| Forfatter |
|
BoomBoy Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 113
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et lille spørgsmål til de hurtige 
Nogen som kan svare på hvornår man kan høre/se/mærke at ens forstærker ikke kan yde mere???
eller er det bare så og simpelt at når volumeknappen er drejet 360grader??  __________________ Når lydtryk og detaljer forenes i en højere enhed, kan jeg kun beskrive det som en del af min mentale tilfredsstillelse.
|
| Til top |
|
| |
Mirovich Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved skal man vendte ca. 30 minutter før forstærkeren er varmet op (nogle er hurtigere andre langsommere) og kan spille optimalt. At dreje knappen 360 grader med det samme kan muligvis hurtigere få den op i temperatur men det er de fleste forstærkere nu ikke særligt begejstrede for. Det ville svare lidt til at sprinte afsted uden at varme op først.
Venlig hilsen Mir __________________ The good news is that we're quick, but the bad news is that we're worried about the brakes.
|
| Til top |
|
| |
BoomBoy Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg godt med på, det er ligesom med motoren i en bil..... næsten da.....!!
Men når fortærkeren er varm hvordan kan man så vide det? jge synes nemlig ikke at jeg får nok ud af mine højttalere, år jeg har skruet ½ op så bliver lyden MEGET mixet og nærmest utydelig, og så var det at jge ville vide om min fortærker er for lille   __________________ Når lydtryk og detaljer forenes i en højere enhed, kan jeg kun beskrive det som en del af min mentale tilfredsstillelse.
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoomBoy skrev:
|
Det er jeg godt med på, det er ligesom med motoren i en bil..... næsten da.....!!
Men når fortærkeren er varm hvordan kan man så vide det? jge synes nemlig ikke at jeg får nok ud af mine højttalere, år jeg har skruet ½ op så bliver lyden MEGET mixet og nærmest utydelig, og så var det at jge ville vide om min fortærker er for lille  
|
|
|
Tja det kan da godt lyde som om din amp. ikke har de krafter som kraves af den...
Jeg syns det er lidt svært at definere, hvornår en amp. når sit max, for det har vel en del at gøre med hvor effektive ens højtaler er, og når du oplever at lyden blive mixet og nærmest utydelig er det vel et tegn på at din amp. er ved at nå sit max. aka ved at begynde at "klippe"....

|
| Til top |
|
| |
BoomBoy Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lidt specs:
Forstærker
Technics sa-ax730 (5x100w.................) 4-8ohm
Højttalere:
Eltax 400/200w........ 4-8ohm
Jamo 280/200...........6 ohm
De fleste phono-ind/udgange er benyttede og der sidder dobbelt stik på sub-udgangen til 2 sub-forstærkere....
Mit værelse er ikke ENORMT stort eller småt, men det ændre næsten ikke noget om jeg åbner eller lukker døre og vinduer...?? __________________ Når lydtryk og detaljer forenes i en højere enhed, kan jeg kun beskrive det som en del af min mentale tilfredsstillelse.
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det i ren stereo eller når du ser film/høre musik i surround at du oplever det med lyden??
Standart svaret ville være, hvis du har mulighed for det, så lån en "større/strømstærk" surround receiver og prøv igen, hvis der er PreOut på din receiver, så kunne du måske prøve med en større effektblok til dine højtalere...

|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din forstærker leverer Max lige før den begynder at forvrænge. Det er umuligt at sige hvor volumenkontrollen skal stå, da det afhænger af udganssignalet fra kilden (f.eks. CD). De fleste forstærkeres forstærkning i forforstærker delen er så stor at man kan være sikker på at man overstyrer forstærkeren hvis man skruer helt op på volumen.
Som udganspunkt er en fuldt opskruet volumen den sikre vej til dine højttalers død, fordi du presser forstærkeren ud over klipnings grænsen. Du burde du dog nemt kunne høre længe inden det går helt galt, hvis du ellers lytter efter lydens kvalitet, og ikke kun dens styrke.
360 grader kan IKKE anbefales. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
BoomBoy Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
|
Din forstærker leverer Max lige før den begynder at forvrænge. Det er umuligt at sige hvor volumenkontrollen skal stå, da det afhænger af udganssignalet fra kilden (f.eks. CD). De fleste forstærkeres forstærkning i forforstærker delen er så stor at man kan være sikker på at man overstyrer forstærkeren hvis man skruer helt op på volumen.
Som udganspunkt er en fuldt opskruet volumen den sikre vej til dine højttalers død, fordi du presser forstærkeren ud over klipnings grænsen. Du burde du dog nemt kunne høre længe inden det går helt galt, hvis du ellers lytter efter lydens kvalitet, og ikke kun dens styrke.
360 grader kan IKKE anbefales.
|
|
|
Nej de 360grader har også kun været nået når forstærkeren har været slukket...
Når mine højttalere forvringer så er det ved cd kval.------> det skal lige siges at cd og pc kører gennem en gemini ps-626pro mixer som er sat til i cd-indgangen på forstærkeren<------ og det er kun mine 3 sub's som har en for/effekt forstærker, tager kun signalet fra min hovedforstærker...... __________________ Når lydtryk og detaljer forenes i en højere enhed, kan jeg kun beskrive det som en del af min mentale tilfredsstillelse.
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej de 360grader har også kun været nået når forstærkeren har været slukket...  
den technics burde ik ha problemer, selvom den ik er alt for kraftig burde der ik være noget problem med at den kan spille op til bal..
jeg ville se lidt på din mixer
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, jeg tror faktisk at den er årsagen til problemerne - den serie af receivere fra Technics er slet ikke strømstærke på nogen som helst måde, og specielt når der er smidt 5 højttalere på i en surroundkonfiguration knækker de helt sammen.
En af mine gode venner havde en SA-AX940 og det fungerede slet ikke for den, hverken i stereo eller surround!
Jeg er overbevist om at den er dit problem! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
BoomBoy Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay jeg har ikke center sat til og den kører bare alm stereo med a/b speaker sat til....??
__________________ Når lydtryk og detaljer forenes i en højere enhed, kan jeg kun beskrive det som en del af min mentale tilfredsstillelse.
|
| Til top |
|
| |
BoomBoy Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg lidt kan forstå at der er lidt forvirring herinde om hvordan jeg har tilsluttet det, har lavet en fin tegning over det
http://www.upit.dk/u/Diagram mit anlæg red.JPG
__________________ Når lydtryk og detaljer forenes i en højere enhed, kan jeg kun beskrive det som en del af min mentale tilfredsstillelse.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 21 August 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Volume-knappen kan kun drejes 3/4 omgang er lig 270 grader, men lad det nu ligge!!! Som rigtigt nok skrevet, så handler det om signalkildens udgangsniveau og jo højere det er, des lavere kan du skrue op!!! Din Technics vil nå sin maximale marchhastighed med volume-knappen på et sted imellem klokken 10-12; over klokken 12 vil de lave niveauer i musikken være lige så høje som de høje niveauer og så har forstærkeren nået sin mætning og dynamik-forskel (dynamik-området indsnævres) er så en saga blot!!! Jamen hvad skal man så med volume-justering over klokken 12??? Det hedder udstyring-margin og er godt hvis man sætter et apparat til forstærkeren med lavere udgangsniveau end de normale 1 volt. På mit ydmyge folke"hifi" har CD-afspilleren 2,4 volt ud (op-amp NE5534) og forstærkeren når sin mætning ved klokken 10-11, tuneren har 0,75 volt ud og så når forstærkeren først sin mætning omkring klokken 12!!! Du spurgte selv om din forstærker var for lille og JA, det er alle Technics pånær de største og dyreste for-/effektforstærker-modeller; så prøv noget andet næste gang eks.vis en billig NAD eller lignende!!!
|
| Til top |
|
| |
BoomBoy Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEHE okay tak
I mellem tiden mit spørgsmål har spøgt herinde har min fætter brændt sin forstærker af som er HELT mage til min. Stuntet skete ved at ....han skulle brage sine højttalere af..... den eneste forskel på hans og min er at hans NÆSTEN aldrig er blevet blæst igennem.... Med det resultat KLIK...... DØD forstærker ???? Meget weird
Jeg kører med mobildiskotek i fritiden, så tænkte på at investere i et lille diskotek til værelset næste gang. Har tænkt over det et stykke tid nu men kan ikke rigtigt finde ud af om det er noget jeg vil blive glad for i længden?? Det skal lige siges at jeg IKKE kan få nok af den dejlig bløde men samtidig kontante bass, det synes jeg ikke rigtigt jeg har oplevet med noget PA anlæg....??
Hvis nogen forstår mig eller bare vil kommentere det så er i:
MERE END VELKOMNE __________________ Når lydtryk og detaljer forenes i en højere enhed, kan jeg kun beskrive det som en del af min mentale tilfredsstillelse.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Hifi" starter der, hvor diskoteks-lyden slutter. Så jeg vil kalde det et tilbageskridt!!!
|
| Til top |
|
| |
proac Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
mine erfaringer med hvornår en forstærker når sit MAX.er når lyden ændrer karakter til det værre med dertil følgende hård lyd og der hvor man får lyst til at skrue ned.fordi det lyder dårligt.
og for de fleste forstærkere er det typisk ved kl 12 til kl 1position.
og det er nok der man skal lade VÆRE.med at skruge mere op for man får typisk ikke noget ud af det lydmæssigt.
hvis man vil have mere lyd er det kun en ting at gøre køb nogle højtalere med lavere driftseffekt eller en væsentlig kraftigere for stærker.sådan 3til 6 gange så kraftig.
fra 60watt som er meget normalt til 300watt.
men så får man også en del bedre lyd med i købet.
mvh kenn
|
| Til top |
|
| |
BoomBoy Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians: Det må du godt uddybe lidt??
Proac: Og det vil sige at min forstærker reelt er ALT for lille?? __________________ Når lydtryk og detaljer forenes i en højere enhed, kan jeg kun beskrive det som en del af min mentale tilfredsstillelse.
|
| Til top |
|
| |
proac Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoomBoy skrev:
|
F.Christians: Det må du godt uddybe lidt??
Proac: Og det vil sige at min forstærker reelt er ALT for lille??
|
|
|
ja det passer.
find en gulvmodel brugt.feks en stor rotel.eller en anden der er masser til gode priser.
stor effekt giver dynamik og afslapperhed i lyden som du vil nyde.
se hvor meget effekt dine højtalere kan tåle og køb så den som lyder og kan levere det din højtaler kan klare.
de fleste kan snilt klare 150WATT og opefter
mvh kenn
|
| Til top |
|
| |
BoomBoy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2004 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
find en gulvmodel brugt.feks en stor rotel.eller en anden der er masser til gode priser.
stor effekt giver dynamik og afslapperhed i lyden som du vil nyde.
se hvor meget effekt dine højtalere kan tåle og køb så den som lyder og kan levere det din højtaler kan klare.
de fleste kan snilt klare 150WATT og opefter
mvh kenn
[/QUOTE]
Kan jeg ikke finde noget diskoteks forstærker istedet for?? der er vel flere watt i dem, og når jeg alligevel vil have nogen større højttalere?? __________________ Når lydtryk og detaljer forenes i en højere enhed, kan jeg kun beskrive det som en del af min mentale tilfredsstillelse.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 September 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
En discoteque-forstærker spiller nok højt, men den har INGEN af de dyder, som normalt forbindes med "hifi"!!! Og lyden af blæserkøling i de stille passager???
|
| Til top |
|
| |