Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Impedans Tannoy d700 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Restek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 September 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg er i gang med at sætte et aktivt delefilter op til mine Tannoy D700.

Tannoy opgiver delefrekvensen til 1500 hz mellem bas/ellemtone og diskanten i Dual Concentric enheden. Problemet er, at der skal kompenseres kraftigt ved lave frekevenser for hornladningen i diskanten. Det passive filter er 1.ordens, men der sidder kun 2,6 uF i serie med diskanten - der deles således langt højere, end man umiddelbart skulle tro (-3db punktet for bas/mellemtoneenheden er højst sandsynligt 1500 hz). Jeg har snakket med Poul Mills fra Tannoy, som påstår, at diskantenhedens nominalle impedans er på 4 ohm (Han vil ikke oplyse -3db punktet). Det er dog ikke rigtig. Det giver et -3db punkt ved 15300 hz, og det er alt for højt.

Er der nogen, der ved, hvor man kan få målt impedansen på en højttaler, så kan jeg regner mig frem til -3db punktet ud fra de 2,6 uF, som sidder i det passive filter? (Måske på Fyn)? Eller er der måske nogen, som kender mere indgående til denne højttaler?

MVH OLE

Til top Vis Restek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Restek

mog-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 September 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hej Restek

Det går langt hen over mit hoved

men da jeg også har et par tannoy D-700 så syntes jeg at det lyder som et meget spændende projekt og du må endelig holde os orienteret om hvordan det skride frem og om der bliver en lydmæssig gevinst der står mål med indsatsen

MVH

MOG

Til top Vis mog-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mog-

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 September 2004 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

En ting er teori, en anden praksis, når det drejer sig om delefiltre. Forestil dig at diskanten i Tannoyerne er 6 dB mere effektive end bassen, så kan det give meget god mening med en kondensatorværdi på 2.6uF. Du får godt nok en delefrekvens der ligger alt for højt, men niveauet falder med 6dB / okt. Da er det meget muligt at kurven for diskanten falder perfekt sammen med bassen (niveaumæssigt), samtidig med at du får bedre output i toppen af diskantens arbejdsområde. Det er et oldgammelt fif, til linearisering af diskant-frekvensgang, samtidig med at du undgår dæmpeled på diskanten (dæmpeled = BVADR).

Håber du forstår meningen!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 September 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Restek skrev:

Hej alle.

Jeg er i gang med at sætte et aktivt delefilter op til mine Tannoy D700.

Tannoy opgiver delefrekvensen til 1500 hz mellem bas/ellemtone og diskanten i Dual Concentric enheden. Problemet er, at der skal kompenseres kraftigt ved lave frekevenser for hornladningen i diskanten. Det passive filter er 1.ordens, men der sidder kun 2,6 uF i serie med diskanten - der deles således langt højere, end man umiddelbart skulle tro (-3db punktet for bas/mellemtoneenheden er højst sandsynligt 1500 hz). Jeg har snakket med Poul Mills fra Tannoy, som påstår, at diskantenhedens nominalle impedans er på 4 ohm (Han vil ikke oplyse -3db punktet). Det er dog ikke rigtig. Det giver et -3db punkt ved 15300 hz, og det er alt for højt.

Er der nogen, der ved, hvor man kan få målt impedansen på en højttaler, så kan jeg regner mig frem til -3db punktet ud fra de 2,6 uF, som sidder i det passive filter? (Måske på Fyn)? Eller er der måske nogen, som kender mere indgående til denne højttaler?

MVH OLE

Prøv at snak med peak ham kan du sikkert lave en lille aftale med .

Hvorfor vil du køre med aktivt delefilter , du skal da have det org fra ikke

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 September 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Lige et spørgsmål om Tannoys Dual Concentric enheder:

Jeg har lyttet til en del konstruktioner med disse enheder, men har hver gang syntes, at mellemtonen er lidt fremtrædende / hård. Er det stadigvæk tilfældet?

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes