Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Hvor mange udråbstegn i et indlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Hvor mange udråbstegn og talesprogstegn bør man benytte i sine indlæg?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
41 [51,25%]
33 [41,25%]
0 [0,00%]
1 [1,25%]
5 [6,25%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 August 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Følger ivrigt debatten herinde i forum, og der er rigtig mange gode indlæg.

Desværre kører det ofte af sporet, og ofte tror jeg at det skyldes en voldsom brug af udråbstegn, spørgsmålstegn og smiley's, hvilket kan virke enormt provokerende på nogle.

Med udsagn som:

Jeg mener at....og det kan I bide i skeer i !!!!!!!!
Må jeg så lige få en forklaring  ??????

Hvad siger publikken herinde. Hvad bør være den gængse kommunikationsform, når det trods alt er skriftsprog?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 August 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Strengt taget bør man vel følge reglerne for tegnsætning. Jeg generes ikke af overdrevent brug af diverse tegn og smileys, men nogle indlæg indeholder så mange stavefejl at meningen nærmest går tabt.

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Sendt: 11 August 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Der er vel ingen grund til at benytte flere end den gængse regel for grammatikken dikterer.
Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 August 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

jeg holder også på almindeligt dansk.

brugen af sms og chat sprog er kraftigt stigende, og jeg kunne da godt bruge en oversættelse en gang i mellem....

en ting er at skrive imho (in my humble opinion), eller kalde en pladespiller for en plov, men nogle gange står jeg altså af... (tre punkter er vist korrekt).

så hvis nogle kender en "netordbog" for chat og sms sprog må de da gerne poste et link.

eller også skulle vi holde os til normal dansk, så havde man også lige ti sekunder ekstra til at tænke over det man skriver...

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Sendt: 11 August 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Kim Olsen: Nu må du ikke tage dette personligt eller opfatte det som en provokerende bemærkning. Men det er altså også god kutume at bruge sin shift tast, dvs. skrive navne og ord i begyndelsen af en sætning med stort begyndelsesbogstav. Samme gælder (især) i overskrifter til topics. Vil godt lige pointere at dette ikke kun omhandler dig, men en del brugere af forummet.

Har set lidt overdrevent brug af udråbs- og spørgsmålstegn her, men misbrug af smileys er jeg ikke stødt på. Er administrator på et andet forum der er noget mere udsat for det end Hifi4all, da aldersgruppen derinde er noget lavere end her.

Til top Vis Rapper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rapper Besøg Rapper's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 August 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

I SkAl SKU IKkE bestemme hvordan jeg skal skrive !!!   

Så længe folk kan skrive så jeg forstår det, forlanger jeg ik mere !! at hænge sig i korrrekt tegnsætning ? ja undskyld men det forstår jeg ik man bliver fornærmet af.. sålænge folk taler ordentligt til hinanden that is !

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 11 August 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

http://www.jegsmadrerdig.dk/?8

Jeg hader udråbstegn efter næsten hver sætning. Det er irriterende at læse, når man læser et udråbstegn som det det er - nemlig et udråb. Så sidder folk altså og råber til en, når man læser det. Satme ikke skide spændende.

Kotumen er vel: Et udråbstegn, hvis man da absolut skal lave udråb. Tre udråbstegn, hvis man virkelig vil understrege noget. Man bliver altså ikke ældre, større, vigtigere eller hvad har vi, ved at smide 27 udråbstegn ind.

Har ikke noget at gøre med at hænge sig i at alting skal være korrekt. Men det er belastende at læse, så hvorfor ikke bare fatte hvad tegnene skal bruges til og så bruge dem? Er vel i sidste ende lige så meget til folks egen fordel, som dem som læser.

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 August 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hva' fa'n er meningen ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

KA' VI SÅ FÅ EN FORKLARING !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ?????????????????????????????

Næ, hvorfor ikke bare gøre brug af det ganske udmærkede skriftsprog vi nu en gang har, uden at krydre med overdreven brug at tegn der såmænd bare drukner budskabet og får nogle til at tænde af. Det budskab vi vil af med bliver jo ikke mere rigtig af at være efterfulgt af 37 udråbstegn.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 11 August 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er mindst ligeså træt af at læse de ski.. oneliners folk sætter som faste udsagn under deres indlæg.

De er sjældent fede at læse for andre end forfatteren og de er iiriterende fordi man ikke kan lade være med at læse dem - selvom man på forhånd ved det er tæt på dumsmarte bemærkninger revet ud af sammenhæng.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 August 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Jeg er mindst ligeså træt af at læse de ski.. oneliners folk sætter som faste udsagn under deres indlæg.

De er sjældent fede at læse for andre end forfatteren og de er iiriterende fordi man ikke kan lade være med at læse dem - selvom man på forhånd ved det er tæt på dumsmarte bemærkninger revet ud af sammenhæng.

Du har sgu også altid ondt i røven af hvad andre gør !!!!!

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 11 August 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

skal vi ik os fjerne alle fremmedord  solidstate, amp,aspect ratio,AV,bandwith,bi-amping,singlewire,bi-wire,PIP,LCD, HIFI und so weiter..

igen at blive fornærmet over et ! eller !! eller !!! eller !!!! eller !!!!! eller... ja, så skal der da vist indføres censur, ellers bliver folk da bange af at læse hvad folk kan finde på at skrive.. måske det ligefrem skal føre til lukning af ens konto hvis man bruger flere end tre !!! pr uge

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 11 August 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Vi lever i Danmark - et folkefærd hvor "ondt i røven over alle ting" burde være betegnet som en sygdom! Hvis ikke danskere kan brokke sig over et eller andet, så har de det bare ikke godt...!!!%#€&%€/€%/##€#€"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hovsa!!!!!!!!!!!!!!!!???????????????

Rene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 11 August 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Min mening med at lave poll'en var at høre, om det er den gængse opfattelse, at der altid skal være en bunke udråb i et indlæg. Personligt mener jeg ikke, at det bør være nødvendigt, men læser som Live21 lige forbi det.

Det jeg blot har noteret mig, er, at stemningen til tider koger over pga. de mange udråb, idet det kan læses som direkte angreb. Angreb som i sagens natur betyder, at den angrebne må i forsvarsposition. Samtidig ved vi, at det bedste forsvar er et angreb, hvorved det så går galt.

Tak for nogle spændende tanker under poll'en

Mvh Rene

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 11 August 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Ja, der er nok af mange "sjove" indslag... Men hvad er ideen med det overdrevet brug? Hvorfor ikke bare overholde de meget simple regler der er for den slags.

Skal vi alle bare til at skide på tegnenes betydninger og så ellers smide om os med de betydninger vi nu synes de skal have?

Bevares, det er måske at have ondt i røven, men hvad forsvarer misbrug af tegnene? En ting er hvis man simpelthen bare ikke forstår tegnene, hvilket måske virkelig er det som ligger til grund for meget af misbruget? Folk forstår simpelthen ikke hvad de tegn de bruger betyder for folk der læser det de skriver.

Der er jo intet der kan forsvare at man skal have lov til at selv bestemme betydningen af f.eks. udråbstegnet og bruge det som punktum. Skal jeg så også bestemme hvad jeg synes "godt" betyder? Evt. smide om mig med kommaer, ligemeget hvor satan de nu måtte høre hjemme?

Så for at gentage mig selv... Er vel i alles interesse at skrive forholdsvis korrekt og bruge tegnene til det de nu skal bruges til. Det er nogle meget, meget simple regler der gælder for punktum, udråbstegn og spørgsmålstegn.

Dem som bruger udråbstegn efter omtrendt alt de skriver, råber de også til folk når de taler til dem? Det er det det svarer til, når man arbejder med et skriftligt medie som dette forum er. Det er væsentligt at forstå det.

Det er måske en bagatel, men hvis det bliver i orden, hvad bliver så det næste man skal trækkes med? Ungdommen i dag kan jo knapt nok stave. De skriver idag, imorgen, igår, diskution, standart og hvad har vi - simple ord, med meget udbredte fejl.

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 August 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Sendt: 11 August 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hvor mange grammatiske tegn folk mener de vil bruge er egentlig op til dem selv at afgøre. Det generer ikke mig, og syntes derudover at det "overdrevne" brug af tegn er det mindste problem som dette forum døjer med.

Men som jeg skrev tidligere: "Der er vel ingen grund til at benytte flere end den gængse regel for grammatikken dikterer"

Det er jo alligevel kun forfatteren til de mange grammatiske tegn, der har bøvlet med tegnene, idet han derved ulejligere sig selv mere end nødvendigt.

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 11 August 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Viper skrev:
Jeg hader udråbstegn efter næsten hver sætning. Det er irriterende at læse, når man læser et udråbstegn som det det er - nemlig et udråb. Så sidder folk altså og råber til en, når man læser det. Satme ikke skide spændende.

Enig. Det værste er dog hvis man nærmest afbryder sætningen midt i det hele og smækker en håndfuld udråbstegn ind, for så at forsætte umiddelbart - det forstyrrer læsningen og forståelsen af sammenhængen endnu mere

Jeg synes godt nok!!!!!!!! at det kan være irriterende!!!! med overdreven brug af specialtegn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Synes I?????? ikke også det...............?????????!!!!!!

Derudover staver og skriver man naturligvis efter bedste evne, man kan ikke forlange mere - frygten for at lave fejl skal jo ikke skræmme nogen fra at være med.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes