Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nyt kontra brugt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 September 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Er for nyligt fra en kompetent forhandler blevet konfronteret med en påstand, der lyder på at det sjældent kan betale sig at købe brugt fordi udviklingen går så stærkt, at værditabet på brugt udstyr ikke står mål med udviklingen.

Jeg har længe fortrukket brugt - men forholdsvis nyt - udstyr da der er meget sparet. Er det forkert?

Hvor gammelt hifi-grej er der fornuft i at købe brugt? Det afhænger naturligvis at om det er cd, forstærker eller højtalere!

Nogle herinde spiller på oldgamle apparater (f.eks. Denon DCD3560). Er der virkelig fornuft i det?

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 September 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Gode apparater er altid gode.

Pris og alder bestemmer ikke et produkts kvalitet.

Der eksisterer nye produkter der er gode, og nye produkter der er dårlige.

Ditto med gamle produkter.

Det eneste der tæller, er lyden. Hvis det lyder godt, så er det godt.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 September 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

alt efter hvilket udstyr det er, er der stor forskel på om det kan betale sig.. projektor feks taber hurtigt værdi..

men hifi udstyr vil det altid kunne betale sig at købe brugt !! hvis det er det rigtige vel at mærke

en sælger skal jo sige dte ik kan betale sig, men effekter, højttalere osv bliver ik dårligere af at have været brugt !! cd afspillere kan man nok bedre diskutere for at de ku være indhentet af tiden, men personligt synes jeg ik det er tilfældet.. alt det upsampling osv har ik gjort lyden bedre (IMO)

en Mark Levinson 27.5 med ti år på bagen er stadig bedre end meget nyt man kan finde !! eller en doxa70 til 2500 brugt, det kan manslet ikke komme i nærheden af fra nyt til et pænt stykke over den pris

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Ja Frederik, det er meget godt, men apparater der var gode for 10 år siden må da være overhalet både indenom og udenom af nyere udviklinger - ligemeget hvor gode de var da de var nye... eller tager jeg fejl? Det kan da ikke passe at udviklingen er gået i stå?!?

Er der f.eks. fornuft i at give 10000kr for en "gammel" Denon DCD S1, Marantz cd17KI el.lign. når en ny Opera Audio C2.2 kan fåes for de samme penge?

Eller er der fornuft i at smide spareskillingerne efter et sæt Dali Grand Diva eller System Audio 3070, når f.eks. Avance Magnum18 blander sig i toppen blandt de nye til de samme penge!

Hvad med forstærkere. Her kan man f.eks. vælge mellem en brugt Denon PMA S10II eller en sprit ny Cayin252B?

PS: alle nævnte apparater er med i mine overvejelser til mit næste anlæg!

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 19 September 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Ja Frederik, det er meget godt, men apparater der var gode for 10 år siden må da være overhalet både indenom og udenom af nyere udviklinger - ligemeget hvor gode de var da de var nye... eller tager jeg fejl? Det kan da ikke passe at udviklingen er gået i stå?!?

Hvorfor ikke?

Hovedparten af det lavpris-elektronik du kan købe, udgår fordi der kommer nye versioner. Ikke fordi der er sket ny udvikling.
Måske Kubik-Kurt og venner overdriver lidt, men stadig lader 3020'eren til at være ganske fornuftig, og den er 20 år gammel.

Hvorfor kan man så ikke købe en 3020'er i dag?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 September 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kan slet ikke se hvorfor nyt skulle have overhalet det gamle. Med mindre det gamle er blevet slidt, ja så lyder det vel stadig som i de unge dage.

Det er klart at situationen er anderledes når der er tale om nye teknologier, så som digital  forstærkning og projektorer, men på gedigen hifi, så som forstærkere og højtalere, er der for mig ingen grund til at det gamle ikke kan være ligeså godt eller bedre end det nye.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 19 September 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Ronin : Udviklingen er ikke gået i stå, men på konventionelt stereo-grej er der slet ikke så meget fart på som der har været. Mange af ideerne og koncepterne bag er bare varianter af hinanden - den dybe tallerken kan ikke opfindes så mange gange, så alle varianterne er ganske simpelt de forskellige konstruktøreres ideer til hvordan de mener det kan gøres - om man så er enig, er op til den enkelte!

Er der f.eks. fornuft i at give 10000kr for en "gammel" Denon DCD S1, Marantz cd17KI el.lign. når en ny Opera Audio C2.2 kan fåes for de samme penge?

Ronin : Nyt er ikke synonymt med bedre - hvis bare det var så vel. I mange folks ører, er der mange ældre modeller som spiller meget mere musikalsk og medlevende end meget af det nye der kommer, og selvom der bliver smidt alskens nye smarte ting i de nye spillere, viser det alligevel i mange tilfælde at det ikke er det alene der gør, at det rykker. Ej heller fancy påskrifter og smarte ord på nye maskiner, gør dem bedre!

Eller er der fornuft i at smide spareskillingerne efter et sæt Dali Grand Diva eller System Audio 3070, når f.eks. Avance Magnum18 blander sig i toppen blandt de nye til de samme penge!

Ronin : Det er der ihvertfald - de bud du nævner repræsenterer begge glimrende konstruktioner. Ifølge en del folk spiller Avance Signature 8 mk. II bedre end Magnum-serien, som jo afløser dem - meninger varierer, men fordi Signature 8 udgik til fordel for en afløser, er den ikke nødvendigvis dårligere.

Desuden er der også noget der hedder markedskrav - folk kræver at se nyheder fra de forskellige firmaer. Der er ingen der overlever på at blive ved med at køre i de samme modeller i adskillige år - det er forsøgene på at forbedre tingene eller variere udbuddet, der holder forretningen i gang!

Hvad med forstærkere. Her kan man f.eks. vælge mellem en brugt Denon PMA S10II eller en sprit ny Cayin252B?

Ronin : Det kommer an på hvad du synes spiller bedst - begge er glimrende forstærkere, men Denon´en er lige en klasse over, og absolut ikke ringe!

PS: alle nævnte apparater er med i mine overvejelser til mit næste anlæg!

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 September 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

sa 3070? hvor? ellers må jeg nok erklære mig enig med hr enogtyve.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

OK. Det lyder enstemmigt og overbevisende. Jeg lader forhandlerens ord stå tilbage som salgsgas og bliver ved med at kigge mig om efter det gode brugte udstyr   

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 20 September 2004 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

OK. Det lyder enstemmigt og overbevisende. Jeg lader forhandlerens ord stå tilbage som salgsgas og bliver ved med at kigge mig om efter det gode brugte udstyr   

Det kan du roligt gøre - sælgeren har jo iøvrigt kun een primær opgave, nemlig at sælge. Det kan forsøges fuldført ved at lukke lidt gas ud....

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Denon PMA S10II er lige kommet inden for døren.

FØJ... HVOR ER DEN LÆKKER

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 September 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

jamen tillykke med dyret...

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Status: Online
Sendt: 22 September 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Det kommer lidt an på produktet.

Er der tale om Plasma eller LCD skærme så ville jeg aldrig købe brugt.

DVD-afspiller vil jeg heller ikke købe brugt, medmindre det kan betale sig at give 2500 for rep. af laser.

HD-recorder heller ikke brugt.

På visse fronter sker udviklingen så hurtig, at brugt ikke er et issue. Tænk på analoge surroundforstærkere. Ingen vil idag give 500 kr. for en high end surroundforstærker med Dolby Surround og intet andet.

Har selv brændt mig på en brugt Pioneer CD, umiddelbart et kanonkøb, men laseren skulle skiftes og det koster kassen når det er til Pioneer (2300 kr).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 September 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Ja kan se ideen i at det måske er en dårlig ide at købe brugt, hvis man snakker om fjernsyn, men ellers ikke
Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

hvad så når vi snakker brugt kontra ny pladespiller ?

Jeg køber næsten kun brugt, da man får ligeså gode varer til den halve pris, men når vi kommer til pladespiller er jeg meget i tvivl om brugtkøb, da der er så mange dele der bliver slidt i sådan et monstrum...ville det ikke være smartest at købe pladespiller fra ny eller hvordan og hvorledes ?

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 September 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel an på hvor meget det er brugt! En forstærker bliver vel lidt "flad" med årene. Jeg husker at jeg selv havde en Pioneer SA-9800, som jeg selv brugte nogle år og derefter solgte til en kammerat som også brugte den flittigt, da han købte en ny, gav han mig den tilbage og der var der ikke megen dynamik eller kraft tilbage og den havde ellers været god. (kostede 6 kg i 1980)
Men den havde dælme også fået lov til arbejde til diverse fester.

Overvejer selv at købe en brugt stereoforstærker, men jeg er bange for at kondensatorenes evne til at lade og aflade er stærkt reduceret efter fx. 10 år i brug! Man skal nok kigge sig godt for.

Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Du har helt sikkert fat i noget det... men det er jo stumper til overkommelige penge. Hvis man finder et lidt ældre vidunder af en forstærker kan man jo bare få transistorer eller kondensatorer eller hvad der nu måtte blive "flad" med tiden skiftet. Det kan da ike koste alverden iforhold til hvad man har sparet ved at købe brugt!

Jeg har lige købt 5 år gammel forstærker - og jeg er godt tilfreds!

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 23 September 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:

Overvejer selv at købe en brugt stereoforstærker, men jeg er bange for at kondensatorenes evne til at lade og aflade er stærkt reduceret efter fx. 10 år i brug! Man skal nok kigge sig godt for.

Jo, man skal kigge sig godt for. Men der er masser af amps derude der spiller fint med de originale lytter.
Mine Luxman-amps er fra 1978. Der er ikke skiftet lytter, og der er ingen grund til at gøre det.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Lukas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Sendt: 23 September 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget forstærkere længe.

Endte med en Luxman som en eller anden ville af med for ganske få penge.

Det er ikke de dyreste forstærkere, jeg har lyttet til, men op til 12000 kroner

har jeg ikke fundet noget bedre end den Luxman jeg nu slap 1200 kroner for.

Og jeg er ellers kendt for at være skeptisk. Men den kan spille som jeg kan lide

det.

Jeg har handlet brugt i mange, mange år. Også fotoudstyr. Hovedreglen

er bare at man skal vide mere om tingene, hvis man vil handle brugt.

Man skal også være grundig når det afprøves.

Men tænk på at den digitale teknologi stadig er så ny, at den ikke har toppet

endnu. Det ældre grej er derimod peak´et og derfor er de bedste ting også

ofte bedre, og billigere, end de nye. Medmindre man betaler rigtig mange penge,

hvad jeg aldrig har haft råd til.

Det er også værd at overveje, at nogle af de mere musikalske konstruktører

typisk har forkærlighed for mekanik, enkel elektronik og enkle løsninger.

Simple is beautiful,  mener mange.

Derfor er det også et temperamentsspørgsmål når mange af os køber brugt.

Vi synes måske bedre om det. Og det kan også vise sig på andre sider

af vores liv. Mit armbåndsur er f.eks. fra 1940´erne. Jeg synes faktisk jeg har en

større kvalitetsoplevelse med det, end jeg har med mit nye dykkerur.

Sådan er det også med hifigrej. Ure med selvoptræk og rørforstærkere,

mekaniske Leica kameraer og højttalere med papmembraner vil altid have

et publikum. Vi er jo mennesker med følelser, og det er præcis ligeså dejligt

at falde for gammelt grej, som  nostalgien i gammel kærlighed.  Den ruster som

bekendt heller ikke.

Til top Vis Lukas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lukas

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 September 2004 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Kajkagen skrev:

hvad så når vi snakker brugt kontra ny pladespiller ?

Jeg køber næsten kun brugt, da man får ligeså gode varer til den halve pris, men når vi kommer til pladespiller er jeg meget i tvivl om brugtkøb, da der er så mange dele der bliver slidt i sådan et monstrum...ville det ikke være smartest at købe pladespiller fra ny eller hvordan og hvorledes ?

Hvis det ellers er et godt værk, så er der í praksis set intet slid på en pladespiller. Jo selvfølgelig slides motor og lejer, men det er ubetydeligt. Prøv fx. at se hvor mange 20-30 år gamle Thorens spillere, der stadig er i fuld vigør. En ny rem er oftest det eneste der skal til.

Og jo - pick-up'en slides men den er jo en slidel ligesom dækkene på en bil.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes