Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bi-amping, ens forstærkere eller ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 August 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Har kommet til at lave et af mine fine impuls indkøb.. Denne gang er jeg endt med 2 x NAD 216THX effekt blokke (2 x 125W/170W).

Min første plan var et brokoble dem (1 x 400W/560W) og lade dem trække en fronthøjtaler hver. (Fronterne er B&W 604S2)

Min anden plan var at køre bi-amping. Lade den ene effekt trække diskant + mellemtone og den anden effekt skulle så trække bass enhederne.

Min nye tredje plan var bi-amping inkl min normale forstærker (NAD T770 5 x 75W) Således at diskant + mellemtone blev trukket af T770 normalt 2 x 75W som altid, MEN så brokoble effektblokke således at en brokoblet effekt KUN trække EN højtalers bassenheder.. Kan det lade sig gøre ?

Hvad vil i mene er den bedste løsning ? Skal ikke bruges til at spille sindsygt højt, men en stram, hurtig og kraftig bass som kan bruges ved eksplosioner i film.

Til top Vis bigbird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigbird

Jacob AN
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 August 2004 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Det bedste du kan gøre er enten at gøre højttaleren aktiv ved at hver enhed bliver drevet af en forstærkerkanal eller at bruge højttalerens delfilter. Jeg tror ikke rigtig på at lade en forstærker klare kun basen, så ville du kunne skrue særskilt op for basen, det kan ikke være meningen.

Hvad med en sub til det dybe basskub

Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
Til top Vis Jacob AN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob AN Besøg Jacob AN's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 05 August 2004 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

Det kommer lidt an på hvor mange Ohm højttalerne drives ved.

Hvis det er 4 Ohm's højttalere, vil jeg ikke anbefale at brokoble effekttrinnene, men hvis det er 8 Ohm, burde der ikke være noget i vejen for det.

Selv er jeg mere til bi-amping. Jeg bruger to ens effekttrin og en kontrolforstærker. Begge effekttrin er tilsluttet som almindelige stereo-effekttrin, men det ene effekttrin tager sig af bassen på begge højttalere, og det andet af diskant/mellemtone på begge højttalere.

Om der er en lydmæssig gevinst der kan mærkes, er jeg ikke sikker på, men ideen er vel at hvert effekttrin arbejder i hvert sit frekvensområde, og deraf har større overskud i sit arbejdsområde.
Det er klart at den bedste løsning er et aktivt delefilter, men så skal du til at skille dine højttalere ad.

Altså:
- Hvis dine højttalere er på 8 Ohm, så brokobl effekttrinene. Så får du 400W til hver højttaler.
- Hvis dine højttalere er på under 8 Ohm, så brug bi-amp. Så får du 250W til hver højttaler.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

-> Jacob An

Ja det giver mening at 2 forskellige forstærkere ikke kan drive henholdsvis bass og diskant + mellemtone.

Har en sub. En Audio Pro Impact, men skal nok have den byttet. Syntes ikke at der er noget videre slag i den.

->daniels

Mine fronter er B&W 604S2, 8 ohms.

Så det ender nok med en simpelt brokobling. Ville det give lidt også at biwire højtalerne fra effektblokkene ? Der er dobbelt indgang på højtalerne.

Skiller dem ikke ad, det har jeg dem for kært til , så aktivt delefilter kan ikke det blive.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Der er blandede meninger om biwiring herinde, men jeg tror altså ikke du får nogen gevinst med biwiring, kontra det, at du bruger dobbelt så lange kabler (skal jo bruge to kabler til hver side i stedet for ét i hver side).

Gevinster ved biwiring tror jeg først man opnår, når ens HiFi er endnu bedre end det du har (no offense - men du har vel set hvilke prislag mange arbejder i herinde, når de snakker HiFi).

- Tror dog ikke det vil skade/ændre noget, så du kan selv vælge om du vil eller ej. Nogen kan godt lide det "rå" look det giver med to kabler til hver side....

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Læs evt. her for mere info om biwire/singlewire:
http://www.sonicdesign.se/biwire.html

bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

LOL.. Er helt med på at mit "hifi" anlæg ikke er blandt hverken top eller mellem klassen ;)

Men er nu meget glad for det :)

Og har masser af højtaler kabel liggende da jeg købte en rulle 2 x 6kvadrat da jeg skulle montere baghøjtalerne..

Men biwiring giver vel heller ikke mere end hvis man blot trak et ekstra kabel ved siden af.. Og beholdt messing skinnen bag på højtalerne.. (I mit hifi niveau, og ikke Krell niveau :) )

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2004 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

- Det er ikke prisen der tæller, men de positive oplevelser man får ud af sit anlæg

Jeg vil passe på med at beholde messingskinnen på bag på højttalerne, hvis du trækker to kabler fra to forskellige højttalerudtag bag på forstærkeren.
Har oplevet en forstærker der sprang en sikring på den måde, så det kan måske være lidt farligt.
Hele ideen med biwire går ud på at dele diskant og bas fra hinanden, og det vil ikke ske hvis du brugte messingskinnen. Det kan godt være signalet er delt i kablerne, men når de kommer til messingskinnen, vil signalet blive blandet igen før det kommer ind i højttaleren. Så det kan ikke sammenlignes med biwire, nærmere med et kabel af dobbelt tykkelse.

bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

"Det kan godt være signalet er delt i kablerne, men når de kommer til messingskinnen, vil signalet blive blandet igen før det kommer ind i højttaleren"

Hvordan skulle forstærkeren kunne dele signal ? Det er nøjagtigt det samme udtræk på forstærkeren ved bi-wiring... Eller er der noget jeg har misforstået ?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 August 2004 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Det er heller ikke forstærkerne der gør dette, men i stedet delefiltrene i højtalerne. Stærkt forenklet smider forstærkeren det samlede frekvensspektrum ud, men delefiltrene opdeler frekvenserne inden de når højtalerenhederne. Når en højtaler er forberedt til biwiring betyder dette ikke alene at der er 4 tilslutningspunkter på højtaleren, men også at højtalerens delefilter er forberedt på at skulle frekvensdele 2 indgangssignaler.

Lige for en god ordens skyld: Hvis du biamper (hver sin forstærkerkanal til hvert sæt af indgange) SKAL du fjerne kortslutningsbøjlen på ht-eren, da du ellers risikerer at brænde forstærkerudgangene af.

MVH Søren

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

bigbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

->Shras

Og det er jeg igen helt med på.. Kunne ikke drømme om at bi-ampe med messing skinne ;)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Godt! Det kunne ellers ende med bål og brand.

(Min forklaring var en stærk forenkling af processen)

Ved RIGTIG biwiring bruger du to af forstærkens venstre udgangssæt til venstre højttaler, og to af forstærkerens højre udgangssæt til højre højttaler.

Altså forstærken skal have udgange til tilslutning af fire højttalere, for at kunne bruge biwiring.

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 06 August 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Køb dog 2 mere, så det kan blive til en seriøs gang bi-amping
Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Det var også en mulighed

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes