Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Amadeus TNT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
boelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 August 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hej der ude

Er der nogle som kender til DAT's Amadeus  TNT højttalerkit. Evt. en kort beskrivelse af deres stærke og svage sider. Bor desværre i Vejle så det er lidt svært at slå et smut forbi DAT  
Hvis nogle som kan anbefale andre kits af høj kvalitet, så vil det være super.

Best Regards

Niels Chr. Nielsen

Til top Vis boelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boelle Besøg boelle's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 August 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

ProAc 2.5 Klon til ca. 4000kr ex. kabinet.

Troels Gravesen har en masse spændende projekter. Prøv evt at se på
http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/

Jeg er især blevet interesseret i hans TJL projekt, med bånddiskant.

http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/TJL_loudspe aker.htm

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 August 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Kender det udmærket - har været med til at modificere et sæt, så de kom til at spille ordentligt.

Grundproblemet med konstruktionen er, at de to mellem/bas-enheder spiller i samme kabinet, men ikke spiller samme frekvensområde. Derudover er kabinettet 1½ gang for stort til enhederne.

Modifikationen bestod i at dele kabinettet op i to dele, så mellemtone- og bas-enhed fik hver deres kabinet. Samtidig formindskning af volumen og tilretning af basporte.

Før modifikationen buldrer og brager højttaleren derudad, men det bliver hurtigt trættende.

Efter modifikationen kan man pludselig høre, hvad der foregår i mellemtonen, og bassen bliver meget mere præcis. En helt anden højttaler, hvor man får meget mere glæde af musikken.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 August 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Før modifikationen buldrer og brager højttaleren derudad, men det bliver hurtigt trættende.

Jeg var selv inde og få en demo for nogen tid siden, det var i hvertfald ikke musik der kom ud.. Faktisk var jeg ret skuffet.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Aksa skrev:

Jeg var selv inde og få en demo for nogen tid siden, det var i hvertfald ikke musik der kom ud.. Faktisk var jeg ret skuffet.

Mvh,

Karsten

Ja, det er synd og skam at misbruge de dejlige højttalerenheder på den måde. Men - som nævnt - højttaleren kan sagtens bringes til at spille virkeligt godt, blot man indfører ovennævnte modifikationer. Evt. skal diskanten også dæmpes en smule (lidt rumafhængigt).

Man kan så altid diskutere, om pris og kvalitet er i et rimeligt forhold.

Personligt tror jeg nok, at jeg ville klø på med ProAc 2.5 klonen.

boelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Ja, det er synd og skam at misbruge de dejlige højttalerenheder på den måde. Men - som nævnt - højttaleren kan sagtens bringes til at spille virkeligt godt, blot man indfører ovennævnte modifikationer. Evt. skal diskanten også dæmpes en smule (lidt rumafhængigt).

Man kan så altid diskutere, om pris og kvalitet er i et rimeligt forhold.

Personligt tror jeg nok, at jeg ville klø på med ProAc 2.5 klonen.

Jeg har også selv overvejet ProAc 2.5 klonerne, men da jeg ønsker en højttaler der kan flytte noget mere "luft" end ProAc 2.5 klonen kan, så er valget ikke faldet på denne. Kontoen kan også trækket noget mere end hvad denne koster.
Findes der andre ProAc Kloner?

Bedst Regards

Niels Chr. Nielsen 

Til top Vis boelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boelle Besøg boelle's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Både TNT'erne og ProAc 2.5 klonen benytter sig af 2 stk. 6½" enheder, så med hensyn til at flytte luft står de lige.

Hvis du skal have flyttet mere luft, skulle du måske overveje at kigge på Frequence's hjemmeside, hvor der bl.a. er nogle spændende konstruktioner med sidemonterede basser: www.frequence.dk

boelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Aksa]Både TNT'erne og ProAc 2.5 klonen benytter sig af 2 stk. 6½" enheder, så med hensyn til at flytte luft står de lige.

Hvis du skal have flyttet mere luft, skulle du måske overveje at kigge på Frequence's hjemmeside, hvor der bl.a. er nogle spændende konstruktioner med sidemonterede basser: www.frequence.dk[/QUOTE]

Ok, troede kun at ProAc 2.5 klonen benyttede sig af 1 6½" enhed, hvor sidder den anden 6½"?
Ang. frequence.dk så har jeg også luret på deres spændende modeller

Best Regards

Niels Chr. Nielsen

chrhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2004
Sendt: 17 August 2004 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Kender det udmærket - har været med til at modificere et sæt, så de kom til at spille ordentligt.

Grundproblemet med konstruktionen er, at de to mellem/bas-enheder spiller i samme kabinet, men ikke spiller samme frekvensområde. Derudover er kabinettet 1½ gang for stort til enhederne.

Modifikationen bestod i at dele kabinettet op i to dele, så mellemtone- og bas-enhed fik hver deres kabinet. Samtidig formindskning af volumen og tilretning af basporte.

Efter modifikationen kan man pludselig høre, hvad der foregår i mellemtonen, og bassen bliver meget mere præcis. En helt anden højttaler, hvor man får meget mere glæde af musikken.

DET VIL SIGE AT, DANSK AUDIO TEKNIK IKKE ER EGNET TIL AT FREMSTILLE HØJTTALERE AF FORSVARLIG KVALITET, SELV MED RIGTIG MANGE ÅRS ERFARING PÅ OMRÅDET?? HVIS MAN KAN LAVE EN HØJTTALER MED SÅ FATALE FEJL, SÅ ER DER NOGET DER LUGTER AF SERIØS INKOMPETANCE.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

boelle skrev:

[QUOTE=Aksa]Både TNT'erne og ProAc 2.5 klonen benytter sig af 2 stk. 6½" enheder, så med hensyn til at flytte luft står de lige. Hvis du skal have flyttet mere luft, skulle du måske overveje at kigge på Frequence's hjemmeside, hvor der bl.a. er nogle spændende konstruktioner med sidemonterede basser: www.frequence.dk[/QUOTE] Ok, troede kun at ProAc 2.5 klonen benyttede sig af 1 6½" enhed, hvor sidder den anden 6½"?Ang. frequence.dk så har jeg også luret på deres spændende modellerBest RegardsNiels Chr. Nielsen

Du har ret - 2.5'eren har kun én enhed. Jeg havde fået kigget på d'Appolito-konstruktionen på Niels' hjemmeside. Den hedder TML4.

chrhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hvordan spiller Proac klonerne i forhold til de originale ellers?

chrhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Denne her:

Ursus kit 115 cm høj side kick, tonsvis af dynamik, finesse som på VP5. Konstruktion der rummer rigtig mange spændende detaljer. Hvor har du sidst set en ægte 4-vejs der var til at betale...

Ville jeg gerne høre!

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2004 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Citér:

DET VIL SIGE AT, DANSK AUDIO TEKNIK IKKE ER EGNET TIL AT FREMSTILLE HØJTTALERE AF FORSVARLIG KVALITET, SELV MED RIGTIG MANGE ÅRS ERFARING PÅ OMRÅDET?? HVIS MAN KAN LAVE EN HØJTTALER MED SÅ FATALE FEJL, SÅ ER DER NOGET DER LUGTER AF SERIØS INKOMPETANCE.

Det er vel så meget sagt. Jeg vil mene, at man har prioriteret at få en dyb og meget voluminøs bas på bekostning af præcision og finesse. Med andre ord - der er foretaget et bevidst valg. Det er skam set før fra absolut seriøse producenter, at man prioriterer på en sådan måde.

DAT kan sagtens lave højttalere. F.eks. mener jeg, at deres Icon er meget vellykket, ligesom MG-serien heller ikke er dårlig, og jeg kunne nævne flere andre udmærkede konstruktioner, som DAT har haft gang i.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 August 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Du kunne også lede efter en Proac 3.8 klon ... den minder mere om TNT ... i størrelse og bestykning - med 2x6½.

Der er et par bud på denne på nettet - ligesom Mike herinde sikkert kan hjælpe dig på vej, idet hans gamle Burgundia vidst udspringer af dette koncept.

Kan varmt anbefale 3.8 ... den basker 2.5 med mange længder ... selvom 2.5 også er guf. TNT er som det nævnes ovenfor ikke heldig i sin basisudførelse ... men det er klart at disse enheder kan bringes til at lyde ordentligt ... men så er det nok ikke meget TNT mere!!!

SATMIT

boelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Kan man på nogle måder sammenligne ProAc 3.8 klonen med Audiovector M3 serien eller Dali Evidence 370?

Har pt. Rotel RA980BX forstærker og RCD970 (mener jeg den hedder) et lidt ældre setup, men absolut velspillende.

Disse højttalere har jeg lyttet til ved flere lejligheder og finder dem særdeles atraktive, men da mit DIY-gen ikke acceptere fædigbygget højttalere så kan de ikke komme på tale

Best Regards

Niels Chr. Nielsen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 August 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Boelle,

Nu er jeg jo ikke den rigtige at spørge, idet jeg selv har Proac 3.8, men jeg prøver alligevel.

Proac 3.8 spiller efter min opfattelse langt bedre end nogen Audiovector højttaler. Hvad angår Dali ... så skal du ihvertfald op i de større modeller for at hente samme lydkvalitet .... og efter min opfattelse så er Proac'en bedre end Dali's MS5 og MS4 (husk det er mine øre ikke andres).

Men når det er sagt så er der jo ingen der siger at klonen lyder lige så godt som originalen. Men der er muligheder i konstruktionen ... snak med Miju han kender en masse af disse konstruktioner og hør ham hvad der er muligt ... og hvad som ikke er.

Du skal lige være obs på at en konstruktion af denne type hurtigt løber op i pris. regn på det ... og du vil finde ud af at et sæt brugte 2.5 ikke er så langt væk.

SATMIT 

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 17 August 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Er der ikke nogen der kan invitere Boelle til at høre en ProAc 2.5-klon, så hans DIY-gen kan blive stimuleret lidt?

Den går rimelig dybt til trods for at den ikke har en ekstra basenhed. Og med den rigtge forstærker og placering, kan den sagtens få den nærmeste vitrine til at rasle uhæmmet

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

boelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

SATMIT

Tak for den fine respons.
Med et budget på ca. 12.000 kr. burde så ikke være muligt at få råd til et par ProAc 3.8 kloner. Drejer det sig om et par tusinde extra kan jeg nok også finde hul til det.

Best Regards

Niels Chr. Nielsen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 August 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Nope ...

Regn med ca. 1000 - 2000 pr. enhed. Det er så 6000-12000. Et par pæne kabinetter er alt andet dyre. Og så kommer der terminaler, delefilter (som snilt kan koste 3000-5000 kr. alt efter hvor meget du vil gøre ud af det.

Mit bud er et par top-kloner ligger i omengnen af 20000 kr.

SATMIT  

boelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg heldigvis div. (læs. mange) delfilterstupmer, kabel og stik af høj kvalitet (f.eks. Audyn, WBT ect.) liggende fra tidligere kontruktioner. Har faktisk også et par 4 år gamle Dynaudio D260 diskanter liggende hvis nogle var interesseret. Projektet gik desværre af sporet så det blev aldrig færdig. Da jeg ikke har den fornødne energi/løst mere til at udregne og korigere delfiltre, så jeg har denne gang valgt en "KIT" løsning.
Kabinettet har jeg heldigvis en tømmer til at hjælpe mig med

Best Regards

Niels Chr. Nielsen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes