Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 16:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til strømforsyning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 August 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Sidder og er ved at lave en 5v. strømforsyning og det er sådanset meget godt det hele... Problemet er bare at jeg kun har 4,77v. på udgangen

Jeg bruger en Zenerdiode på 6,8v. til at lave reference spændingen, og så tre emitter følgere... Og det skulle jo gerne komme ned på 5v. når man trakker de 3 diode strækninger fra! Og der ligger også fint 1,8v.("1,7v.") over transistorene, men over zenerdioden ligger der kun 6,66v.? Jeg har prøvet at skifte den, for at se om det bare skulle være en lille fejl, men det er precis det samme på den anden...

Så er spørgsmålet, kan man på en eller anden måde justere spændingen over zeneren (med en serie modstand e.lign.?), eller kan man få nogle der er mere precise?

Det er jo ikke en så stor fejl, men den kreds den skal forsyne, kan arbejde fra 4,75v - 5,25v. og så synes jeg 4,77v. er lige i underkanten....

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 August 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Der er to vigtige ting:

Der skal altid være en seriemodstand på zenerdioden til at bestemme strømmen igennem denne. Zenerspændingen ( i dit tilfælde 6,8V, er afhængig af strømmen er inden for et vist område, alt efter type. Eksempelvis i området 3-10mA...check databladet for den type du anvender.

Det andet er tolerancer. En 6,8V type vil TYPISK have 6,8V over sig ved den specificerede strøm. Men denne kan nemt afvige nogle procent akkurat som på modstande. En ændring af strømmen kan dog justerer lidt på spændingen, men pas på maximalt tilladt effekt!

Hvis du mangler lidt spænding over zenerdioden kan du seriekoble en almindelig diode med den. Den skal så vende i lederetningen (omvendt af zeneren). Dette vil give dig 0,6V mere altså 4,77+0,6 = 5,37V

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 11 August 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Der er to vigtige ting:

Der skal altid være en seriemodstand på zenerdioden til at bestemme strømmen igennem denne. Zenerspændingen ( i dit tilfælde 6,8V, er afhængig af strømmen er inden for et vist område, alt efter type. Eksempelvis i området 3-10mA...check databladet for den type du anvender.

Det andet er tolerancer. En 6,8V type vil TYPISK have 6,8V over sig ved den specificerede strøm. Men denne kan nemt afvige nogle procent akkurat som på modstande. En ændring af strømmen kan dog justerer lidt på spændingen, men pas på maximalt tilladt effekt!

Hvis du mangler lidt spænding over zenerdioden kan du seriekoble en almindelig diode med den. Den skal så vende i lederetningen (omvendt af zeneren). Dette vil give dig 0,6V mere altså 4,77+0,6 = 5,37V

Ja jeg har self. en serie modstand i til at begrænse strømmen! pt. løber der 8mA. i zeneren, så det burde være udemærket...
tænkte mere på om man kunne sætte en modstan ind, hvor der lå de resterende 0,2v. over?

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 11 August 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være præcist kan du vælge at bruge en rigtig spændings reference og justere ind med et potmeter. Den vil også være mere temperatur stabil end sådan en zener. Ellers kan du bare prøve at skifte zener dioen indtil du rammer en der har den rigtige spænding. 1% eller 0,1% zenerdioder kan desværre være lidt sværre at få fat i, hvis de da overhovedet findes.
Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 11 August 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:
Hvis det skal være præcist kan du vælge at bruge en rigtig spændings reference og justere ind med et potmeter. Den vil også være mere temperatur stabil end sådan en zener. Ellers kan du bare prøve at skifte zener dioen indtil du rammer en der har den rigtige spænding. 1% eller 0,1% zenerdioder kan desværre være lidt sværre at få fat i, hvis de da overhovedet findes.

Det var egentlig også meningen at jeg ville bruge en reference, og havde da også lagt printet ud så jeg kunne montere en UA723... men lige meget hvad jeg gjorde ved den så spyttede den bare omkring 11v. ud? så det var jeg gået lidt væk fra igen... 
Men det behøves jo heller ikke være 100% præcist, men lidt bedre end 4,77v. ville jeg gerne ha det!

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 August 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Du kan bruge en 10V zener med et potmeter over og tage zenerspændingen ud på midterbenet, så kan du justere den til 5.000V....

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 11 August 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Du kan bruge en 10V zener med et potmeter over og tage zenerspændingen ud på midterbenet, så kan du justere den til 5.000V....

Ja det var noget i den stil jeg tænkte på... men det må jeg jo lige prøve så ;-)

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 August 2004 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Det kan vist kun bruges som en dårlig reference... Dets udgang impedans vil være lige med det ~ 1/4 af potmeterets størrelse..

Brug en LM431 eller andet i den retning. Så får du noget der virker og har et rimeligt godt S/N og lav udgangsimpedans

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes