Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Replacement filter til 18W/8545 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bo Frank
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 September 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har netop fået min vens aflagte ”aktive” højttalere kvit og frit. Da jeg for et års tid siden sidst hørte dem spille syntes jeg de var ganske formidable. Bedre højttalere findes da, bevares, men alligevel…

Generelt: Det elektroniske filter deler (vist nok) ved 110 Hz.

Oven over denne frekvens spiller et tovejs, passivt filtreret system, med en to enheder fra ScanSpeak. En diskantdome og en mid/bas som hedder 18W/8545.  Det passive filter deler ved 2.2 kHz.

Problem: 18W/8545 har dog ikke noget filter. Dette er fjernet da man på et tidspunkt ønskede at ændre på det, hvilket aldrig skete…

Derfor kunne jeg jo rigtig godt tænke mig at lave et low pass filter til enheden som deler ved 2,2kHz, men hvordan gøres dette bedst?

Det er der helt sikkert nogle der ved meget bedre end jeg

Enheden: ScanSpeak 18W/8545.

Kabinetvolumen: 17, 8 liter.

Frontbaflens bredde: 25 cm.

Kabinettet er i øvrigt ventileret med en akustisk ventil fra ScanSpeak, som efter hvad jeg har fået fortalt er ”ekstra dæmpet” .

Lad mig for en god ordens skyld nævne, at årsagen til at der ikke er sket mere i sagen er, at det var min ven som sammen med en (tidligere) kollega byggede højttalerne. Kollegaen som var mester for filtrene og valget af enheder, er i mellemtiden flyttet til udlandet. Jeg har derfor nu en situation som jeg gerne vil løse…

Med venlig hilsen

Til top Vis Bo Frank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bo Frank

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Skiv en besked til Miju herinde, han ved det helt sikkert. Jeg har tidligere fået hjælp fra ham med tegninger og det hele. Han har prøvet det meste, også med 8545, for det var den jeg havde i sin tid. Hvilken diskant er det? For det er ikke nok at kende delefrekvensen, han skal nok også vide stejlheden på filtret. Det kan jo være at han mener du bør lave et andet filter til diskanten også.

Held og lykke

Bo Frank
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet Sjorslev.

Jeg vil prøve at skrive til Miju. Jeg kan godt se rundt omkring på svarene, at han ved tydelig besked med den slags ting.

Diskanten er uden nogen former for mærker/labels, såe jeg ved det ikke. Det er sikkert ikke sådan ligetil at finde ud af!? Den er vel et par år gammel. Om den på det tidspunkt var helt ny tør jeg ikke sige. Den spiller fint og fitret fungerer ligeledes fint. Filtersektionerne er nemlig helt adskilt.

Når blot mid/bassen kommer i funktion vel jeg være lykkelig. 

Bo Frank
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Tak for filteropskriften Miju!

Det er noget der virker.

Efter at have monteret filtret som du har foreslået, kan jeg udmærket forstå, at man barslede med tanken om at lave et nyt lowpassfilter til enheden.

Lyden ligesom "fylder" mere nu end den gjorde tidligere (såvidt jeg da erindrer), og der er fornem sammenhæng enhederne imelem. Modtag min uforbeholdte ros. Nej... skamros!

Tusind tak

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes