Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: SACD, DVD-A og HDCD udbredelse? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 September 2004 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der har styr på hvor meget formaterne har at sige på markedet...

Jeg har søgt google efter komplette lister over udgivelser af HDCD og SACD cd'er, men sådan nogle er sku ikke til at finde...kan jeg få lidt hjælp med et link her?

Men ellers synes jeg det er svært at overskue hvor meget de forskellige formater egentlig har at sige på cd-markedet lige for tiden, og om hvilken af dem man skal satse på...  hvor mange procent af alle cd-udgivelser i dag er (også) udgivet i f.eks. SACD, DVD-A eller i HDCD format ?

Hvad er fremtiden ... SACD eller DVD-A eller noget helt andet... LP f.eks. når nu folk bliver trætte af alt det formatfis...det er jo snart værre end at have en computer at eje et hifianlæg, med alle de formater   men det er jo så heldigvis den rette vej det går med kvalliteten af lyden

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 01 September 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Du kan se en så godt som komplet liste over SACD'er på http://www.sa-cd.net

Hvad angår formaternes position på markedet lige nu... De er alle små-aktører. Det går dog fremad stille og roligt. SACD udgivelserne er i konstant markant stigning og der kommer mere og mere nyt musik ud på formatet også.
SACD og vinyl er også de eneste formater der har vist fremgang i år.

Fremtiden? Ikke til at vide... Lige nu sidder SACD med flest kort på hånden[1], til at gå hen og blive "det nye". Men der er stadig lang vej og ingen ved jo hvad der vil ske.

Hvis ikke man vil ofre pengene endnu, så kan man jo stille og roligt vente. Hvis man kan klare sig med at lytte til CD og/eller vinyl lidt endnu, så er der jo ingen grund til nødvendigvis at fare ud og købe det sidste nye.
Er der omvendt en masse musik på de pågældende formater, som man godt kunne tænke sig, ja så bør man da næsten ikke holde sig tilbage. Altsammen noget man må afgøre med sig selv og sin pengepung :)

1) Flest udgivelser, størst support, bedste salgstal osv.

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 September 2004 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

SACD er det mest udbredte af de formater du nævner. DVD-A ser ud som om at de står stille, så det vil nok dø lige så langsomt.

De eneste steder de ovenstående formater er udbredt er hos sådan nogle hifi folk som os. Resten af befolkningen er komplet ligeglade med dem og bliver også ved med at være det. Bedre lyd osv kan man ikke sælge et nyt format på til den almene befolkning.

Og dem som tror at SACD eller DVD-A eller et hvilket som helst andet format på en CD skive har en chance for at slå igennem som CD gjorde og kassetebånd før det er meget naive efter min mening.

Det næste format som kommer til at slå igennem, og det kan vi freaks ikke lide at høre, er et eller andet format hvor det ikke ligger på et medie, som CD eller andet lignende. Det bliver et 100% SW format som kan downloades osv.

Det ville da også være ideelt for alle. Ikke mere bøvl med at købe en plade og nå man så finder titlen på nettet så kan man lige høre gratid i en periode og skal derefter bestemme sig hvilken opløsning man vil købe den i. Dvs almindelige ikke hifi interesserede køber et komprimeret format og vi mere hifi interesserede køber det ukomprimeret. Loader det så direkte i den store RAM-disc i anlægget og vupti hvor det lyder. Det er fremtiden.

Og ja jeg ved godt at vi lige skal have mere lagerplads og kopiere problemmatikken skal løses osv. Men det kommer bare vent !!!

I mellemtiden kan vi så hygge os med det som er inden vi får den fuldt fleksible løsning og det er bla SACD, DVD-A og HD optagere.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 September 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

En anden god side til at følge med i, hvad der sker med de to formater, er www.highfidelityreview.com 
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 September 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

www.hdcd.com

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 01 September 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

SACD er det mest udbredte af de formater du nævner. DVD-A ser ud som om at de står stille, så det vil nok dø lige så langsomt.

DualDisc kan dog give dvd-a en revival. Ingen af formaterne er større end at markedet hurtigt kan vende.

http://www.highfidelityreview.com/news/news.asp?newsnumber=1 9510882

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 September 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Otto,

Jeg er helt enig, markedet kan hurtigt vende, da markedet er helt småt og faktisk næsten ubetydeligt i det store spil. Jeg mener markedet for SACD, DVA-A og nu snart dualdisc.

Hvis de vil have dual Disc ind så skal de bare prissætte det som en CD eller derunder.  Dvs de skal forære det ekstra materiale væk.

Men som jeg skrev så tro jeg nu ikke at nogen vinder, men derimod den tidligere, af mig,i denne tråd berskrevene løsning.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Henrik_Madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 01 September 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

DVD-A ser ud som om at de står stille, så det vil nok dø lige så langsomt.

Der er ikke min opfattelse. Personlig synes jeg kun det er The Wall jeg vil ha' købt på SACD. Mens der er en håndfuld DVD-A jeg godt vil eje - Queen, The Doors, Jennifer Warnes etc.   
På længere sigt tror jeg stadig DVD-A vil blive det førende format. Men pga. af udbredelsen af afspillere, der kan spille begge formater vil vi nok se begge format længe endnu.

"DVD-A Multi-Channel Discussion" forum på http://www.quadraphonicquad.com fører en liste over næsten alle nye udgivelser.
Til top Vis Henrik_Madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik_Madsen

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 September 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

De forskellige fora for SACD og DVDA har generelt for vane at erklære hinanden for død, så den slags analyser skal man ikke lægge for meget i. Herunder også en uendelig række af tekniske rapporter om, hvorfor det ene eller det andet er helt rigtigt eller forkert. De samme typer raporter fortæller fx også, at stereo er en grundlæggende misforståelse (?), så kildekritik er på sin plads.

Men med det nuværende udvalg af titler har Henrik ret i, at valget af formater også hænger sammen med, hvilke musikgenrer man går efter, blot har jeg valgt sacd.

DVDa har mest, når det gælder hård rock og metal eksempelvis, mens jeg synes SACD er bedre med, når det kommer til remasters af klassiske pop og rockplader fra 60'erne og 70'erne. Endelig: er man til klassisk musik, er SACD unægtelig vejen. Og jazzmusik udgives der også klart mest af på sacd.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 03 September 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

hmm...ok... tak for det alle, så tager jeg lige en slapper i min formatforvirring...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes