Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 11:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højttaler placering og sweetspot (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 August 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået mig en cambridge 640A stereo forstærker for et par dage siden. Den spiller så godt, at jeg har fået påbudt at rykke højttalerne længere ud fra væggen (nye toner både fra forstærker og kæreste, ikke så dårligt!!!)

Efter vi har mokket rundt med højttalerne et stykke tid og fundet den lækreste opsætning er det som om at sweetspot ikke er så vigtigt mere.

Før, altså med den gamle forstærker og højttalerne tættere på bagvæggen, lød det godt i sweetspot, men ikke så godt en ½ meter til f.eks venstre. Lyden var meget markant "til venstre".

Nu, med ny forstærker og højttalerne godt ude fra væggen, lyder det godt i sweetspot, men det gør ikke så meget at man sidder lidt til f.eks venstre. Det lyder nærmest bare som om man bare er lidt til venstre for midten af scenen. Lyden er stadig veldefineret mellem højttalerne.

Er jeg blevet bims, eller er det bare en bonus ved at opgradere og rykke højttalerne ud fra bagvæggen?

Med venlig hilsen

Clifton

Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 August 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår dit spørgsmål, men: udgangspuktet må være, at når du opgraderer dit anlæg (og forhåbentlig får bedre lyd) vil det især gøre sig gældende i dit sweet spot, måske er det grudnen til at du bliver mere bevidst om at det lyder bedst når du sidder lige midt for. For langt de fleste højttalere gælder det, at de lyder bedst når de står lidt fra væggen og gerne med lidt plads ud til sidevæggen også. Hvis du vil finde ud af hvor det lyder bedst, er der ikke andet for en at prøve sig frem lige så stille med forskellige opstillinger. Har du vinklet dine højttalere???? Hvis du har det, er det ikke så fedt at lytte med mindre man befinder sig i sweet spot.

mvh.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 August 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Det jeg mener er:

Det lyder rigtigt godt i sweetspot. Meget bedre end før. Men nu lyder det også godt lidt ved siden af. Det gjorde det ikke før - tværtimod. Højttalerne står som før, ikke vinkelt, men blot længere fra væggen.

Det er nærmest som om musikerne bliver stående på scenen selvom man flytter sig +/- ½m fra sweetspot. Det var ikke den oplevelse jeg havde før. Der lød det bare mærkeligt.

Spekulerer bare på hvor meget der er:

1)Ny forstærker
2)Optimeret højtalerpalcering
3)Barnlig glæde over nyt grej (og min kærestes vågnende interesse, ej at forglemme)

MVH C

Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det lyder lækkert at det er blevet så godt, og ikke mindst at kærestens interesse er vækket, hold gang i det.Clap

Det meste er nok placering af højttalerne, derefter den nye forstærker med bedre lydbillede og kontrol.

Man kan sagtens have god stereo i mere end en position. At man kan bevæge sig lidt til siderne og op og ned er bare bevis for at højttaler placering er rigtig og rummet fungere godt.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:

Det jeg mener er:

Det lyder rigtigt godt i sweetspot. Meget bedre end før. Men nu lyder det også godt lidt ved siden af. Det gjorde det ikke før - tværtimod. Højttalerne står som før, ikke vinkelt, men blot længere fra væggen.

Det er nærmest som om musikerne bliver stående på scenen selvom man flytter sig +/- ½m fra sweetspot. Det var ikke den oplevelse jeg havde før. Der lød det bare mærkeligt.

Spekulerer bare på hvor meget der er:

1)Ny forstærker2)Optimeret højtalerpalcering3)Barnlig glæde over nyt grej (og min kærestes vågnende interesse, ej at forglemme)

MVH C

Det er begge dele. Nu skriver du ikke hvad du havde forstærkning før, men der er ingen tvivl om at at god forstærker der kan styre højttalerne, gør underværker for helhedsindtrykket.
Når det er sagt, så skulle du tage at flytte højttalerne tilbage - bare for at prøve. De fleste højttalere har rigtig godt af luft omkring sig. Vægge og kan ødelægge stereoperspektiv og rumfornemmelse, og reducere højttalerne til en forvokset transistorradio.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes