| Forfatter |
|
naim Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget skal man bruge på højtalere ifh til det man bruger på anlægget. Hvis jeg nu bruger 50.000 på anlæg, skal jeg så også bruge 50.000 på højtalere, for at det, li'som hænger sammen, rent kvalitets- og spillemæssigt?
Hvad er Jeres mening?
Mvh naim __________________ I wanted the best, I got the best.. KISS
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige Pt har jeg brugt 30 k forstærker 15 k cd spiller 9 k plov 5 k kabler og det har haft højttalere fra 50 k til de 30 k jeg har for nu..
normalt vil jeg sige omkring 30 % på højttalere og resten på resten logisk nok 
men det kommer os meget an på hvilket udstyr du vælger !!
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo svært at bedømme ud fra priser alene, da det ikke er nogen egentlig rettesnor for kvalitet.
En god højttaler vil fortælle dig ret nøjagtigt hvilke egenskaber det udstyr du har koblet foran, besidder. Det skal forstås på den måde, at en god højttaler vil præsentere alle detaljer og ikke have nogen egentlig egenlyd til at maskere lyden.
Der er så folk der foretrækker en vis farvning af lyden i den ene eller anden retning, det er jo et personligt valg.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Maximusoptimus Branchemedlem

AudioConcept
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 630
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEG har en Amp til 3000kr og højttaler til 22.000kr
det kan godt være det er lidt vildt at sammen sætte, et system på den måde.
Men jeg syndes nu det fungerer fint.Men sår har jeg også gode udbygninges mulige hedder til en kommene amp
mvh
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et spørgsmål om filosofi. Jeg har brugt 85 % på højttalere og 15 % på resten vurderet udfra vejledende priser. Jeg mener, at højttaleren er det sted, hvor du henter den største lydforbedring af dine penge, men et anlæg er selvfølgelig ikke bedre end det svageste led....!
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
| Det er et spørgsmål om filosofi. Jeg har brugt 85 % på højttalere og 15 % på resten vurderet udfra vejledende priser. Jeg mener, at højttaleren er det sted, hvor du henter den største lydforbedring af dine penge, men et anlæg er selvfølgelig ikke bedre end det svageste led....! |
|
|
Det er svært at give et endegyldigt svar på hvor der er mest at hente, men reglen om det svageste led gælder naturligvis. Jeg har for sjov haft for 200k udstyr foran et sæt B&W 604 S3, så kan de faktisk nogle tricks Diskanten er dog svær at få helt god.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Omvendt ville en forstærker og cd til 10 k aldrig få noget ud af et sæt højttalere til 100 k.. ihvertfald ik nok !! ikke engang den så berømte nad 
men jeg tager udgangspunkt i højttaleren og bygger resten op efter dem (imo er de klart det vigtigste led i kæden)
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
|
Omvendt ville en forstærker og cd til 10 k aldrig få noget ud af et sæt højttalere til 100 k.. ihvertfald ik nok !! ikke engang den så berømte nad 
men jeg tager udgangspunkt i højttaleren og bygger resten op efter dem (imo er de klart det vigtigste led i kæden)
|
|
|
Det er vel et spørgsmål om at parre de rigtige komponenter. Det er ikke alle dyre HT, der kræver en kæmpe amp for at spille godt.
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Det er vel et spørgsmål om at parre de rigtige komponenter. Det er ikke alle dyre HT, der kræver en kæmpe amp for at spille godt.
|
|
|
Det er nemlig rigtigt, og en lille amp er relativt let at få til at lyde godt. Kombinationen af et sæt gode højeffektive højttalere og en lille triode forstærker, kan give megen nydelse for relativt små penge.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
lars37 skrev:
|
|
|
|
Det er nemlig rigtigt, og en lille amp er relativt let at få til at lyde godt. Kombinationen af et sæt gode højeffektive højttalere og en lille triode forstærker, kan give megen nydelse for relativt små penge.
Mvh,
Karsten
|
|
|
Enig Karsten, men det er i mange tilfælde også sådan, at de store amp´s ikke er særlige musikalske, men blot råder over store kraftresourcer. Jeg har bl.a hørt Vincent´s store minoblokke, som som lød meget grovmotoriske....
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
lars37 skrev:
|
|
|
|
Mvh,
Karsten
|
|
|
nu er det sjældent at dyre højttalere er højeffektive, men hvis vi tager nighthawk, ville jeg da gerne se dig smide en rotel eller harman kardon forstærker på 
pointen var at en relativ billig højttaler, B&W eller SA feks der vil man kunne få noget ud af at smide en god forstærker (belles feks) på.. men hvis man tager en mahler, merlin, nighthawk, ms5 osv får man absolut INTET ud af at smide et nad effekttrin på.. ergo skal det tilpasses og selvom pris absolut ik siger alt, så kan man godt udlede at der ikke skal være et alt for stort spring. at man måske med enkelte billige komponenter kan opnå et hæderligt resultat er der ingen tvivl om, men de vil ikke honorere højttalerenes fulde potentiale
|
| Til top |
|
| |
Maximusoptimus Branchemedlem

AudioConcept
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 630
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par TRIANGLE STRATOS NAIA sat på en HK670
højttalere har en følsomhed på 93db, så de er rat effektive hvad det and går.
Stratos er en high-end højttaler 
og det lyder også rigtigt godt det som kommer ud af højttalerne, men de vil ikke have noget i mod at der kom en større apm på slet ikke
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Hørning højttalere - det er super highend med en ekstrem høj følsomhed....!
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg ville bruge pengene i denne rækkefølge
- Højttalere
- Forforstærker
- CD/pladespiller
- Effektforstæker
- Kabler
Effektforstærkeren kan være afgørende hvis højttaleren er meget besværlige. Men så bør du vælge en anden højttaler.
Jeg har flere gange rystet folk ved at skjule en NAD 3020i og bruge den som effekt i stedet for mine monotrin. Bevares man kan høre forskel - men resultatet er imponerende. Piller jeg forforstærkeren fra falder det hele fra hinanden.
Men højttaleren er stadig den del der giver den største forskel - så brug pengene der 
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
|
Hej
Jeg ville bruge pengene i denne rækkefølge
- Højttalere
- Forforstærker
- CD/pladespiller
- Effektforstæker
- Kabler
Effektforstærkeren kan være afgørende hvis højttaleren er meget besværlige. Men så bør du vælge en anden højttaler.
Jeg har flere gange rystet folk ved at skjule en NAD 3020i og bruge den som effekt i stedet for mine monotrin. Bevares man kan høre forskel - men resultatet er imponerende. Piller jeg forforstærkeren fra falder det hele fra hinanden.
Men højttaleren er stadig den del der giver den største forskel - så brug pengene der 
Hilsen
Nørd
|
|
|
Det har du nemlig ret i, Nørd.
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
|
nu er det sjældent at dyre højttalere er højeffektive, men hvis vi tager nighthawk, ville jeg da gerne se dig smide en rotel eller harman kardon forstærker på 
Jeg har faktisk noget højeffektivt på vej der skulle være godt, men nu må vi se om det kan godkendes. Nighthawk ligger omkring de 91dB så det er faktisk ikke den vilde effekt de behøver. Jeg har haft en 70W Kenwood forstærker på da de skulle spilles til. Det lød faktisk rimeligt, omend en smule grovkornet.
pointen var at en relativ billig højttaler, B&W eller SA feks der vil man kunne få noget ud af at smide en god forstærker (belles feks) på.. men hvis man tager en mahler, merlin, nighthawk, ms5 osv får man absolut INTET ud af at smide et nad effekttrin på..
Det er klart at hvis der ikke er nok effekt til at drive højttalerne optimalt, så vil dynamik, transienter og bas ikke fungere perfekt. Hvis det ellers er en "ærlig" forstærker, så kan det dog godt lyde acceptabelt.
ergo skal det tilpasses og selvom pris absolut ik siger alt, så kan man godt udlede at der ikke skal være et alt for stort spring. at man måske med enkelte billige komponenter kan opnå et hæderligt resultat er der ingen tvivl om, men de vil ikke honorere højttalerenes fulde potentiale
Jo det er rigtigt nok, det gælder om at tænke mere i systemsammensætning end individuelt gode komponenter,
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man ikke sige noget om , du kan lett finde speaker til en max lav pris der vil spille som en drøm på noget dyrt elektronik .
Det samme med kabler nogle sige ca 25% af indkøbs prisen men det er noget bøvl
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøver at udtrykke mig lidt mindre kryptisk.. (men nu bruger jeg pris som udgangspunkt hvilket selvfølgelig ik siger alt om kvalitet)
Dyr højttaler på billig elektronik: ik en god ide
Billig højttaler på dyrt elektronik: ok ide
mellemdyr højttaler på dyr elektronik: kanon ide 
Dyr højttaler på rigtig dyrt elektronik: jubii 
For at en højttaler er højeffektiv ligger den imo tættere på 100 db end 90.. ikke engang min ML 27.5 havde styr på strauss og en 2X20 watt NAD vil slet ikke have det !!!
Men ellers en spændende tråd egentlig, vil da gerne høre mere om hvordan i sammensætter udstyr når det kommer til pris.. hvor starter i med at høre på en højttaler i vil ha ? 5 k, 10 k, 20 k, osv.. det samme med forstærker..
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
|
Prøver at udtrykke mig lidt mindre kryptisk.. (men nu bruger jeg pris som udgangspunkt hvilket selvfølgelig ik siger alt om kvalitet)
Dyr højttaler på billig elektronik: ik en god ide
Billig højttaler på dyrt elektronik: ok ide
mellemdyr højttaler på dyr elektronik: kanon ide 
Dyr højttaler på rigtig dyrt elektronik: jubii 
For at en højttaler er højeffektiv ligger den imo tættere på 100 db end 90.. ikke engang min ML 27.5 havde styr på strauss og en 2X20 watt NAD vil slet ikke have det !!!
|
|
|
Virkningsgraden kan faktisk være et lidt misvisende udtryk for hvor effektiv en højttaler er, der kan være impedansforhold der gør at en højttaler er sværere at drive, end den ser ud til på papiret. Men rigtigt nok, vi skal op i nærheden at de 100dB for jeg selv vil definere en højttaler som højeffektiv.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 557
|
| Sendt: 05 August 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har da system audio på en Yamaha 496 forstærker. Det er det princip i kalder" mellemdyre højttalere - billigt anlæg" og jeg synes det fungerer skide godt.
|
| Til top |
|
| |