Hej!
Jeg har netop fået min vens aflagte ”aktive” højttalere kvit og frit. Da jeg for et års tid siden sidst hørte dem spille syntes jeg de var ganske formidable. Bedre højttalere findes da, bevares, men alligevel…
Generelt: Det elektroniske filter deler (vist nok) ved 110 Hz.
Oven over denne frekvens spiller et tovejs, passivt filtreret system, med en to enheder fra ScanSpeak. En diskantdome og en mid/bas som hedder 18W/8545. Det passive filter deler ved 2.2 kHz.
Problem: 18W/8545 har dog ikke noget filter. Dette er fjernet da man på et tidspunkt ønskede at ændre på det, hvilket aldrig skete…
Derfor kunne jeg jo rigtig godt tænke mig at lave et low pass filter til enheden som deler ved 2,2kHz, men hvordan gøres dette bedst?
Det er der helt sikkert nogle der ved meget bedre end jeg 
Enheden: ScanSpeak 18W/8545.
Kabinetvolumen: 17, 8 liter.
Frontbaflens bredde: 25 cm.
Kabinettet er i øvrigt ventileret med en akustisk ventil fra ScanSpeak, som efter hvad jeg har fået fortalt er ”ekstra dæmpet” .
Lad mig for en god ordens skyld nævne, at årsagen til at der ikke er sket mere i sagen er, at det var min ven som sammen med en (tidligere) kollega byggede højttalerne. Kollegaen som var mester for filtrene og valget af enheder, er i mellemtiden flyttet til udlandet. Jeg har derfor nu en situation som jeg gerne vil løse…
Med venlig hilsen