Hej Alle, jeg har med stor interesse læst en hel del indlæg, men har ikke rigtig fundet noget der kunne hjælpe mig på vej.
Jeg har tænkt mig at lave et sæt højtalere til min PC, hvor hver højtaler beståer af:
1 stk. diskant-horn (LS720 fra Brinck Elektronik).
2 stk. 5" fuldtone enheder som høj og lav mellemtone (Ampeg BXT-6017)
1 stk 6½" Bas-mellemtone, tror jeg nok (Jamo ukendt modelnummer)
Jeg har desværre ikke kunne finde informationer om nogen af dem hvilket kun gør det hele meget mere svært at beregne, jeg kan dog tilføje at de alle sammen er på 8 Ohm.
Derfor har jeg sat mig for følgende i stedet.
Jeg har ønske om at definere et 4-vejs delefilter ud fra nogle frekvensområder og jeg håber i kan hjælpe mig her, for jeg har absolut ikke nogen kendskab til hvordan man beregner dette.
Jeg ved hvordan man holder på en loddekolbe, men har aldirg rigtig bevæget mig inden for analog teknik før.
Min tanke var at:
bassen afskæres ved 250 Hz,
lav mellemtone mellem 251-1200 Hz
høj mellemtone (+lav diskant) mellem 1201-5500 Hz
diskant mellem 5500-20000 Hz.
Jeg vil blive meget glad hvis der er nogen der kan hjælpe mig med disse beregninger og endnu mere glad hvis jeg kan få beregningerne så jeg kan lære lidt af det :D
Det bliver endnu sjovere når jeg så skal hen og lave kasserne, uden data... det er jo næsten umuligt, men der må være nogle grundregler for hvor meget en 6½" bass f.eks. skal bruge af liter som min og max...
På forhånd tak :D