Forfatter |
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 04 August 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
SuperTweak lød det for ca. 12 år siden om en lille grøn Tuschpen som fungerede ved at man malede kanterne på en CD grøn, således at lyden blev "inde" på CDen, og dermed gav en bedre lyd?
HighFidelity testede denne pen - og roste den for at gøre lyden bedre...
Bladet brugte efterfølgende denne Pen som standard for at kunne "presse" alt ud af CD mediet. Men hvor er denne TuschPen nu ? Hvis den virkede som påstået dengang, jamen så virker dette vidunderTweak vel stadig? Og hvis den stadig kan fås, hvorfor bliver den så ikke nævnt nogen steder?
Det jeg prøver at sige er at hvis et produkt ryger i glemmebogen, ja så er det fordi det er "kejserens nye klæder", dvs. det duer ikke?
Jeg fornemmer at Tweaks nogen gange er på mode, og meget "følesesladet" Man lader sig forføre, eller: "man hører det man VIL høre", indtil man vågner op og indser at det var "kejserens nye klæder"
Dette er ment som en provokation/oplæg til en debat...
Peter
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 04 August 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tørrede den ikke ud..........  __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 04 August 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med den grønne pen startede som en joke, kan dog ikke helt huske historien bag. Effekten er vist ret tvivlsom..
Mvh,
Karsten
|
Til top |
|
|
DanielV Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 312
|
Sendt: 04 August 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, for mig virker det næsten lige så sindsygt som folk der mener brugen af specielle netkabler gøre lyden bedre! Lyden vil kun kunne blive bedre hvis man brugte noget i stil med Accuphase's PS-1200V og så satte de specielle netkabler ind efter den! Ellers svare det jo til at påstå at man bare kan nøjes med et 230 V. kabel det første stykke hen til højtaleren, og så bruge et dyrt kabel de sidste 10-20 cm.! Et eller andet siger mig, at der nok skal komme nogen og give mig et nu! (Undskyld det lille sidespor.)
Daniel...
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 04 August 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kan jeg godt huske. Stor diskussion om hvorfor en rød sprittusch til 14,95 ikkke kunne bruges i stedet
Der var også nogle der hævdede at skulle være godt at opbevare CD-skiverne i fryseren......
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 04 August 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
DanielV skrev:
Ja, for mig virker det næsten lige så sindsygt som folk der mener brugen af specielle netkabler gøre lyden bedre! Lyden vil kun kunne blive bedre hvis man brugte noget i stil med Accuphase's PS-1200V og så satte de specielle netkabler ind efter den! Ellers svare det jo til at påstå at man bare kan nøjes med et 230 V. kabel det første stykke hen til højtaleren, og så bruge et dyrt kabel de sidste 10-20 cm.! Et eller andet siger mig, at der nok skal komme nogen og give mig et nu! (Undskyld det lille sidespor.)
Daniel...
|
|
|
Den med netledningen er ellers ret let at demonstrere effekten af, det skulle nok ikke tage mange minutter at overbevise dig om at der sker noget.
Jeg forstår godt din skepsis, jeg har selv været der...
Mvh,
Karsten
|
Til top |
|
|
DanielV Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
DanielV skrev:
Daniel...
|
|
|
Den med netledningen er ellers ret let at demonstrere effekten af, det skulle nok ikke tage mange minutter at overbevise dig om at der sker noget.
Mvh,
Karsten
|
|
|
Har jeg virkelig svært ved at tro, og jeg mener VIRKELIG SVÆRT ved at tro!!!
Men jeg regner også med at få en demostration i løbet af en månedes tid...
Daniel...
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 05 August 2004 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dudes!
Et Tweak som jeg ikke har prøvet, men som jeg tror har en eller anden lydforbedrende egenskab er at lydisolere CDspillen: I kender alle problematikken med akustisk tilbagekobling i forbindelse med en pladespiller ikk?
På samme måde (måske i mindre målstok) tror jeg at der er nogen positiv effekt ved at indkablse CDspillen i en lyddød "kasse" Tænk bare på hvor mange resonanser der bliver sat i sving, når vi hører musik ved middel niveau - det må nødvendigvis også gælde CVDspillen...
Jeg er i gang med at Designe en sådan Kasse - det bliver faktisk en "sandkasse" som har en fantastisk egendæmpning!
Peter
|
Til top |
|
|
Zak- Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 05 August 2004 kl. 03:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeHe, jeg hoppede på den galej.......jeg syndes jeg blev snyt....såååååå, jeg ved nu ikke rigtigt  __________________ Zak
Mine Jamo D7 5.2
|
Til top |
|
|
Clausedrengen Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 05 August 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netkabler:
Kan sagtens forstå den skepsis folk har til dette tweak. Installationskabler er jo heller ikke af en super-kvalitet, men det er dog mere end standard 1,5 mm2 tilledning -2,5 er det vist?. Dette svare til tværsnittet på f.eks. Supra LO-Rad, som jeg selv er ejer af (har ikke rigtigt fået nærlyttet på det).
Dvs at der er mere modstand i et alm. kabel, hvilket igen vil bevirke et større spændingsfald når der trækkes samme strømstyrke, som i et kabel med større tværsnit. Størrelsen på dette, sikkert MEGET lille, spændingsfald, ved brug af en klasse B forstærker, er MÅSKE heller ikke uden betydning?
Endvidere kan der jo også skabes noget faseforskydning pga. evt. reaktans i kablet, hvilket måske heller ikke er uden betydning?
Om man så kan høre forskel eller ej, er jo subjektivt, men hvis man, som jeg, mener at "mange bække små.....", Så kan man jo lege lidt med det og glæde sig over den lækre kvalitet på mange af de tweaks der findes derude.... KAn huske min spæde Hi-fi ungdom, hvor man snakkede om SPIKES! Virker det ikke???
MVH
PS: Læste et indlæg (kan ikke huske hvor/hvad), hvor der blev skrevet at man skal tilslutte de mindste strømslugere først i rækkefølgen? Er der nogen der kan forklare det?????
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 05 August 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
DanielV skrev:
StudioSound skrev:
DanielV skrev:
Daniel...
|
|
|
Mvh,
Karsten
|
|
|
Har jeg virkelig svært ved at tro, og jeg mener VIRKELIG SVÆRT ved at tro!!!
Men jeg regner også med at få en demostration i løbet af en månedes tid...
Daniel...
|
|
|
Jeg sagde det samme engang - men effekten er som sagt let at demonstrere. Det kommer også an på hvad man forventer - forskellene er ikke store, men de er der og de kan høres! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
rbjnet Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 05 August 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan huske et tweak fra en engelsk tweak-guru tilbage i 80'erne - det gik ud på at inden man satte sig for at nyde musikken skulle ringe med en klokke i hvert hjørne af sit lytterum, det ville ændre resonanser m.v. så diskanten kom til at lyde bedre uden nogen form for skinger, og det var uomtvisteligt at det virkede, ihvertfald i kort tid, for lyden af klokken gjorde at ens hørelse i et stykke tid ikke var i stand til at opfange de helt høje toner :-) Jeg mener han hed Peter, efternavnet kan jeg ikke huske, men det var ikke Bell(i) 
Tweaket med kraftige netkabler virker iøvrigt også på opvaskemaskiner m.v. hvis man monterer for lange forlængerledninger at de helt alm. tynde typer, så er der god chance for at der ryger sikringer i tide og ikke mindst utide - så der kan vist ikke være tvivl om at det også vil gøre gavn at bruge noget kraftigt netkabel især til "tunge" forstærkere.
|
Til top |
|
|
Clausedrengen Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 06 August 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
rbjnet skrev:
Tweaket med kraftige netkabler virker iøvrigt også på opvaskemaskiner m.v. hvis man monterer for lange forlængerledninger at de helt alm. tynde typer, så er der god chance for at der ryger sikringer i tide og ikke mindst utide - så der kan vist ikke være tvivl om at det også vil gøre gavn at bruge noget kraftigt netkabel især til "tunge" forstærkere.
|
|
|
Øhhh! 
Hvordan skulle det lige hænge sammen??? At kablerne er tyndere vil da ikke få opvaskemaskinen til at trække mere strøm!
Strømstyrken er nu en gang det ENESTE der får sikringer til at smelte, og den bliver altså ikke højere ved at kablet har mindre tværsnit, eller gøres længere -tværtimod!!!
MVH
|
Til top |
|
|
DanielV Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clausedrengen skrev:
rbjnet skrev:
|
|
|
Øhhh! 
Hvordan skulle det lige hænge sammen??? At kablerne er tyndere vil da ikke få opvaskemaskinen til at trække mere strøm!
Strømstyrken er nu en gang det ENESTE der får sikringer til at smelte, og den bliver altså ikke højere ved at kablet har mindre tværsnit, eller gøres længere -tværtimod!!!
MVH
|
|
|
Ja, det der tilgengæld kan ske ved et for tyndt kabel/for lille tværsnit er, at kablet simpelthen smelter hvis du trækker for store spændinger igennem!
Daniel...
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 06 August 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Det med den grønne pen startede som en joke, kan dog ikke helt huske historien bag. Effekten er vist ret tvivlsom..
Mvh,
Karsten |
|
|
Hejsa! Rationalet bag den grønne fidus er, at grøn er komplementærfarven til rød, som er farven på laseren. Dvs. grøn og rød står direkte overfor hinanden i farvecikelen. Grunden til at der så skal smøres sådan noget fis på CDén er, at reflektioner = vildfarent lys ændres, når det rammer den grønne farve. Det skulle så ikke længere "forstyrre" aftastningen. At det er noget fis, kan man overbevise sig selv om, ved at sammenligne fejlkorrektionskredsenes aktivitet med en grøn CD og en der ikke er grøn. Alligevel vil jeg påstå, at lyden ændrer sig, når de bemales, men bedre eller mere naturlig eller på anden måde, et stort step i den tigtige retning - nixen. Find på noget andet, flyt f.eks. dine HTér 10 cm.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 06 August 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
SuperTweak lød det for ca. 12 år siden om en lille grøn Tuschpen som fungerede ved at man malede kanterne på en CD grøn, således at lyden blev "inde" på CDen, og dermed gav en bedre lyd?
HighFidelity testede denne pen - og roste den for at gøre lyden bedre...
Bladet brugte efterfølgende denne Pen som standard for at kunne "presse" alt ud af CD mediet. Men hvor er denne TuschPen nu ? Hvis den virkede som påstået dengang, jamen så virker dette vidunderTweak vel stadig? Og hvis den stadig kan fås, hvorfor bliver den så ikke nævnt nogen steder?
Det jeg prøver at sige er at hvis et produkt ryger i glemmebogen, ja så er det fordi det er "kejserens nye klæder", dvs. det duer ikke?
Jeg fornemmer at Tweaks nogen gange er på mode, og meget "følesesladet" Man lader sig forføre, eller: "man hører det man VIL høre", indtil man vågner op og indser at det var "kejserens nye klæder"
Dette er ment som en provokation/oplæg til en debat...
Peter
|
|
|
Det bedst Tweaks der findes er at købe noget godt musik og glem alt om hvad på spiller på .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 August 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clausedrengen skrev:
Netkabler:
Kan sagtens forstå den skepsis folk har til dette tweak. Installationskabler er jo heller ikke af en super-kvalitet, men det er dog mere end standard 1,5 mm2 tilledning -2,5 er det vist?. Dette svare til tværsnittet på f.eks. Supra LO-Rad, som jeg selv er ejer af (har ikke rigtigt fået nærlyttet på det).
Dvs at der er mere modstand i et alm. kabel, hvilket igen vil bevirke et større spændingsfald når der trækkes samme strømstyrke, som i et kabel med større tværsnit. Størrelsen på dette, sikkert MEGET lille, spændingsfald, ved brug af en klasse B forstærker, er MÅSKE heller ikke uden betydning?
Endvidere kan der jo også skabes noget faseforskydning pga. evt. reaktans i kablet, hvilket måske heller ikke er uden betydning?
Om man så kan høre forskel eller ej, er jo subjektivt, men hvis man, som jeg, mener at "mange bække små.....", Så kan man jo lege lidt med det og glæde sig over den lækre kvalitet på mange af de tweaks der findes derude.... KAn huske min spæde Hi-fi ungdom, hvor man snakkede om SPIKES! Virker det ikke??? Nej spikes duer ikke - jeg har aldrig hørt spikede højttalere der ikke livede op, når spiksene blev fjernet. Jeg har i det hele taget aldrig hørt en hård tilkobling til rummet, som duede til andet end at ryste huset fra hinanden. Der sendes alt for mange og kraftige resonanser tilbage til højttaleren, ligesom der opstår meget kraftige farvninger fra de svingende bygningsmaterialer.
MVH
PS: Læste et indlæg (kan ikke huske hvor/hvad), hvor der blev skrevet at man skal tilslutte de mindste strømslugere først i rækkefølgen? Er der nogen der kan forklare det????? Kan da prøve! Tanken er, at de mindst strømslugende enheder ikke påvirker de efterfølgende, men omvendt ville det være tilfældet. |
|
|
Hele idéen med netkabler tolkes ofte fra en lidt skæv vinkel. Mange tror nemlig, at det er den lavere modstand hen til kraftværket der giver forskellen. Den holder ikke i praksis. Belaser jeg mit lysnet med 10A, så får jeg såmænd 7V spændingsfald, og det er da en del. Om mit netkabel så forbinder mig bedre til kraftværket, vil ikke gøre nogen særlig forskel. Man skal kigge på interaktion mellem apparaterne indbyrdes i stedet for. De påvirker hinanden - ja de gør så. På visse tidspunkter af cyklussen, kan det sagtens være, at det er smartere for ét apparat at hente strøm i jernkernen i trafoen på et andet apparat, end at hente det på lysnettet. Kapaciteter, induktanser og "inerti" i jernkernerne i transformerne, tror jeg er de vigtigste spillere. Enhver der prøver, kan i øvrigt forvisse sig selv om forskellene på netkabler. røv f.eks. nogle forskellige fordelerdåser, de kan fås fra 9Kr hos Harald med den nye Borg, også her kan du nemt kende forskel.
|
Til top |
|
|
Aschwarz Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 107
|
Sendt: 06 August 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt von Kubik
Hvordan er det nu liiiige man gør , når man vil se aktiviteten af fejlkorrektionskredsens aktivitet?
Mv.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 August 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aschwarz skrev:
Hej Kurt von Kubik
Hvordan er det nu liiiige man gør , når man vil se aktiviteten af fejlkorrektionskredsens aktivitet?
Mv.
|
|
|
Det behøver du sådan set ikke, det er der allerede nogen der har gjort, men faktisk kan det snildt gøres på de fleste recievere, eftersom det er muligt, at justere på niveauet for korrektion, ligesom du også kan slå det fra, om du ved hvordan. Men FYI, så er der ikke meget arbejde til fejlkorrektionen, når CDén ikke er meget ridset.
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 06 August 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Det bedst Tweaks der findes er at købe noget godt musik og glem alt om hvad på spiller på .
|
|
|
Det er nemlig rigtigt.
Så kan resten være ligegyldigt
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|