Hejsa, jeg er også ret ny til det her med HTPC, men jeg vil da gøre hvad jeg kan for at prøve at svare...
- God lyd, sourond sound selvfølgelig
Der skal du have dig et fornuftigt lydkort, dem der sidder onboard på bundkortet plejer at være lige til at smide ud.
Mit valg faldt på terratec aureon 5.1 sky, det kan du finde på
edbpriser
Så skal du have et optisk kabel til overførelser af lyden.
- Den skal kunne optage ting fra TV, og helst ligeså simpelt som at optage på en normal video så alle kan finde ud af det, selv et 6 årig barn.
Jeg har ikke selv erfaring med at optage fra fjernsynet men jeg har leget lidt med alle de sjove HTPC programmer der er til at få fat i. Hvilke man kan lide er op til en selv og hvor meget tid man vil bruge på at sætte det op.
Jeg prøvede en masse forskellige og det endte med en kombination af
Meedio og
showshifter. Meedio er et forholdsvis lige til program at gå i krig med. Det kan dog også sættes op til at kunne en masse forskelligt med diverse plugins, her er der også et stort forum og udviklingen af programmet er hurtig. Ulempen er så at det ikke er gratis, men deres tidligere versioner af Meedio kendt som myHTPC er gratis og kan nogenlunde det samme som Meedio, du kan lave en hurtig google søgning.
- En fjernbejening til det hele.
Her endte jeg med at købe en ATI Remote wonder II. 1. Den blev valgt fordi at den sender med radiobølger så den virker alle steder og i alle retninger. 2. Den har en lille sjov sag så man kan styre computerens mus, en fix lille ting. 3. Radiosenderen sætter man til computerens USB port og derved for den strøm, og man kan samtidig programere den til det man nu vil have med det medfølgende software. 4. Prisen, jeg gav 350,- for den fra
midtdata. Det er en udemærket fjernbetjening som kan det meste , den føles dog rigtig billig produceret, vejer ikke noget, plastic det hele.
- God tvtuner del (hvilke ting kan i anbefale her? kunne man evt få sådan at man kan køre split-screen, som de nye TV køre med altså to tunere?)
Det kender jeg desværre ikke noget til.
Jeg håber at jeg har hjulpet dig lidt, held og lykke med det!