| Forfatter |
|
Zordrack Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 14 August 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
postet førte gang på www.dahf.dk blev henvist hertil
jeg er den lykkelige ejer af en hjemmebif-in-the-making centreret omkring en HTPC og en Ampro 3600 CRT projektor.
mit problem er mine højtalere.
jeg har altid været temmeligt meget DIY specielt da jeg har en baggrund som lydtekniker.
men vilje og lyst virker kun så langt. og nå man så har et par hænder der formår at reducere et hvilket som helst stykke træ man røre til savsmuld og skæve vinkler, ja så er selvbyg jo nok ikke lige sagen.
men... og der er et stort men.
det er nu er mine front højtalere er mine gamle højtalere fra pre-bio dagene. og af indtil flere grunde vil jeg have dem til at forblive mine fronthøjtalere.
problemet er bare at de også er hjemmebyggede. en tidligere tekniker hos monacor stykkede dem sammen for lang tid siden og jeg var så heldig at få mine små fedtede i et færdigbygget demo-sæt.
det er en 4-vejs konstruktion med en 1" og en 3" softdome og en 6½" og en 12" kevlar enhed. stor fyldig lyd med masser af smæk i og så ruller de først for alvor af omkring de 27hz som de står nu.
der er bare ikke så forfærdeligt meget surround i kun to højtalere så nu går den ville jagt efter at få de sidte kanaler på plads.
mit første projekt er en sub. jeg har igen haft de små fedtede på arbejde og skaffet mig et par Fane Collusus 18XB 18" basser der meget gerne skulle blive til en aktiv sub der kunne stå under lærredet. der er aktivt filter i LFE udgangen på HTPC'en så det eneste jeg mangler er et kabinet.
men hvor går man hen når man er en fattig kontor slave der er en ren umulius til at arbejde i træ med mindre det drejer sig om at lave flest skæve snit på kortest tid ??
er der nogle her der kender til et sted hvor man kan komme og få bygget sine kabinetter (er i kbh), smide en rimelig sum penge og glad gå hjem og skrue enheder i ??
til centeren som lige nu består af en gammel Jamo Studio 101 og en 12" sub var min plan at bygge en center med en 1" og en 3" softdome magen til dem i mine hovedhøtalere og så have to 8" kevlar enheder i en diapolit rundt om dem i et ventileret kabinet. lyder det helt ude i skoven ?? og igen, jeg ved hvilke enheder jeg skal bruge men mangler et kabinet.
til sidst er der bag og side højtalere. min HTPC er 7.1 så det ville være spild ikke at udnytte det. min plan var at lave fire ens standard to-vejs reol højtalere med samme 1" softdome som i mine front højtalere og så smide en 6½" kevlar bas/mellemtone i hver. er dog ikke sikker på om det ville være smartest at lave kabinetterne som trykammer, ventileret eller basreflex. nogle ideer ?? og igen igen ved hvilke enheder men mangler kabinet.
men hvor kritisk er bag/side højtalerene i en HT ?? hvor meget betyder forskellig farvning fra front/center til bag og hvilket frekvens område er kritisk ?? eller spurgt på en anden måde, hvor langt ned skal jeg gå før jeg kan tillade mig at lade kanalerne rulle af ?
et sidste spørgsmål omkring placering.
mit rum er forholdsvis lille (ca 3,65m bredt * 4,25m langt = 15,5m2) så baghøjtalerene vil enten ende i en reol eller helt oppe under loftet og side højtalerene vil enten ende næsten oppe under loftet eller ca i 1m højde og ca 0,5m foran sweetspotten. hvad er bedst her (fordele/ulemper) ?
på forhånd tak
Zordrack
__________________ The world is my oyster... Only thing is i'm allergic to shellfish...
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 14 August 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos Hornslet Møbelfabrik (som bla. laver højttalerkabinetter for bla. B&W) laver gerne kabinetter for dig, men så skal du mindst have lavet 50 stk.!
Kender ikke til andre specifikke steder hvor du kan få det gjort, men du kan kontakte en snedker. Han flikker gerne nogle kabinetter sammen for den rette sum penge .
Hvis du får noget lavet vil vi se! 
+ kunne du ikke uploade nogle pics af din hjemmebio? VI VIL SE
HilseN
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 14 August 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med en timeløn på ca. 250 kr. pr. time kan du selv regne ud hvad det vil koste. Jeg tror ikke det kan tage mere end et par timer for en snedker, at bygge et sub-kabinet, hvis du blot har tegninger til kassen.
Her er lidt inspiration:
http://www.fane-acoustics.com/public_html/media/pdf_media/Ca binets18inch200L.pdf
Som hjemmebio-sub behøver du dog lidt korrektion. Det kan du gøre med en equalizer, eller endnu bedre et Linkwitz/grainer-filter (her er jeg ikke eksperten, men der er helt sikkert andre her der kan hjælpe
|
| Til top |
|
| |
Zordrack Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit:
skal nok uploade nogle pics så snart jeg har nogle. intet digicam endnu så det kommer detsværre til at vente lidt. der er nu heller ikke så meget at se udover højtalere og kabler over det hele
Kjeldsen:
tak for linket. var ude og søge på enhederne da jeg fik dem. tilsyneladende er det bedste at lave et 250l kabinet med en 6" reflex port tunet til 17hz. det er ihvertfald standard DIY subwooferen med denne enhed (eks: http://www.karoliinasalminen.com/fanesubwooferinstructions.p hp3)
min ide var at lave et stort (ca 500l) kabinet der kunne ligge som "sokkel" under lærredet med de to 18" i. så det er ikke lige det mest hi-tech kabinet i historien. faktisk kunne man sagtens bare bruge standard bredden fra en MDF plade og få en sub der var ca 244cm(W)*48cm(H)*76cm(D) og ca 890l. det er nok lidt i overkanten men så burde man i det mindste kunne få den ned og rive godt til i dybden..... gad vide hvad naboerne og overboen ville sige ??
anyways. tak for svarende. håber at der kommer mere. det her er bare min umiddelbare plan, men jeg er næppe oraklet fra nordvest så alle forslag er værdsat __________________ The world is my oyster... Only thing is i'm allergic to shellfish...
|
| Til top |
|
| |
X-Offer Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er sikker på den bliver vild!
HilseN
|
| Til top |
|
| |
anderspj Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
To 18" subs i et rum på 15 m2 ??? Og der bor andre i bygningen...
|
| Til top |
|
| |
Zordrack Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-Offer:
har pt et sammensurium af forskelige forstærkere. planen er dog at de alle skal skiftes ud med LC audio's ZapPulse 2.2SE. men det må vente til efter højtalerene er kommet på plads.
anderspj:
tak. cool at se at der også er kvinder med i dk der leger med lyd
mollecon:
hehe bund skal der til. men for at gøre dig mere rolig så bor jeg alene i lejligheden.... og med CRT projektoren og den her sub så er det nok også noget jeg vil blive ved med __________________ The world is my oyster... Only thing is i'm allergic to shellfish...
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 16 August 2004 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har flere steder læst om folk der har fået lavet kabinetter ved Mito Nord.
Mito Nord
Lars Mikkelsen
Ullerupvej 164
9670 Løgstør
Tlf. 9822 1329
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 16 August 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
De andre lejligheder i ejendommen kommer osse nok til at stå tomme... .
|
| Til top |
|
| |