| Forfatter |
|
Criz Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2004
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 23 September 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er begyndt at interessere mig for mærket ScanDyna, det gamle danske Struer-mærke. Fik fat på en gammel ScanDyna 3000-reciever og et par A-25-højttalere. Lyden er som det ypperste man idag finder i hi-fi-klubben, selvom det her grej er fra omkring 1970.
Skulle nogen falde over dette mærke på loppemarkeder ell lign, så er det bestemt værd at tage med hjem. Er der andre derude der er enige?
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Criz skrev:
|
Lyden er som det ypperste man idag finder i hi-fi-klubben, selvom det her grej er fra omkring 1970.
|
|
|
Det vil jeg nu nok lige sæt et ? tegn ved. Den påstand. Hvorfor så udvikle nyt. Når gammel er lige så godt, eller bedre. Hmm....!
Og Scandyna ! Er da hvist noget være l**t skulle jeg mene. Og ud fra hvad tidl. Har været hørt fra andre, i sin tid. Billig mærke.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi er tilbage til det rigtig gamle Scandyna, så lavede de nogle virkleig gode højttalere i starten af 70érne. Det var en kæmpe eksport succss og navnet var i en overgang "Danaco" . Det var datidens højere middelklasse indenfor Hi-fi og et sæt 30-liters reolhøjttalere kostede dengang kr. 800. Uden at det nødvendigvis er et kvalitetsstempel så kan jeg fortælle at KT-radio solgte Dynaco højttalere.
A25 og A45 (tror jeg de hed) er en form for hybrid basport konstruktion, hvor et filtermateriale i basporten bevirker at højttaleren er både en trykkammer og en basport kontruktion. A25 er en 2-vejs konstruktion med en god dome-tweeter og A45 er en 2½vejs konstruktion med samme dome.
På et senere tidspunkt er navnet ScanDyna dukket op igen - mener sågar at have set navnet brugt indenfor de senste år (ligesom Arena optræder en gang imellem). I nyere tid er der ikke tale om det vi idag vil kalde hi-fi, omend produkterne overholder DIN 45500 og så kan kaldes hi-fi.
Forstærkeren/Recieveren husker jeg som en enlig svale, som fik rimelig god kritik, men nok må henføres til mainstream.
__________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
tonka Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lidt information fra deres hjemmeside (jo, firmaet eksisterer endnu)
Five decades of sound The story of Scandyna spreads over five decades. The company was founded by Peter Hasselriis in 1965 with an ambition to produce high quality, naturally sounding speakers for a discerning audience. |
 |
|
Instant success and company growth The introduction of one of the most praised speakers in hifi history, the A-25 shelf speaker, won the company its first "Best Buy" label from the American consumer magazine 'Consumer Report'.
During the 1970's loudspeaker production grew from 4-5000 units per year to 1500 a day. In 1973 Scandyna employed a workforce of 300. |
 |
|
Scandyna re-emerges After spending a number of years as consultant and component supplier to amongst others the British speaker company, KEF, Scandyna re-entered the market for loudspeakers in 1996 with the highly acclaimed Minipod, designed by Simon Ghalary and Lawrence Dickie, who both played a significant role in the development of the world famous Nautilus series from English speaker producer B&W, the radically styled Minipod won critics and consumers over with its futuristic design and sonic qualities.
The Minipod, which is well on its way to becoming a modern classic, was recently joined by the Micropod, A-100 and Modern World series which is aimed at audio enthusiasts. |
 |
http://www.scandyna-speakers.com
http://www.podspeakers.com __________________ hilsen Tonka
|
| Til top |
|
| |
Oluf Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Criz
Jeg har haft lidt samme oplevelse som dig. Når jeg er på besøg
hjemme hos svigerforældrene, er jeg tvunget til at lytte til
musik over et Grundig konfirmationsanlæg (min kærestes, som
vist engang fik en hæderlig test i Hifi&E) og så svigerfars gamle
Scan-Dyna A 30 X. De har et 30 liter kabinet, vægten er 11 kg,
frekvensområde fra 30 til 20 khz og en impedans på 4 ohm.
