Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Møbleringsvenlige højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 15 September 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg er på udkig efter et sæt møbleringsvenlige højttalere. Min bedre halvdel har desværre stillet som et krav, at de skal hænge på væggen, hvilket jo begrænser udbuddet en del. Jeg lurer lidt på et sæt Beolab 4000, men findes der ikke andre højttalere der kan hænges på væggen og give en rimelig lyd. Jeg har hørt på et sæt System Audio, men for at de yder det optimale skal de stå på standere en halv meters penge fra bagvæggen.

Jeg ved godt, at Beolab'erne er aktive højttalere, mens SA'erne er passive, hvilket selvfølgelig kommer til at stille krav til resten af systemet. Beolab'erne er nok prismæssigt i overkanten. Jeg regner med et budget i omegnen af max 8.000 nyt/brugt til højttalere.

Højttalerne skal spille en stue på ca. 45 m2 op. De skal ikke spille specielt højt, men det er vigtigt at lyden ikke dør helt væk fordi man kommer ned i den anden ende af stuen. Genremæssigt spænder jeg fra Billie Holiday over Pink Floyd til DAD. Jeg har tidligere haft et sæt Dali 7, men de er røget i kælderen til hjemmebiffen, så i øjeblikket har jeg kun kærestens konfirmationsanlæg i stuen.

De herligste hilsner

Asger

Til top Vis Projectorfreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Projectorfreak

novalis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 September 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Du bliver nød til at tage kampen op. Du har vel heller ikke bedt hende om at vaskemaskinen skal hænge i loftet eller kun være på størrelse med en skotøjsæske, vel? Det er vel lige så meget dit hjem som det er hendes. Og det er vel sikkert også dig der skal betale for gøje-møget?

Det kan lyde latterligt og mandschauvanistisk, men jeg mener faktisk at man bliver nød til at overbevise hende om at det er DIT ønske at du kan få de højttalere du nu engang vil have. Så må I finde et kompromis.

Jeg fik overtalt min til et par Dali New Suite 1.7, og dem er jeg sgu glade for. Hun ville jo egentlig helst have haft et par fuldstændige usynlige højttalere, eller nogen indbygget i en billedramme! 

Stand up for your rights... næste gang er det fodbold om lørdagen og F1 om søndagen der ryger. Inden du ser dig om, skal du spørge om lov til at snuppe en bajser fra køleren.

I kan tage dette indlæg for hvad det er,  men jeg synes fandeme det er vigtig at holde magtbalancen lige i hjemmet, også når det gælder HiFi.

Til top Vis novalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af novalis

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Nu inden der går alt for meget kønskamp i diskutionen, så må jeg jo indrømme, at jeg også vil foretrække en ikke alt for dominerende højttalere i stuen - sorry

Så spørgsmålet går lige så meget på, hvorvidt det er muligt at finde en mindre diskret højttaler med en rimelig lyd.

Til top Vis Projectorfreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Projectorfreak

novalis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 September 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

"Min bedre halvdel har desværre stillet som et krav, at de skal hænge på væggen, hvilket jo begrænser udbuddet en del."

Det fremgik jo ikke af ovenstående, at det også var din egen mening, men nuvel.

Det vil altid være mere eller mindre problematisk at placere en højttaler på væggen, pg.a. de svingninger der opstår i et kabinet. Så skal de i hvert fald fastgøres i et ordentligt ophæng. Og så går tit det smarte look af. Små højttalere af en vis kvalitet fortjener så absolut en ordentlig stand, hvis man vil have det optimale ud af dem.

Men prøv at kigge på en sub/satellit-løsning fra f.eks. Jamo. De laver nogle rimelig møbleringsvenlige højttalere. Og så kan I jo bruge sub'en som et lille aflægningsbord.

Til top Vis novalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af novalis

Mette
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 15 September 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hey

Svær problemstilling. Jeg har også forsøgt at arbejde mig igennem væghøjtt men er gået tilbage til gulvhøjtt.

Audiovecter og JBL kunne have været en løsning for mit vedkommende.

B&O synes jeg ikke spiller overdrevet godt med de er flotte...

Til top Vis Mette's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mette

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

her nogle der kan hænge på væggen

og de spiller faktisk overaskende godt

http://www.sequencedesign.co.uk/

forhandles bla.a ved Hifi4you i Esbjerg

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

blink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2004
Sendt: 15 September 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

har du kigget på de martin logan dre kan hænges på vægen, sorry jeg kan ikke lige huske nummeret

/jan

Til top Vis blink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blink Besøg blink's Websted

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 September 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hej Asger

Dette kunne måske være et andet forslag:

http://www.artcoustic.com/products.htm

Jeg har dog ikke selv hørt dem.....

Brian

Til top Vis brian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian Besøg brian's Websted

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til, at Martin Logan har nogle ret lækre højttalere - Fresco og Script i, men er det ikke noget med at elektrostater kræver en forstærker lidt ud over det normale?

Jeg har ikke kunnet finde de to modeller brugt, men det ser ud til, at de har en ret alvorlig nypris :-(

Findes der andre steder end KT-Radio, hvor de kan finde på, at have nogle af de nævnte højttalere på Fyn?

Det kunne også være ret spændende at høre Artcoustic og sequenceDesign højttalerne.

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 15 September 2004 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

swspusy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

hvad med et par cerwin vega med 15 tommer bas også hænge dem på vægen ?

eller et par b&w fpm 4?

min hjemme bio
Til top Vis swspusy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af swspusy Besøg swspusy's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes