til prisen kan man vist ikke gå meget galt. Hvis du ikke ved det, er DNM et lille britisk entusiastfirma, som sælger hundedyre forstærkere, hvis lige næsten ikke findes. Kablet er det eneste, de nogensinde har forhandlet. Det bruges i stor stil af tyske firmaer med tweekning som speciale til at formidle musikaliteten fra de modificerede anlæg.

En lille sidebemærkning: Ved så kraftig en opgradering, som du har foretaget, vil man ofte stå med en fornemmelse af at mangle bas/varme, fordi den nye forstærker spiller meget mere nøgternt end surrounden. Derfor et par spørgsmål: Er det alle CD'er, som mangler varme og bas? Er det også, når du spiller højt? Er din Copland overhovedet spillet til? Dyrt og godt grej har ofte brug for op mod 100 spilletimer for at lyde ordentligt. Har du rette polaritet på 230 volt ledningerne til dine apparater? Har du prøvet at flytte dine højttalere? Ellers flyt dem ti cm. ad gangen, afmærk omhyggeligt, så du kan finde tilbage igen, hvis det bliver værre og vær tålmodig mellem flytningerne, så du ikke kun fokuserer på forskelle. Den rette højttaleropstilling i en stue kan give meget.

Prøv for sjov at hænge et stykke toiletpapir løst ned foran diskanten (brug ét stykke tape foroven). Hjælper det, så ved vi måske lidt mere.

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Tak for forslagne

Ja, at jeg står med et bas-tomrum efter at have fjernet mine B&W + en sub er der ingen tvivl om, så det er muligt at jeg med tiden vil komme til elske lyden for dens "renhed".
Coplanden skulle gerne være tilspillet, da den er 6 år gammel. Jeg ved ikke hvor meget der er spillet på den, men mon ikke??
Jeg regner også med at rode lidt rundt med placeringen men hmt. polariteten på mine 230 ledningen må jeg være dig svar skyldig. Kan du uddybe/forklare?

Og hvad er det lige det der toiletpapir skal vise? Skulle det give den manglende varme/fylde??

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

marvel skrev:

Hej med jer

Jeg har erhvervet mig lidt nyt grej men synes det mangler lidt varme og fylde. Kunne I kloge hoveder ikke komme med forslag til andre kabler (højtaler, phono), der kunne forbedre lyden?

Jeg har selv kig på en sæt Nordost Solar Wind phono, + nogle billige Tera Labs Prism 11 & QED Silver Aniversay Bi-wire.
Jeg har p.t. Nordost Cinemaflex bi-wire HT-kabler og Tech-link phono
Anlæget kan ses her

Hvad med at øge dit samlede Q i højttaleren???? Lidt snyd og ikke altid lige fornuftigt, men hvis du har et lavt Q i dit rum, kan en øgning i nogle tilfælde anbefales. Så får du mere "bas" og en "varmere" mltone.

Tadman

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Nu er der flere termer jeg ikke fatter. Q??? Skal der flere kvinder i min stue eller hva???

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Polariteten på 230 volt ledningerne er bare et spørgsmål om at fase fra vægstikket går til det rigtige ben på apparaterne. Det giver stor lydforskel i et godt anlæg.

Hvis du fjerner en sub, vil du næsten givet synes, der mangler noget.

Toiletpapiret er bare et lille dumt trick. Jeg har supertweetere på bagsiden af mine Snell'er. Med mange CD og DVD spillere virkede lyden for tynd uden fylde og varme. Jeg satte så to stk. toiletpapir fast med tape, sådan at jeg kunne bladre det ene eller begge to væk fra diskanten efter behag. Vupti kom der mere varme og fylde i lyden, selvom supertweeteren har delefrekvens meget højt oppe. Du kunne jo prøve, om der skete noget tilsvarende hos dig.

Nu ved jeg ikke, hvor meget du selv kan og har prøvet. Jeg vil nødig virke belærende, men det er svært at finde ud af, hvad man skal skrive og hvad man skal undlade. Men at flytte højttalere kan være meget forvirrende, fordi det ændrer lyden næsten mere end at skifte et apparat ud. Derfor mit forslag med kun at rykke ti cm. ad gangen og mærke omhyggeligt af. Større eller mindre afstand imellem højttalerne kan betyde rigtigt meget for klangbalance og også for oplevelsen af dynamik.

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Q faktoren fortæller, om dine basmembraner accelererer og især bremser hurtigt eller langsomt efter en impuls, sådan lidt populært forklaret. Man kan øge Q faktoren ved at sætte en modstand i serie med højttaleren (en effektmodstand) Derved bremser basmembranen langsommere og du vil få et øget basniveau, men en lidt sløvere højttaler. Normalt ikke noget, der kan anbefales, men lige netop System Audio har meget hurtige basser, så måske?

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt med på, at det kan være svært at finde balancen mellem konstruktiv kritik og nedladenhed - og da specielt når du ikke kender mit niveau. Jeg er rimelig newbee i spillet, så bare docér løs :-)

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

OK, uden at kende din NAD vanvittigt godt vil jeg alligevel gætte på, at den er det svage led. Når du har prøvet nogle af de gratis ting, skulle du måske prøve at finde en signalkilde, som kan leve op til forstærker og højttalere. Men, at gå fra sub til et liv uden, og især med slanke, hurtige højttalere, kan være lige så svært som at gå på skrump eller holde op med at ryge: Man ved, det vil blive bedre for én - bare ikke lige i dag.

Jeg går ud fra, at du har prøvet at vende netstikkene ét efter et, så du har fundet den vej, som giver bedst lyd.

Prøv så lige det her med højttalerne først og skriv, hvad du oplevede. Først skal du finde ud af, om større eller mindre afstand imellem går i den rigtige eller forkerte retning. Derefter prøver du først med ti cm for hver højttaler, derefter med fem, indtil det går den modsatte vej og bliver dårligere igen. Det er vigtigt at give sig god tid og lytte på CD'er som lyder forskelligt, men som du kender godt. Vær åben og ikke fordomsfuld overfor den nye lyd. Hør efter, hvad du synes godt om, også langt inde i musikken. Stresser du dig selv undervejs, mister du evnen til at lytte ordentligt og må så holde en pause.

Held og lykke foreløbig. Man hører i øvrigt vældigt godt om natten, hvis du kan spille nu. Det behøver ikke være vanvittigt højt for at give det rigtige fingerpeg. Måske vigtigst af alt: Lyt efter musikken, ikke anlægget, hvis du forstår.

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Preach on brother

Hmt. til NAD'en så tror jeg jeg holder mig til den sådan lige med det første. Jeg har ikke tænkt mig, at udskifte den meeen man ved jo aldrig. Jeg tror jeg holder mig til tweaks og nye kabler inden anden cd.
Mht til højtalerplacering vil jeg prøve mig frem, men det bliver ikke i aften. Der er en hvis Q-faktor, der spiller ind..

Tak for de kontruktive forslag (der ikke har væet spor nedladende )

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

jamen, sweet dreams

Severin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev
Har du rette polaritet på 230 volt ledningerne til dine apparater?

Hvad er det lige du mener med polariteten ?, 0 og fase måske ? det betyder da ikke en skidt når der sidder en transformer og dernæst en doblet ensretter.

Til top Vis Severin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Severin Besøg Severin's Websted

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes