Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 16:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD 319 - Hvor varm må den blive? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PolleDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 August 2004 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har en NAD 319 og en NAD 216THX der driver et par DC-15'ere.

Jeg har lidt problemer med at især 319'eren bliver temmeligt varm. Jeg målte igår 53 grader ovenpå 319'eren. Dette må alt andet lige betyde at den er endnu varmere indeni - altså komponenterne. Jeg vil lige høre om der er nogen der ved hvor varm 319'eren (og for den sags skyld også 216'eren) "må" blive.

Kan det forårsage at den slår fra?

mvh

Torben aka PolleDK

Til top Vis PolleDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PolleDK Besøg PolleDK's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 03 August 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej PolleDK

Jeg har selv en NAD542 samt en 216'er. Jeg har samme oplevelse af at 542'eren bliver rimeligt varm når den benyttes, men har samtidig det indtryk (har læst det rundt omkring) at NAD's nyere forstærkere BLIVER ganske varme.

Med hensyn til 216'eren har jeg aldrig været ude for at den har været mere end godt og vel 'håndlun', og det er selvom den et par gange har fået lov at arbejde ganske hårdt.

MVH Søren

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 August 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Ja det kan forårsage at den slår fra, for ellers ville den jo brænde sammen. Det skal du kun være glad for at den gør, hvis den gør det.

Du skriver ikke hvor højt og hvor længe du har spillet og har forstærkeren luft nok omkring sig.

En hånd regel er at man altid ved almindelig drift (dvs ikke timelange højtspilnings seancer) kan holde en hånd på forstærkere og det har du meget svært ved på over 50grader.

Så det lyder til at du belaster den meget hårdt, eller at der ikke er luft nok omkring forstærkeren. Den kan selvfølgelig også være i stykker, men knap så sandsynligt.

Hvis den er så varm så er levetiden af den også noget kortere end den ellers ville have været.

Classe

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

PolleDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 August 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

shras>>

Min egen 216 bliver sjovt nok almindeligvis heller ikke meget mere end håndlun. Mystisk. Tak for svaret

classe>>

Okay jeg var vist lige lidt uklar. Den slår ikke fra på den måde. Den falder simpelthen ud. Man kan så lige tilte den lidt og så kommer lyden igen.

Det sker på hvilket som helts tidspunkt og ved ganske lave volumener. Det skete igår efter ca 2-3 timers brug. Den havde på intet tidspunkt været drevet hårdt. Langtfra.

Jeg har endda haft den til rep da den var meget mere tilbøjelig til at gøre det for et par uger siden. Efter rep har den kun gjort det én gang.

Ligenu er jeg ved at teste hvor varme de bliver når de står helt frit med mange meter luft omkring dem. Men før da problemet var der havde de ca25-30cm luft til begge sider, 7cm luft på toppen og ca 10cm luft bagtil.

Tak for svaret

mvh

Torben aka PolleDK

Til top Vis PolleDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PolleDK Besøg PolleDK's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes