|
Læred str 200cm divideret med 16, og så ganget med 9. ja så er højden 112,5cm der af 16/9 og ret mig hvis jeg tager fejl. Men tror nok at næsten alt tv bliver lavet i 16/9 efterhånden.
Nemli' ja...
Om læredet skal være gråt (gain 0,8) eller hvidt (gain 1,0) afhænger af projekterens evne i kontrast ratioen (evnen til at skabe "sort"). Og du skal nok som udgangspunt gå efter det grå. Men se det i funktion sammen med den projekter du overvejer ( men du skal nok op i noget der ligner 2000:1 i kontrast før du vælger det hvide.... (står for min egen regning))
Jeg vil personlig altid smide mine penge efter et gråt lærrede til en hjemmebioprojektor. Har selv én med kontrast på 2000:1 og kan stadig se en betragtelig billedforbedring med gråt lærred. Har også set på projektorer med en langt større kontrastratio end min egen, hvor der stadig var en betydelig billedforbedring.
Konklusion: medmindre du går med overvejelse om en crt projektor, så hold dig til gråt lærred.
Har ikke selv prøvet at bygge rammer...
Der kan jeg desværre heller ikke være behjælpelig med, men søg på forummet og du skal finde. Der er flere herinde der har givet sig i kast med sådanne projekter. Tuplur matrialet kan dog kun på det stærkeste anbefales.
Regnbueefekt er kun noget der forekommer på DLP projektere. Da disse kører med et farvejul og derfor kun viser en farve af gangen fra venstre mod højre. Dette betyder at hvis du bevæger dit hoved eller øjne hen over billedet hurtigere end farvejulets hastighed. vil du kunne se denne farve og de andre lige i røven på den... Dette sker ikke på en DLP med 6sergment farvejul eller på en LCD projekter.
Kunne ikke have beskrevet regnbueeffekten bedre selv . Man skal dog være opmærksom på, at det ikke er alle der er lige følsomme over for det. Vil klart anbefale dig selv at afprøve det. Nogen ser det slet ikke. Mine egne erfaringer er, at regnbueeffekten bliver illimineret ved 4 segment favehjul og opefter.
Som sagt gælder regnbueeffekten kun for DLP'er. Det er dens store bagdel.
LCD'er har overhovedet ikke dette problem, men disse lider dog i udpræget grade af hønseneteffekten. Hønsenet er området uden om de enkelte pixels der kan ses nærmest, som navnet antyder, som et net der dækker hele billedets flade. LCD'er lider i høj grad af dette pga. at afstande mellem de enkelte pixels er større end på DLP'er.
Hver teknik har, således sine store bagdele. Jeg vil dog altid anbefale DLP, idet de også giver en større farveægthed og dybde i billedet. Sanyo ikke midst er kendt for at farve alt i et grønligt skær.
Afstanden afhænger af den projekter du køber og dens THROW ratio.
For at vurdere afstanden kan dette lille værktøj måske hjælpe dig: http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm
Noget andet du også bør være opmærksom på er lensshift der, hvis det behøves, tillader dig at placere din projektor forskudt i forhold til lærredet.
Der er som regel et sted i menuen hvor du kan aflæse din Lamptime. som i øvrigt kan variere i levetid fra projekter til projekter.
Denne mulighed findes på alle moderne projektorer.
Findes en masse artikler på nettet med tilhørende Illustrationer. som bedre kan forklare det en jeg...
Held og lykke med det min ven...
|