Kabinettet er ikke noget at prale af med en tykkelse på maks
én cm. og en "papbagside". Foran enhederne sidder et
gitter????
Det er vist overflødigt at sige, at der ikke er gjort noget særligt
ud af at optimere lyden i anlæget, som svigerfar bruger som et
sing along anlæg.
Alligevel har jeg gang på gang måttet gribe mig selv i at blive
indfanget af den lyd disse gamle kæmper præsterer. Faktisk så
meget at jeg tog et billede af ht'ernes front og bagside, hvor
alle
de tekniske data er opført (hvis nogle skulle kende dem). Nu er
det jo alt andet end high-end,
der er spændt foran de gamle kæmper, men de kæmper bravt
alligevel. Det er dog svært at vide, hvor meget anlæget foran
"ødelægger" for de gamle kæmper. Men på trods af det har de
alligevel et nærvær og en renhed specielt i mellemtone og
nedre diskant, der gør dem ret medrivende at lytte til. De
leverer rytme og drive, der gør at man får lyst til at lytte til
dem,
på trods af alt det de ikke magter.
Bassen er ikke noget at skrive hjem om men det kan måske
både skyldes at membranerne ligger i bunden af ht'eren eller er
lige så møre som gamle elastikker - eller også at Grundig'en
ikke kan levere varen???
Er der nogen som ved hvad Scan-Dyna står for? Jeg
spekulerede selv lidt på, om der er en forbindelse til Scan-
(Speak) og Dynaudio på et tidspunkt, men det kan vist ikke
rigtig passe.
vh Oluf
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 25 September 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt Scan dyna har været bedre kendt, i form af noget andet for mange år siden.
Det skal jeg så være usagt.
__________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 September 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lavede de ikke også en serie disco ht'er engang i 80'erne ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Criz Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, så det er altså blandede oplevelser folk har haft med dette mærke.
Der er nu ingen tvivl om, at denne ScanDyna 3000 med 2x50 europæiske watt i 4 ohm, slår meget af det nyere jeg har haft. Og et fantastisk varieret lydbillede kan man variere. Ædelt palisander som kabinet og tyk aluminiumsfront og -knapper, synes jeg nu ikke vidner om billigt skidt, når man nu ser på alt det finer og platic, som fx. Arena brugte på samme tid.
Prisen var i øvrigt 2.265- for recieveren - - i 1970! Og højttalerene er, som Walin skriver om, en fantastisk banebryder.Det er forøvrigt SEAS-enheder der sidder i, som også B&O benyttede. Ja, jeg har også set dem som DYNACO i udenlandske magasiner o.l. Mht den fabrik der idag findes i Spanien, så må det være brugsretten til navnet de har købt.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 26 September 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
der står sådan nogle kasser hos min gamle farmor, de er nu ikke for kønne, men de oser af nostalgi...
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 26 September 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv en Scandyna Power 150 effektforstærker. Den er med dual mono strømforsyning og det hele. Den er dog ikke meget værd rent lydmæssigt, og ikke særlig glad for svære belastninger.
Tror såmænd ikke Scandyna navnet er solgt. De har blot skiftet retning som så mange andre hifi producenter i DK. Dog laves der stadig højttalere i DK (minipod'en laves i Skanderborg)
|
| Til top |
|
| |
Criz Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så skal det her da lige med:
Lørdag aften/nat var jeg ude at disc-jock'e, og havde pludselig problemer med at få de rigtige højttalere med. Da gik jeg i kælderen og hev min gamle Scan-Dyna'er fra omkring 1970 frem.
Utrætteligt leverede de tonerne til dansegulvet hele natten lang, og med en klangbund så fantastisk. De spillede et 100 kvadratmeter stort lokale op med rock'n'roll af den mest saftige slags.
Hvem sagde billigt skidt, når disse 34-år gamle damer "går på banen"???
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evolator: Grunden til at nyudvikle er simpel nok; det holder udviklingsfolkene beskæftiget!!! Og alle ved jo, at en AUDI(O) model 2003 er noget oldt l*rt, for der er jo kommet en model 2004 og den er det ypperste dette univers endnu har set, eller ej!!!  Ni tiendedele af denne jordknolds befolkning tror på, at alt nyt er bedre og smartere end sidste års model og det lever fabrikanterne og deres marketingsafdelinger af!!! Hurra for teknologien, den har jo givet os MOS-FET´s istedet for rør, kassettebånd istedet for spolebånd, CD istedet for LP, ja sågar DAB og MP3 og ALLE ved jo, at det lyder meget bedre, ikk´???
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes lige det skal med her, at Scandyna 3000 var usædvanligt kraftig i 1970. Der var ikke mange forstærkere eller receivere, som kunne levere 2x60W (i 4 ohm), og slet ikke som var til at betale. Nogle var der, især fra USA, så som den mægtige Bose 1801 på 200w/kanal, Phase Linear og Crown/Amcron. Men de var sindssygt kostbare. Så havde Arena en stor receiver bygget så den lignede to slimline kabinetter stillet oven på hinanden. Den var helt vild efter den tids standard. Men Scandynaen var velestimeret og vistnok godt bygget. Men dengang var det ikke så udsædvanligt med tyk alu, massive aluknapper og træsvøb. Jeg mener at kunne huske, at en test fra den tid kritiserede den for at arbejde med meget kraftig modkobling, men jeg kan tage fejl.
Mine forældre har et par Dynaco A25 fra ca. 1970, hvor Audioscan solgte dem for 675,- pr stk. De har en 8" papir-bas fra Seas og en 1,5" blød dome bag et metalgitter. Valnød kabinet og lyst gazeagtigt frontstof, og de har en såkaldt "akustisk ventil" , som ganske rigtigt består af en aflang åbning med noget dæmpemateriale i. De var ekstremt velestimerede allerede dengang, og spiller stadig med forbavsende charme og liv. Der er ikke så meget definition fra øvre diskant, så de er mere behagelige end de er afslørende. Men meget ægte og rigtige i mellemtonen, og dejligt fyldige i lyden. Mine forældre er utroligt glade for dem, og de spiller næsten udelukkende klassisk musik på dem. Det er ret påfaldende at der faktisk ikke findes små (vel 25 liter) tovejs højttalere i dag med 8" bas. Hvad kan det mon skyldes? Mener konstruktørerne ikke at en 8" kan mødes med de nyere diskanter eller hvad?
Men jeg er enig, udviklingen går slet ikke så hurtigt, som man vil have os til at tro. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt bestemt enig i at de var værd at tage med hjem fra loppemarkedet. Jeg er selv blevet rigtig glad for mine A20. ScanSpeak A20 og kan vel kaldes A25s "lillebror" med 8" bas istedet for 10" og vendt på hovedet.
At man kun har givet 30 kr. for dem (sammen med lidt andet), gør ikke glæden ved dem mindre .
Jeg bruger dem i et sekundært anlæg (på mit gamle værelse) med en ZapPulse 2.0 som forstærker. Jeg synes faktisk tit jeg har nemmere ved at holde styr på lydbilledet end mit noget nyere surround setup. Som nævnt tidligere er de ganske medrivende. De bliver dog noget udetaljerede og skarpe i lyden når der bliver spillet rigtig højt. Der er ellers rimelig med smæk på bassen, men de spiller selvfølgelig heller ikke rigtigt dybbas, til gengæld virker den ikke til at mudre og passer umiddelbart rimeligt til et 10m^2 værelse.
A25, som de gamle har til at hænge i stuen nedeunder (de købte dem da de kunne fåes nye ), har p.g.a. den størrer enhed, noget mere power i bassen at gøre med. Den lyder ikke presset ved samme (lyd)niveauer. Desværre hænger de PÅ væggen og jeg vil tro det er dét der er skylden i at de giver noget træls resonans fra sig ved en eller anden højbas frekvens.
"Port" princippet, er vist en akustisk ventil som også ScanSpeak idag også sælger som en færdig løsning til at smide i en højtaler som en port.

Specs på A20:
17Liters volume
30-20k hz frekvensområde (intet interval nævnt)
35/70W sinus/musik, eller rms/peak om man vil.
88dB følsomhed
6,3W input for 96dB
Delefrekvens 1.500hz
4 ohms impedance
Jeg har billeder af A20 til at ligge, men ikke lige nogen ordentlige steder at uploade til.
fandt desuden lidt info på:
http://www.t-linespeakers.org/classics/dynaco.html
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
omegasteffy skrev:
|
A25, som de gamle har til at hænge i stuen nedeunder (de købte dem da de kunne fåes nye ), har p.g.a. den størrer enhed, noget mere power i bassen at gøre med. Den lyder ikke presset ved samme (lyd)niveauer. Desværre hænger de PÅ væggen og jeg vil tro det er dét der er skylden i at de giver noget træls resonans fra sig ved en eller anden højbas frekvens.
|
|
|
Jeg havde i mange år nogle A25 og det er ganske rigtigt at lyden bliver BETRAGTELIG bedre hvis de komer lidt ud fra væggen og ikke for højt oppe. Jeg husker at jeg opdagede det ved en flytning, hvor de stod på gulvet inden tingene var kommet på plads og jeg blev forbavset over hvormeget bedre de lød når de ikke hang på vægge. __________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |
TroelsM Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg kan se at dette emne er ret gammelt efterhånden, men jeg tillader mig alligevel at hive det frem.
Jeg har netop købt et par Scandyna A10X på et loppemarked (5,- stk... ).
De minder meget om de Dynaco A10 der kan findes på linket fra post overfor (
http://www.t-linespeakers.org/classics/dynaco.html )
De er kun lige sat til, men helt håbløst er det vist ikke og det er helt sikkert at ihvertfald bas-enheden er bygget med flere af de tricks der først blev almindelige senere (støbt chassis, membran-dæmpning/coating)
Bassen ser ud til at spille uden filter og diskanten er vist med 1 orden.
Billeder følger __________________ Kig på: www.KofoedMejer.SquareSpace.com
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej TroelsM, Hvis Scandyna A-10x minder om A-10eren - altså tovejs med en 'afstemt' port (trådnet med rockwool) - er det en fin lille højttaler. Jeg har selv 1½ par af A-10eren og 2½ par af 'storebroderen' A-25. I USA hed 'Scandyna' 'Dynaco', og det hedder sig at 600.000 par røg afsted fra højttalerfabrikken i Videbæk i 70erne. I dag er det sådan at mange vintage freaks - især dem med rør - skal have mindst et par af de legendariske A-25 højttalere og gerne et par A-10 også (de er på vej frem). Peter Q.
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
"I USA hed 'Scandyna' 'Dynaco'"
Den var ny for mig. Svjv var/er Scandyna pæredansk, mens Dynaco er helt igennem amerikansk..? __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
Den var ny for mig. Svjv var/er Scandyna pæredansk, mens Dynaco er helt igennem amerikansk..? |
|
|
Du har helt ret KimG http://en.wikipedia.org/wiki/Dynaco Pære-amerikansk
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
KimG skrev:
|
Den var ny for mig. Svjv var/er Scandyna pæredansk, mens Dynaco er helt igennem amerikansk..?
|
|
|
Du har helt ret KimG http://en.wikipedia.org/wiki/Dynaco Pære-amerikansk |
|
|
Jeps! Og Dynaco lavede nogle rimelig gode rørforstærkere. Jeg vil tro at grynden til at Scandyna hed Dynaco i USA var at Dynaco blev brugt som "forhandler". Det er ikke sådan lige til at få produkter bredt ud i forhandlerledet i USA uden at have en kanal at sælge igennem. __________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |