Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lærred fra USA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 September 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Som tidligere nævnt, er jeg godt på vejt il at købe min første projektor. Har været meget i tvivl om jeg skulle vælge DLP eller LCD, men til den pris jeg har råd til at betale, ender det nok med Sanyo Z2 eller Den nye Pana 700 hvis den kommer ned omkring de 10K i Tyskland.

Nu skal jeg så finde et lærred. Min første tanke var at lave et fastramme selv, men da ungerne skal lege i samme rum, er det nok smartest med et rullelærred.

Jeg kommer til at sidde ca. 3,5 m. fra lærredet i et kælderværelse der kan mørklægges helt (men typisk vil der være lidt lys så man kan se popcorn og cola). Jeg er nået frem til et 92" Da-Lite til $189 hos http://www.crtcinema.com/screens.html . Er det et der kan anbefales, og er der nogle der har erfaringer med at købe derfra (her tænker jeg mest på told)?

På forhånd tak

Jørn

Til top Vis Jørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørn

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 September 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Told undgår du vist ikke, men det er nok stadigvæk billigt. Der var en anden, her på forummet, som havde handlet hos crtcinema og var ganske tilfreds, søg evt. på det.

Jeg overvejede nogenlunde det samme, men da jeg gerne vil have et højkontrastlærred, endte jeg et andet sted, nemlig hos www.bhphotovideo.com , hvorfra jeg har bestilt et 92" Da-Lite fastramme High Contrast Cinema Vision til 477$ for 4 dage siden - og venter nu med spænding.

Det er i hvert fald en troværdig butik, som jeg kender i dens fysiske udgave (den største fotobutik i New York)

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 September 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået mit 92" Da-Lite Cinema Vision 1.3 gain fastramme lærred fra crtcinema.com.

Og jeg er meget tilfreds

Det blev sendt en Torsdag og var hos mig Tirsdag. 5 dages levering inkl weekend fra USA. I samme måned (December) var Post DK ofte 2 dage om, at levere et bred fra KBH til Jylland

Fed Ex er hurtige og de tilbyde mod gebyr på 150kr at håndtere alle told papirer m.m.

3mdr senere fik jeg så en opkrævning på told (4%) og moms fra Fedex på ca. 900kr. ialt.

kom af med ca. 4500kr ialt (fragt, told, moms og gebyr)

Halvpris af hvad tilsvarende lærred kostede i DK....

Thomas__
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 September 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop fået et pro cinema wide screen 105" (139x240) high contrast 16/9 rullelærrede i alukasse fra en ven til ca 4.500. Det har været noget tid undervejs, men nu har jeg det.

ang. min ven, se hvad jeg skriver i http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12886&P N=1

Thomas

Til top Vis Thomas__'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas__

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

mit Da-Lite er forresten ISF certificeret - ligesom Stewards lærreder...

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Webmonkey - var det svært at samle og montere lærredet? Den Da-Lite ramme, som mit lærred kommer med, hedder Perm Wall, mens de også har nogle dyrere modeller.

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

jeg har også den billige PermWall.

Det er en simpel, let alu ramme. samles på 5 min og skrues op på væggen på 10min.

Jørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 September 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Jeg overvejede nogenlunde det samme, men da jeg gerne vil have et højkontrastlærred, endte jeg et andet sted, nemlig hos www.bhphotovideo.com , hvorfra jeg har bestilt et 92" Da-Lite fastramme High Contrast Cinema Vision til 477$ for 4 dage siden - og venter nu med spænding.

Det er i hvert fald en troværdig butik, som jeg kender i dens fysiske udgave (den største fotobutik i New York)

477 $  told er lidt for dyrt for mig, men da jeg jo ikke skal have fastramme, må dette her vel være et godt valg? :

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlis t&A=details&Q=&sku=311083&is=REG

mvh

Jørn

Til top Vis Jørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørn

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Uden at gøre mig selv til ekspert på området, så vil jeg mene ja. I hvert fald ville jeg også foretrække en dug med høj kontrast til en lcd-projektor.

Dog ser det ud til, at forsendelsesomkostningerne bliver dyrere end selve lærredet. Måske er forsendelsen hos crtcinema billigere, fordi de bruger en billigere forsendelseskategori hos fedex/ups/usps?

Jeg har som sagt ikke fået mit lærred endnu, men vil melde tilbage, når det kommer og er installeret.

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Vanderlay: Noget nyt under solen?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Nej, det eneste nye, der er sket vedrørende mit lærred, er at de tilsyneladende nu har trukket pengene på mit Mastercard. Politikken med, at pengene først bliver trukket, når varen er afsendt, gælder åbenbart ikke her, men jeg tror det skyldes, at lærredet aldrig kommer forbi butikken (B&H Photo and Video), da det bliver sendt fra fabrikken direkte til mig.

Jeg venter endnu tålmodigt, da jeg generelt har tillid til butikken, som jeg kender fra New York. Men hører jeg ikke nærmere inden for den næste uges tid, kan det være, at jeg foretager mig noget.

Kim Dahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Er de 477 dollars inklusiv told/moms?
Til top Vis Kim Dahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim Dahl

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Nej, lærredet koster 477$ i sig selv, dvs. ca. 2900 kr. Dertil kommer godt 600 i forsendelse med UPS Express og derefter told/moms på - hvad ved jeg - sikkert omkring 11-1200 kr.

Jeg gik specifikt efter et fastrammelærred og valgte denne lærredsdug på baggrund af en test på projector central

http://www.projectorcentral.com/home_theater_screens.htm

De skriver, at hvis man gerne vil have et lærred med høj kontrast, men ikke vil op i en Stewart Greyhawk eller Firehawk, som er de bedste, så er Da-Lites 'High Contrast Cinema Vision' (HCCV) efter deres mening 'the next best thing'.

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
Jeg har fået mit 92" Da-Lite Cinema Vision 1.3 gain fastramme lærred fra crtcinema.com.

Og jeg er meget tilfreds

Hvilken projektor har du? Hvad er din erfaring med at bruge et lærred med så høj gain i forhold til en gain på 1,1 og 0,8? Hvad gør den gain helt præcis ved billedet?

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Webmonkey skrev:
Jeg har fået mit 92" Da-Lite Cinema Vision 1.3 gain fastramme lærred fra crtcinema.com. Og jeg er meget tilfreds

Hvilken projektor har du? Hvad er din erfaring med at bruge et lærred med så høj gain i forhold til en gain på 1,1 og 0,8? Hvad gør den gain helt præcis ved billedet?

Jeg har en Barco Graphics 808. Har kun oplevet gode resultater med gain på 1.3. Overvejede gain på 1.5, men valgte dette ISF certificerede lærred på 1.3.

Gain betyder at mere lys kastes tilbage, dog på lidt bekostning af betragtnings vinkel.

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Den Barco er det en CRT? Jeg har selv lige købt en LCD, og er lidt i tvivl om hvorvidt jeg vil få et godt resultat hvis jeg benytter gain på 1,0 eller over...?

Jeg havde godt nok kig på et lærred med grå dug, men nu er jeg da lidt tændt på det lærred du har hentet hjem.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Den Barco er det en CRT? Jeg har selv lige købt en LCD, og er lidt i tvivl om hvorvidt jeg vil få et godt resultat hvis jeg benytter gain på 1,0 eller over...?

Jeg havde godt nok kig på et lærred med grå dug, men nu er jeg da lidt tændt på det lærred du har hentet hjem.

Ja, Det er en CRT.

Din LCD vil være bedst på et 1.0 Matt White lærred. Evt. kan du finde et low gain lærred - 0.8 - 0.95.

De fleste (billige) low gains er grå, hvilket gandske vist giver bedre sort nivuea, men på bekostning af hvid og farveballance.

Du kan godt få low gain unden at det er gråt..

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen.

Jeg er nu blevet ret varm på dette lærred: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlis t&A=details&Q=&sku=228678&is=REG

Tror i den High Contrast dug vil passe godt med min LCD projektor? Bær over med alle mine spørgsmål, men jeg ved ikke ret meget om projektion endnu.

Problemet er bare, at den mindste størrelse er 92". Laver Da-lite virkelig ikke mindre 16:9 fastrammelærreder end 92"? Det bliver altså liiige stort nok til mit rum. Tror ikke engang projektoren kan komme langt nok væk til at lave så stort et billede.

Så vidt jeg kan se, bliver prisen incl. porto ca. 570 $ = ca. 3500,- dertil kommer så noget told. Er det rigtigt antaget?

Mit Hifi

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop modtaget mit lærred fra B&H idag. Butikken havde desværre en lang periode med ferielukket efter jeg bestilte (butikken følger jødiske feriedage), men da jeg fik fat i dem efter deres ferie, gik det stærkt, og på ca. 30 timer kom pakken fra New York til Århus (vælg UPS Express, meget hurtigere end jeg tidligere har erfaret med US Postal - de kan kun køre på cykel, ikke bringe post ud).

Desværre er det ikke sat op endnu og min projektor er til reparation (hjælp!), så jeg har ikke nogle erfaringer endnu.

Min dug er en 92" High Contrast Cinema Vision. Forskellen til Da Mat High Contrast er vist, at sidstnævnte har gain 0.8, mens den jeg har fået, har gain på 1.1 (men altså stadigvæk med forbedret kontrast ift. et hvidt lærred. Ifølge testen på projectorcentral var det det bedste grå/højkontrast-lærred næst efter Stewart. Med andre ord - højkontrastlærreder er så vidt jeg kan læse mig til at foretrække ved lcd-projektorer, og fordelen ved samtidig at få et gain, der er 1.1 er så, at mørkelægningen kan være mindre end perfekt (gain 0.8 kræver vistnok et meget mørkt rum)

Underligt nok kan jeg ikke længere finde det lærred, jeg købte, på hjemmesiden hos B&H, men det kostede 477$ plus omkring 109$ i forsendelse (meget sært, Rune-Nielsen, at forsendelsen på det du linker til, er højere - de vejer vel det samme?).

Men jeg fandt dette link til de officielle listepriser, hvor man kan se, at priserne hos B&H er noget bedre end det, i mit tilfælde 186$ i forskel:

http://www.da-lite.com/products/pricing_pdfs/96.pdf

Men ellers, ja, du har forstået det rigtigt med told. Den betaler man blot først senere, men for selve lærredet plus forsendelse har jeg betalt godt 3600 danske.

Ifølge prislisten findes der i øvrigt også en udgave i 77" (jeg kan kun bekræfte, at 92" er stort, da det er målt inden for den sorte ramme)

På trods af, at jeg altså ventede lidt tid (3 uger i alt, tror jeg), er jeg godt tilfreds, og butikken B&H er meget professionel. Skulle man nogensinde komme til New York, er den også værd at besøge som en turistattraktion i sig selv.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Det lykkedes mig at finde et link til det lærred, jeg har købt. Af uforklarlige grunde er leveringsomkostninger en del lavere på dette end med Da-Mat dug.

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlis t&A=details&Q=&sku=272698&is=REG

Hvis du i deres søgefelt skriver perm-wall og ordner dem med laveste pris først, kan du også se nogle 77"-udgaver, men så vidt jeg se ikke med højkontrastdug.

Permwall er Da-Lites billigste fastramme. Den er meget let, men ikke så pæn at se på og ikke så let at tage op og ned som de dyrere modeller Da-Snap og Cinema Contour, så vidt jeg har fanget.

- og undskyld de lange indlæg...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum