| Forfatter |
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 08 September 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal bruge en stander på 60 cm til mine Royd.
Er der nogen som helst grund til at købe dedikerede standere,- ud over udseendet? eller kan jeg lige så godt bruge et par tunge sten eller lignede? Hvad skal jeg gå efter? Skal det bare være så tungt som muligt, eller er der nogen fordel ved den åbne konstruktion som mange metalrørs standere udgør.
Det er til mit 'kælder-anlæg' så i dette tilfælde spiller udseendet som sådan ikke nogen rolle. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 08 September 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 08 September 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK lette standere skulle jeg jo nok prøve med. Det er jo forholdsvis nemt for mig at prøve med nogen herregårdssten eller lignende, og simulere en tung stander. så er der jo basis for en sammenligning.
Hvad skal man så have imellem en let stander, og selve højttaleren. ? Tyggegummi/klæbepuder formoder jeg fo rat få overført vibrationerne bedst muligt. Og ikke JAZZ/SD som vil kvæle de vibrationer der skulle have været bortledt? Jeg skulle nok have købt de ROYD standere som sælgeren af højttalerne havde stående __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil lave en let stander selv, hvilke materialer duer så til det?
Alle synes at være lavet af metal, så er det den eneste udvej? For så er det jo nok ikke egnet til DIY? __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 07:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
DE ser godt nok lækre ud dine standere.
Men du har dine fyldt med sand? Det kunne jeg forstå på de links som perejvind har sendt, at man ikke skulle gøre, idet lette satndere bedre og hurtigere overfører vibrationerne til gulvet. Har du nogen erfaring med dem uden sand i? Ellers så må jeg jo bare prøve det selv til den pris.
Tak for tippet. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bryder mig ikke om lyden af dem uden sand. Det er nok konstruktionens svaghed, men rørene "synger" uden sand - hvis man giver højttalerne noget at lave af.
Så vidt jeg husker spillede gulvet også med inden jeg dæmpede dem, det gør det ikke mere. __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok jeg får nok ikke problemer med at gulvene spiller med, da de er støbte ovenpå jorden. Det er i kælderne i mit hus fra 1936..
Men dine standere går så noget imod det som perejvinds links omtaler, altså lette standere. Men så må jeg jo prøve det af selv. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
|
Men dine standere går så noget imod det som perejvinds links omtaler, altså lette standere. Men så må jeg jo prøve det af selv.
|
|
|
Jeg har også prøvet begge dele. Overordnet vil jeg mene, at man med sand får kontrol fremfor liv. Men det afhænger nok af gulv, stander, ht, afkobling osv osv - dvs ingen nemme regler. Mine lyder dog klart bedst, og mest levende uden sand.
Der er jo folk der mener at sand og hifi sammen er en klassisk No-No! - Schelde har nogle mere teoretiske forklaringer på det, men dem kan jeg ikke lige huske.
Det handler jo heller ikke kun om sand, men også om stabilitet, og måske også vægt som ikke er forårsaget af sand. Hvis du har mulighed for det, så prøv at fylde standeren med noget andet end sand - blyhagl for eksempel. Og så tøm dem igen bagefter. (Helvedes til arbejde...) __________________
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok jeg må låne et jagtgevær, og tømme et par patroner over imod Glostup hospital. Så kan jeg gå derover og samle haglene op på parkeringspladsen bagefter  . Eller kan man måske købe blyhagl i løsvægt? Er der nogen der evt. ved hvor. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sjorslev.
Man kan købe bly enten som blyskrot (meget billigt men vanskeligt at skaffe) eller i en dykkerudstyrsforretning.
Det koster normalt mellem 20-35kr/kg. __________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK det er da til at overkomme prismæssigt, både standeren, og blyet. Sand har jeg i forvejen. Men det kan jo godt være at jeg efter dette eksperiment får mere sand tilovers, hvis jeg skal til at hælde det ud af mine gulvhøjttalere også  __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
Krabben Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 19 September 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er pointen i standere vel at få højttalerne op i den rigtige højde i forhold til lyttepositionen, samt at koble dem af fra omgivelserne (gulvet) !?
Efter min erfaring er et par lecablokke udmærket (Ca. 20,- Kr.pr.stk. i Silvan).
MEN der skal monteres spikes på højttalerne. Fx. 3 spikes liggende på hver blok og så højttalerne sat ovenpå. Så er de afkoblet !
Det er billigt (måske grimt) OG det virker fuldstændigt ligeså godt som "rigtige" standere !
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, det er jo så billigt at det ikke kan betale sig at lade være med at prøve det.  __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg har erfaret, er det spørgsmål om at kombinere begge dele. En tung bød stander er måske det værste, den dræber al dynamik fra bassen, og dermed hele toneområdet.
Jeg mener, at enten skal standeren være så tung ift. højttaleren, at standeren ikke kan bevæge sig. I praksis vil en sådan stander blive for tung, og derfor mener jeg en stiv stander med blød afkobling er vejen frem for de fleste.
Den stive stander sørger for at vibrationer fra højttaler overføres og forsvinder hurtigt og ikke ophober sig, hvor den bløde afkobling transformere den uheldige resonansfrekvens til et ikke hørbart område (typisk 3-5 Hz.)
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Maximusoptimus Branchemedlem

AudioConcept
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 630
|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 26 September 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Angstschweiss Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 26 September 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Maximusoptimus -
Det er virkelig en nydelig stander, din kæreste har fået banket ned der!  Ved du også, hvor hun har købt den? På Triangles hjemmeside figurerer DK ikke engang på listen over forhandlere...
Den minder en hel del om Pro-Jects Tri-stand 1, synes jeg:
http://www.audiophiles.at/project/pro_LsD.htm
(den har jeg gudhjælpemig kun kunnet finde i en østrigsk forretning...  ).
De Pro-Ject, man sædvanligvis finder herhjemme (Pro-Ject 3.xx), er så
grimme, at man får tårer i øjnene. Hvis man nu kunne kombinere den gode
ydelse med et ordentligt design...
Altså: er der nogen, der ved, hvor kan man købe Triangle / Project Tri-stand 1 eller 2 herhjemme, om overhovedet?
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
| Sendt: 26 September 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|