Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor, Fladskærm og HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med at renovere hus, og er i den forbindelse ved at integrere hjemmebif i stuen.

Jeg forestiller mig en 1280x720 LCD projektor forbundet til HTPC via DVI-D. I HTPC'en skal der sidde et Sweetspotkort ( http://www.pluggedin.tv/item--SweetSpot-Video-Processor--PIT VSS001) til at route parabolsignalet ind over HTPC'en. Jeg har købt et RME HDSP9632 lydkort, så jeg bruger JRiver's Jukebox software til afspilning af mine cd'er, som jeg har komprimeret i ape-format (Det lyder virkeligt godt). HTPC'en bliver ikke synlig fra stuen, da den bliver opstillet på den anden side af væggen, under en trappe, så der skulle ikke blive problemer med støj fra blæsere osv.

Nu kommer så problemet: Jeg gider jo ikke tænde projektoren, når jeg bare skal høre lidt musik. Derfor har jeg tænkt mig at købe en 17"-21" Tft-skærm til at hænge på væggen, som jeg kan styre HTPC'en fra, samt et bluetooth tastatur og mus (Logitech diNovo). Så kan den også bruges til at se tv på, osv. Men hvilken skærm skal jeg vælge til formålet? Jeg skal naturligvis køre native opløsning på projektor og tft-skærmen. De skal ikke nødvendigvis kunne være tændt på samme tid, da jeg vil have et rullelærred som trækkes ned foran den væghængte tft-skærm, når der skal ses projektor. Jeg har et Radeon 9800Pro, som har VGA + DVI udgang. Kan sådan et kort håndtere 2 skærme med hver sin opløsning? Kan man sætte powerstrip op til 2 forskellige skærme? Kan man få kort der har 2x DVI? Der skal også kunne spilles på projektoren, så det skal helst kunne yde som et Radeon 9800Pro. Jeg har kigget på skærme med en opløsning på 1280x768, men ved ikke om det er nødvendigt at have en opløsning der svarer til Projektoren. Hvorfor har tft-skærme ikke 1280x720 opløsning? Hvor lille responstid er nødvendigt? Er 25ms(40fps) nok eller skal vi ned i 16ms(62,5fps), når der skal ses tv på skærmen? Er et LCD TV ligeså godt som en traditionel tft-skærm, til brug i windows?  

Bliver der problemer ang. hvilken skærm der er primær og sekundær, når de ikke behøver køre på samme tid?

Det var en ordentlig smøre, men jeg håber mine overvejelser giver mening.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 August 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Quadro grafikkort leveres med 2 stk DVI udgange. Jeg mener også at nogen ATI gør, men er ikke sikkert.

Jeg kan anbefale LG skærme, de er meget stil rene, med en meget tynd kant omkring panelet. De kan sættes op på vægen. En Acer vil også være et godt køb. Jeg ejer selv en 17" 16ms, og den er rigtig lækker. God billed, med høj kontrast. Mulighed for væg ophæng, og indbygget små højttalere, som er egnet til lidt tv

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 August 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

tranum1: jeg har overvejet samme opstilling derhjemme - har 1280x720 projektoren, mit største problem er at du ikke finde en TFT skærm der kører 1280x720, så kører den 1280x1024, og jeg ved ikke om du kan få den til at vise den 16/9 opløsning på 4/3 skærmen uden at strække det, men ved blot at lave sorte rammer på øverst og nederst.

hvis der er nogen der har en 1280x1024 skærm, og har lyst til at give den en 1280x720 opløsning via. DVI kunne jeg godt tænke mig at høre resultatet.

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 August 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hej tranum1

Mange af dine spørgsmål kan jeg ikke svare på, men jeg mener at have læst, at Powerstrip kan sættes op med et antal forskellige skærmprofiler. Har dog ikke prøvet det endnu. Powerstrip er afinstalleret mens min bio bliver sat op.

Desuden ved jeg at driveren til mit Radeon 9600 giver mulighed for at lave to forskellige skærmopsætninger til hhv. VGA og DVI-udgangene - dog ikke den "skæve" 16:9 opløsning 1280x720.

Jeg mener dog ikke at du kan bruge både skærmdriver og Powerstrip på samme tid. Så vidt jeg husker lægger Powerstrip sig ind og bestemmer det hele, hvis den er installeret....

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes