Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 12:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Sådan laver man et godt review. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Hey gutter! Skulle vi ikke stikke hovederne sammen og udveksle lidt ideer om hvad der skal til får at skrue et godt review sammen. Der har været lidt spæde røster om at der skulle være det og det, men diskussionen døde lidt hen.

Jeg forstiller mig ikke vi skal lave en kravspecifikation, men mere en liste der kan tjene som inspiration. Det ville i hvert fald gøre det nemmere for mig når jeg skal teste de gulvhøjttalere der er på vej.

Jeg vil gerne ligge ud med et par punkter jeg synes der skal med.

I tilfældig orden:

- Hvilket anlæg er det testet på ?

Fordi det (ofte) gør en forskel om ”Strausen” er testet på en Pioneer AX3 (som min) eller en Mark Levinson (som Axel E Nielsen)

- Hvad er sammenligningsgrundlaget. Hvilke lignende produkter er testet.

Fordi det gør en forskel om man kommer fra Panasonic-højtallere eller, og man er vant til HighEnd i forvejen.

- Fysisk beskrivelse

Fordi det er bedre med lidt dimensioner, vægt i stedet for: Det er en ordentlig kleppert. Også gerne subjektive indtryk som fx design.

- Funktionsopdeling og individuelle test af disse funktioner.

Fordi hvis det er en surroundreceiver er det jo ikke lige meget hvordan den spiller i stereo, og hvor god tunerdelen er.

Nå men det var da en start. Hvad siger i til det?

Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

rigtig god start, og så noget med hvilke cd med hvilke munre der er brugt, altså, bassen fra stortrommen i "hurra skolen brænder" fra Red Warszawa's "hævi metal og hass" er såååå dybt, stram og hurtig...

og så gerne nogle sammenligninger med andre af samme slags (eks cd-afspiller, ht'ere) i samme prisklasse, såvel som i "klassen" under og over.

eks, ved at købe X, får man lidt mere z i forhold til y, der til gengæld koster 2000 mindre. men hvis man vil betale for endnu mere for z, kan q anbefales, der dog koster 4000 mere end den testede model.....

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Især delen med hvad man har haft før synes jeg er en god ide , en lille beskrivelse af ens lytterum og hvordan det testede passer ind ville jeg os finde interessant.. samt en forklaring på hvorfor man har givet den karakter man har, 5 ud af 5 for for pathos new classic one har jeg meget svært ved at forstå feks, så jeg ville finde det interessant at vide hvorfor netop lige den har fortjent 10 ud af 10 på pris og ydelse, især fordi der i 16 k klassen er mange alternativer
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Gode bud synes jeg. Nogen andre?

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest mener jeg at metoden, altså hvordan man udføre reviewet, bør være den samme igen og igen, for at man kan sammenligne to eksperimenter. Jeg kunne fx. godt forestille mig at bl.a. følgende faktorer kan have direkte påvirkning. (opstillet i tilfældig rækkefølge).

1) Rækkefølgen af hvilket sæt højttaler man tester.

2) Antallet af timer/dage.

3) Antal af personer der er med til at teste. (flere meninger jf. generalisering) 

4) Lydniveauet (antal dB) (og "belastningen" af testpesonernes øre). Hører man detaljer ligeså godt, når man har været udsat for meget højt musik i længere tid. Tænk bare når du har været til fest og kommer hjem med en "susen/ringen" for ørene når du skal sove? 

5) Den musik, kabler, anlæg man spiller bør naturligvis være den samme der testes igennem på alle højttalere?

6) højttalernes design, farver, størrelse, mærkevare/brand 

7) Placeringen - skal den være den samme for alle testens højttalere eller bør man prøve at optimere det enkelte sæt højttalere således, at man fx. godt kan risikere at ét sæt står 2 meter fra bagvæggen og et andet kun står 70cm

8)......kom med flere bud

Der er således en masse ting der skal tages stilling til! For at man kan være tilfreds med sit resultat bør man vel tage højde for enormt mange ting... ...og måske vigtigst af alt, være enormt god til at huske hvordan højttalere lyder således at man kan indplacere dem i sin egen reference "top-20" ud fra brugen af diverse målelige begreber så som dybde, perspektiv, bredde osv. osv.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Et korrekt dansk ville også være at foretrække!  Det hedder nu en gang en "god anmeldelse" og ikke "et godt review". Og man "laver" det ikke, man skriver det!
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hmm, ja, det synes jeg nu ikke er nær så vigtigt. Skulle der være en ordblind herinde med gyldne ører og masser af viden ville jeg være ret interesseret i en anmeldelse fra ham på trods af evt læsevanskligheder. Tak for inputtet alligevel dog, og det er jo heller ikke meningen at jeg skal være enig i alle input.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:

Hey gutter! Skulle vi ikke stikke hovederne sammen og udveksle lidt ideer om hvad der skal til får at skrue et godt review sammen. Der har været lidt spæde røster om at der skulle være det og det, men diskussionen døde lidt hen.

Jeg forstiller mig ikke vi skal lave en kravspecifikation, men mere en liste der kan tjene som inspiration. Det ville i hvert fald gøre det nemmere for mig når jeg skal teste de gulvhøjttalere der er på vej.

Jeg vil gerne ligge ud med et par punkter jeg synes der skal med.

I tilfældig orden:

- Hvilket anlæg er det testet på ?

Fordi det (ofte) gør en forskel om ”Strausen” er testet på en Pioneer AX3 (som min) eller en Mark Levinson (som Axel E Nielsen)

- Hvad er sammenligningsgrundlaget. Hvilke lignende produkter er testet.

Fordi det gør en forskel om man kommer fra Panasonic-højtallere eller, og man er vant til HighEnd i forvejen.

- Fysisk beskrivelse

Fordi det er bedre med lidt dimensioner, vægt i stedet for: Det er en ordentlig kleppert. Også gerne subjektive indtryk som fx design.

- Funktionsopdeling og individuelle test af disse funktioner.

Fordi hvis det er en surroundreceiver er det jo ikke lige meget hvordan den spiller i stereo, og hvor god tunerdelen er.

Nå men det var da en start. Hvad siger i til det?

Jeg synes at det lyder som en god idé - der er ingen tvivl om at det vil give et bedre indblik i hvad det anmeldte produkt er i stand til.

Jeg har iøvrigt solgt mit Mark Levinson no.28 / 27 - Nu spiller jeg på et pre. effekt sæt fra PS Audio.

Måske en anmeldelse ville være på sin plads 

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

billeder billeder!

Gode store, detaljerede biller af det testede. Både forfra, bagfra og inden i - selvf. med kommentarer...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes