| Forfatter |
|
zhai Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 21 August 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en NAD 2400 (monitor series effektforstærker, 100W), som har en meget deprimerende tendens.
Jeg købte den brugt for et par år siden, og i et års tid lød den perfekt. Men en dag begyndte den at skratte og lave et hop nedad i lydstyrke på de 2 kanaler... Så jeg fik den repareret hos en fyr der kunne gøre det billigt (uautoriseret).
Så lød den også fint i et halvt års tid, hvorefter den begyndte at gøre det samme igen - skrat skrat.... øv tænkte, jeg, jeg har nok kommet til at gøre noget åndssvagt ved den, og så fik jeg den repareret hos den samme fyr som sidst. Han undrede sig over hvordan den var gået i stykker, sagde noget om at han havde bla. udskiftet nogle transistorer der var gået i stykker. Da jeg fik den hjem og begyndte at spille med den, skrattede den lige de første par minutter, men holdt så helt op. Pyha tænkte jeg.
Nu her, en uge efter sidste reparation, er den begyndt at skratte igen. Det er mildest talt VOLDSOMT irriterende. Jeg har gjort alt hvad jeg kunne for at behandle den godt!
Jeg har den sat direkte til min computers lydkort, og stikket røg lidt ud ved et uheld mens den spillede, så der kom en del støj. Det er sket nogle gange før, kan det være grund til at den går i stykker???
Jeg tror ikke jeg vil have den repareret en gang til, har tænkt mig at købe en anden. Jeg er bare bange for at hvis det er noget jeg gør, der har fået den gamle til at gå i stykker flere gange, om jeg så også kommer til at gøre det ved den nye.... :(
Hjælp!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 21 August 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
En computers lydkort og inidgangen på en forstærker er ikke nogen god kombination.
Der er så megt støj lejret i signalet på et lydkort, at det simpelthen kan ødelægger indgangstrinnet på forstærkeren. Jeg har selv oplevet det (uden at forstærkeren gik i stykker) med en billig computer jeg havde, hvor der var så stor spændingsforskel mellem forstærker og lydkort, at det var direkte ubehageligt at isætte stikkene, når man kom til at røre ved kabinet og skærm på kablet.
Jeg vil i stedet anbefale et rimeligt usb lydkort til en 3-500 kr.
|
| Til top |
|
| |
zhai Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, men jeg har et audigy 2 lydkort jeg nødig vil undvære... er der ikke andre metoder til at omgå dette problem med spændingsforskel mellem lydkort og forstærker?
|
| Til top |
|
| |
Isthmus Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2004
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 21 August 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kom en gang til at træde på ledningen hos en af min venner. Jackstikket røg ud af hans SB16 lydkort og ramte metallet på computerens kabinet. Dette kostede en zenerdiode og en chip i hans ene Denon 400W Mono blok.
Konsekvensen blev at han loddede to ledninger med RCA stik direkte på lydkortet, så det ikke kom til at ske igen (han havde selv gjort det før, hvor der dog ikke skete noget).
Hvis du køber en af de der 5 1/4" udviddelseskasser til dit audigy, så du kan bruge to phonoudgange i stedet. Det vil måske hjælp på det i stedet for de der skod jack stik.
I mit eget setup kører jeg rent digitalt fra computer til forstærker, så jeg er ikke lige så meget i farezonen.
|
| Til top |
|
| |
zhai Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder faktisk som en rigtig god idé at få den 5 1/4" udvidelseskasse, nogen der ved hvor man kan købe sådan en separat? Har ikke kunnet finde den nogen steder...
Vil det 100% eliminere problemet med spændingsforskel?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2004 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Muligvis.
Har selv haft et lydkort med break-out boks, her var ingen problemer overhovedet.
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 21 August 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Computer og forstærkerkombinaktionen er ikke god, da indgang på din forstærker er meget følsom. Jeg kan næsten med sikkerhed sige, at det er her fejlen opstår. Problemet er ikke ukendt. Udgå altid at hive stikket ud, når forstærkeren er tænt (gælder i øvrigt altid!!), sluk for skidtet - det går bare galt. Omvendt bør du benytte din forstærker med det udstyr den er beregnet til, og det er vist ikke PC.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Computer og hifi smelter sammen uanset omvi nørder kan lide det eller ej.
Jeg har selv været i besiddelse af et lydkort til 4000 kr., og lyden var mindst på niveau med en cd-afspiller i 2000 kr's klassen. Man skal bare være opmærksom på at forstærkeren skal være slukket når computeren tilsluttes/tændes.
Jeg har selv arbejdet som sælger i radiobranchen og har set dette problem jævnligt, men med et godt eksternt lydkort er der ingen problemer. I professionelle studier er der pc'er alle vejne og de ødelægger altså ikke diverse indgangstrin.
|
| Til top |
|
| |
zhai Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvs. enten få et USB lydkort eller en breakout boks? Det skulle ikke undre mig hvis det var billigst med et nyt USB Audigy2 (har et audigy2 retail i forvejen)...
Har bare ikke kunnet finde nogen separat breakout boks noget sted... nogen der vil købe et brugt Audigy2? :/
|
| Til top |
|
| |