Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Lydkort Digital og Analog samtidigt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 September 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Efter at have været træt af mit on-board lydkort i et stykke tid er jeg på lagt efter et nyt kort, og har i den forbindelse et par spørgsmål. Mit on-board lydkort kan hvis der afspilles en DVD med Dolby Digital/DTS lyd kun outputte lyd enten via. SPDIF eller via. analog, og ikke begge dele samtidigt.

Jeg kunne godt tænke mig et kort som (i prioriteret rækkefølge) kunne ét af følgende:

1. Outputte digital lyd over SPDIF samtidig med at den outputter kun 2 kanaler i stereo, således at centerkanalen bliver opdelt i de to stereo signaler.

2. Outputte digital lyd over SPDIF samtidig med at den decoder Dolby Digital/DTS lyden ud i dens analoge 5.1 (eller 7.1) kanaler.

Kan det lade sig gøre at få lydkort som kan det, og kender I til specifikke modeller?

Årsagen er at jeg har en HTPC stående som jeg gerne vil have til at afspille DVD'ere både via. min projektor, men også samtidigt via. et TV som jeg har stående ved siden af med tv-out.

Fjernsynet bruges når der lige skal startes en hurtig underholdning til ungerne i løbet af dagen. Men som det fungerer nu skal jeg ind og ændre opsætning pr. gang. Fjernsynet kan ikke benytte sourround højttalerne, da det står på den anden led af lærredet (og ikke kan stå anderledes).

Såfremt kun løsning 2 kan lade sig gøre, kan man så få noget andet eksternt til at fordele center kanalen ud i de to stereo kanaler?

Hvis lydkortet ikke kan gøre det samtidig vil en løsning med en hotkey til at skifte setting også være ok.

Løsningen behøver ikke være perfekt for TV delen, men der er ikke meget ved det hvis center kanalen ikke er med, da alt tale typisk ligger der.

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Jeg kunne godt tænke mig et kort som (i prioriteret rækkefølge) kunne ét af følgende:

1. Outputte digital lyd over SPDIF samtidig med at den outputter kun 2 kanaler i stereo, således at centerkanalen bliver opdelt i de to stereo signaler.

Ja du kan godt få SP/DIF ud samtidigt med at du får lyd ud af den analoge udgang. Du skal selvfølgelig blot bruge 2 kabler. Et Optisk/Coaxial og så bare et normalt minijack (eller hvad det hedder).

2. Outputte digital lyd over SPDIF samtidig med at den decoder Dolby Digital/DTS lyden ud i dens analoge 5.1 (eller 7.1) kanaler.

Mht. dette spørgsmål så er jeg stærkt overbevist om at det sagtens kan lade sig gøre. Men måske nogle som lige vil komme med et endeligt svar?

Kan det lade sig gøre at få lydkort som kan det, og kender I til specifikke modeller?

Jeg vil anbefale Terratec Aureon Sky 5.1, som jeg selv har brugt indtil jeg fik en anden computer, der kun kunne tage low profile kort.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 13 September 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:
Binnerup skrev:

Ja du kan godt få SP/DIF ud samtidigt med at du får lyd ud af den analoge udgang. Du skal selvfølgelig blot bruge 2 kabler. Et Optisk/Coaxial og så bare et normalt minijack (eller hvad det hedder).
I teorien ja! Men hvis du skal bruge den Coaxiale udgang så vær opmærksom på at onboard lydkortet somregel er et AC97, hvilket vil sige at det er et "software lydkort", og udgangene ændres alt efter hvordan det er sat op, så de analoge udgange kan let være de samme terminaler som den digitale coax udgang også skal bruge!

Mht. dette spørgsmål så er jeg stærkt overbevist om at det sagtens kan lade sig gøre. Men måske nogle som lige vil komme med et endeligt svar?
Du kan ikke køre 2 forskellige signaler ud på det samme lydkort(*)... så hvis du bruger den analoge 5.1 udgang så vil S/PDIF udgangen højstsandsynligt være en komprimeret 5.1 signal også!
Det eneste lydkort jeg kender til, hvor du kan hente kanalerne særskilt ud, af S/PDIF udgangen, samtidig med at du køre 5.1 på de analoge, er SoundBlaster Audigy2, da det har 3stk. S/PDIF udgange gemt i det samme minijack stik! Det kan self. også køre signalet ud komprimeret i AC3/DTS osv. Men det er jo klart at hvis du har alle kanalerne ukomprimeret, så er det jo en fordel! og du undgår at skulle have alle de forskellige Codec i din forstærker. Men det kræver bare at din forstærker kan modtage 3 S/PDIF signaler på én gang, ellers skal du have en ekstern multikanals DAC, og køre signalet analogt det sidste stykke over i forstærkeren...
(*) Der findes lydkort med flere linier, men nok ikke lige beregnet til alm. hjemmebrug...

Jeg vil anbefale Terratec Aureon Sky 5.1, som jeg selv har brugt indtil jeg fik en anden computer, der kun kunne tage low profile kort.
Som sagt så kan Audigy2 køre 5.1 analog udgang, samtidig med 3 x stereo S/PDIF udgange. Men Aureon lyder i mine øre bedre i analog! Har selv et 7.1 space, men hvis du køre et 7.1 analog ud, så køre du også et komprimeret 7.1 signal ud på S/PDIF udgangen! (P.S. ved ikke med 5.1, men mit har kun Optisk ud!)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:

Ok - det lyder godt, det er reelt det jeg gør idag, men når afspilleren er sat til at outputte SPDIF, så kommer der intet ud af den analoge kanal. Det er et on-board SoundMax kort som er noget bæ.

Det skal jeg overveje, jeg har overvejet Audiotrack Maya MKII eller Audiotract Prodigy 192 - jeg vil gerne have et kort som kører 96 Hz / 24 bit over SPDIF. M-Audio kortene overvejer jeg også - kravet pt. er at det skal være et kort jeg kan stole på er generelt ordentligt, og har gode drivere også frem i tid.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

I teorien ja! Men hvis du skal bruge den Coaxiale udgang så vær opmærksom på at onboard lydkortet somregel er et AC97, hvilket vil sige at det er et "software lydkort", og udgangene ændres alt efter hvordan det er sat op, så de analoge udgange kan let være de samme terminaler som den digitale coax udgang også skal bruge!

Dette er et SoundMax kort på et Asus P4P800 bundkort. Og SPDIF sidder i en coaxial for sig, men når jeg vælger SPDIF i afspilleren kommer der intet ud af analog udgangen når jeg afspiller DVD med et Dolby Digital/DTS spor, afspiller jeg MP3 eller andet alm. stereo kommer der lyd ud på både SPDIF og analog.

Du kan ikke køre 2 forskellige signaler ud på det samme lydkort(*)... så hvis du bruger den analoge 5.1 udgang så vil S/PDIF udgangen højstsandsynligt være en komprimeret 5.1 signal også!

Nu mister du mig - hvad er forskellen på det almindelige SPDIF signal og et komprimeret signal? Komprimeret til hvad?

Det eneste lydkort jeg kender til, hvor du kan hente kanalerne særskilt ud, af S/PDIF udgangen, samtidig med at du køre 5.1 på de analoge, er SoundBlaster Audigy2, da det har 3stk. S/PDIF udgange gemt i det samme minijack stik!

Jeg har et eller andet sted hørt at jeg skal holde mig fra Creative, da den piller ved SPDIF lyden internt. Men jeg mener også et gammelt Audigy Player kort jeg brugte havde kun et lille minijack til digital - og så købte jeg et lille special stik. Dog vil jeg jo her ikke have 3 forskellige SPDIF kanaler, jeg vil have ét SPDIF output i Dolby Digital/DTS, samtidig med ét analog signal i stereo, som helst skal indeholde et brugbart lydbillede af den DVD der afspilles i 5.1 lyd (og det må for mig forståes som stereo kanalerne, og centeren splittet ud i stereokanalerne).

Det kan self. også køre signalet ud komprimeret i AC3/DTS osv. Men det er jo klart at hvis du har alle kanalerne ukomprimeret, så er det jo en fordel! og du undgår at skulle have alle de forskellige Codec i din forstærker.

Pointen må være at forstærkeren kun skal modtage SPDIF signalet i Dolby Digital/DTS, og ikke andet (dvs. som normalt), mens Fjernsynet skal modtage et stereosignal.

Men Aureon lyder i mine øre bedre i analog! Har selv et 7.1 space, men hvis du køre et 7.1 analog ud, så køre du også et komprimeret 7.1 signal ud på S/PDIF udgangen! (P.S. ved ikke med 5.1, men mit har kun Optisk ud!)

Analog lyden er i denne sammenhæng ikke vigtig kvalitetsmæssigt - jeg skal bruge den absolut bedste kvalitet via. SPDIF, som kører til forstærkeren hvad end det er CD afspilning eller lign - det er kun fjernsynet som vil modtage det analoge signal, og kvaliteten af dette er begrænset vigtig.

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 13 September 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er den lykkelige ejer af et Audigy 2 kort, og jeg mener ikke det kan lade sig gøre at spytte SPDIF ud samtidig med at kortet dekoder 5.1/7.1 som spyttes ud analog via 3 seperate kabler.

Årsagen hertil er, at man i opsætningen af kortet vælger hvorvidt det skal håndtere dekodningen eller blot sende det rene digitale signal videre. Den ene udelukker derfor den anden. Denne indstilling ændres i Creative Audio HQ -> Device controls -> Decoder

Jeg tror, at hvis du blot trækker et digitalt kabel til SPDIF og derudover et minijack - phono fra den primære højttalerudgang på kortet, så bør det rene stereosignal være i dette kabel. Er dette ikke tilfældet, findes der sikkert noget software der kan modificere driveren til lydkortet så det kan

Held og lykke med det...

EDIT: Har du ikke en analog udgang i din reciever/forstærker, der kan forbindes til TV'et? Så skal dette stik selvfølgelig lige tages ud når du skal bruge din bio sammen med projektoren...

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

HamDenFede skrev:

Årsagen hertil er, at man i opsætningen af kortet vælger hvorvidt det skal håndtere dekodningen eller blot sende det rene digitale signal videre. Den ene udelukker derfor den anden. Denne indstilling ændres i Creative Audio HQ -> Device controls -> Decoder

Dette virker meget som det mit lydkort gør nu - enten SPDIF eller analog - ikke begge dele på én gang.

Jeg tror, at hvis du blot trækker et digitalt kabel til SPDIF og derudover et minijack - phono fra den primære højttalerudgang på kortet, så bør det rene stereosignal være i dette kabel. Er dette ikke tilfældet, findes der sikkert noget software der kan modificere driveren til lydkortet så det kan

Ok - det gør mit nuværende on-board kort ikke, men det signal du mener at få ud af analog udgangen, er det incl. lyd fra både l, r og center? Og kan årsagen til at Audigy gør det netop at den behandler SPDIF signalet internt? Jeg kan ikke huske hvor jeg fik at vide at Audigy skulle "pille" ved det rå digitale SPDIF signal, hvilket i praksis måske virker ok, men den tanke kan jeg ikke lide, da det minder mig om digital til analog til digital konverteringer (selvom det måske ikke er det).

Held og lykke med det...

Jo tak ;-)

Har du ikke en analog udgang i din reciever/forstærker, der kan forbindes til TV'et? Så skal dette stik selvfølgelig lige tages ud når du skal bruge din bio sammen med projektoren...

Jo - jeg har selvfølgelig en analog output kanal (dvs. flere) i receiveren, men der er heller ikke lyd i når den får input signalet fra SPDIF. Og det med at pille stik ud og ind er ikke brugbart i denne sammenhæng (jeg er dog ikke med på hvad det vil ændre på).

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 13 September 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:
micma18 skrev:

Dette er et SoundMax kort på et Asus P4P800 bundkort. Og SPDIF sidder i en coaxial for sig, men når jeg vælger SPDIF i afspilleren kommer der intet ud af analog udgangen når jeg afspiller DVD med et Dolby Digital/DTS spor, afspiller jeg MP3 eller andet alm. stereo kommer der lyd ud på både SPDIF og analog.
Internt på lydkortet kan det enten være der sidder noget logik der skifter signalet til at komme ud på Coax udgangen istedetfor Minijack, så internt på kortet, kan det godt være det er de samme terminaler der bliver brugt, ellers kan det jo self. også være at de simpelthen ikke har indbygget mulligheden for at gøre det i driveren... hvem ved?

Nu mister du mig - hvad er forskellen på det almindelige SPDIF signal og et komprimeret signal? Komprimeret til hvad?
Et S/PDIF signal er kun 2 kanaler (stereo)! Når man f.eks. sender et multikanals signal (AC3/DTS) igennem S/PDIF, så er det komprimeret...

Det eneste lydkort jeg kender til, hvor du kan hente kanalerne særskilt ud, af S/PDIF udgangen, samtidig med at du køre 5.1 på de analoge, er SoundBlaster Audigy2, da det har 3stk. S/PDIF udgange gemt i det samme minijack stik!

Jeg har et eller andet sted hørt at jeg skal holde mig fra Creative, da den piller ved SPDIF lyden internt. Men jeg mener også et gammelt Audigy Player kort jeg brugte havde kun et lille minijack til digital - og så købte jeg et lille special stik. Dog vil jeg jo her ikke have 3 forskellige SPDIF kanaler, jeg vil have ét SPDIF output i Dolby Digital/DTS, samtidig med ét analog signal i stereo, som helst skal indeholde et brugbart lydbillede af den DVD der afspilles i 5.1 lyd (og det må for mig forståes som stereo kanalerne, og centeren splittet ud i stereokanalerne).
Det er rigtig at Creative "piller" ved S/PDIF signalet, eller dvs. at de sender det ud i TTL niveau (5v.), hvor et normalt S/PDIF signal kun er 0,7 - 1v. Men jeg har endnu ikke hørt om nogen, hvor det havde nogen speciel indflydelse på lyden, eller hvordan udstyret håndterede signalet... f.eks. TI's digitale signal receiver DIR170x er specificeret til signaler amplituder på helt op til 6,8v. tror jeg nok, så mund ikke det er et meget normalt niveau for den slags komponenter? 

Du for da også et meget brugbart signal ud ved at køre det som komprimeret! Stortset alle de DVD afspillere og receivere osv. jeg har set, køre ikke andet end komprimeret! Derfor ser du jo også at der står DTS og DD osv. osv. på alle receiverne ;-)

Det kan self. også køre signalet ud komprimeret i AC3/DTS osv. Men det er jo klart at hvis du har alle kanalerne ukomprimeret, så er det jo en fordel! og du undgår at skulle have alle de forskellige Codec i din forstærker.

Pointen må være at forstærkeren kun skal modtage SPDIF signalet i Dolby Digital/DTS, og ikke andet (dvs. som normalt), mens Fjernsynet skal modtage et stereosignal.
Du bliver nok nødt til at slå lydkortet over i stereo når du ikke gidder tænde for forstærkeren så, for ellers må du lade ungerne nøjes med signalet fra fron-l og front-r, hvilket det nok bliver lidt trætte af i længden, da det meste af lydbilledet jo foregår i center højtaleren ;-)

Men Aureon lyder i mine øre bedre i analog! Har selv et 7.1 space, men hvis du køre et 7.1 analog ud, så køre du også et komprimeret 7.1 signal ud på S/PDIF udgangen! (P.S. ved ikke med 5.1, men mit har kun Optisk ud!)

Analog lyden er i denne sammenhæng ikke vigtig kvalitetsmæssigt - jeg skal bruge den absolut bedste kvalitet via. SPDIF, som kører til forstærkeren hvad end det er CD afspilning eller lign - det er kun fjernsynet som vil modtage det analoge signal, og kvaliteten af dette er begrænset vigtig.
Så kommer det sjove af det, for jeg synes rent faktisk det coaxiale S/PDIF signal er bedre på mit onboard Realtek AC97 kort end det er på både Audigy2 og Aureon... Det er lidt mere klar lyd! ironisk nok... Men S/PDIF signalerne fra både Audigy2 og Aureon kan sagtens bruges, så dårlig er det heller ikke! ;-)

Desuden er S/PDIF signalet fra onboard kortet vel kun 16bit... men det betyder jo heller ikke automatisk ringere lydkvalitet!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tror helt klart det nemmeste ville være hvis du lod spdif passere til din surroundreciever og når du ville have lyden ned til stereo og over i fjernsynet, satte et hovedtelefon (jack) stik i fronten af recieveren og over i fjernsynets indgang. De fleste surroundrecievere har en automatisk downmix funktion når høretelefoner tilsluttes. Måske ville der kunne findes en smartere måde med at bruge noget preout udgang.

hmt til soundblaster, så mener jeg det nævnte pilleri skyldes at live chippen kun kan arbejde med 48kHz og 48/96 for audigy (1/2) er ikke helt sikker.

Der er desuden også udviklet en uofficiel driver til live og audigy kortene http://kxproject.lugosoft.com/index.php den har måske nogle af de funktioner du efterspørger. hotkeys måske

mht. de 3xpcm så kan du læse lidt om dens udgange her: http://www.digit-life.com/articles/livetolive51/

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes