Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 4-vejs delefilter ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DeXTRoN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 23 September 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Hej Alle, jeg har med stor interesse læst en hel del indlæg, men har ikke rigtig fundet noget der kunne hjælpe mig på vej.

Jeg har tænkt mig at lave et sæt højtalere til min PC, hvor hver højtaler beståer af:

1 stk. diskant-horn (LS720 fra Brinck Elektronik).

2 stk. 5" fuldtone enheder som høj og lav mellemtone (Ampeg BXT-6017)

1 stk 6½" Bas-mellemtone, tror jeg nok (Jamo ukendt modelnummer)

Jeg har desværre ikke kunne finde informationer om nogen af dem hvilket kun gør det hele meget mere svært at beregne, jeg kan dog tilføje at de alle sammen er på 8 Ohm.

Derfor har jeg sat mig for følgende i stedet.

Jeg har ønske om at definere et 4-vejs delefilter ud fra nogle frekvensområder og jeg håber i kan hjælpe mig her, for jeg har absolut ikke nogen kendskab til hvordan man beregner dette.

Jeg ved hvordan man holder på en loddekolbe, men har aldirg rigtig bevæget mig inden for analog teknik før.

Min tanke var at:

bassen afskæres ved 250 Hz,

lav mellemtone mellem 251-1200 Hz

høj mellemtone (+lav diskant) mellem 1201-5500 Hz

diskant mellem 5500-20000 Hz.

Jeg vil blive meget glad hvis der er nogen der kan hjælpe mig med disse beregninger og endnu mere glad hvis jeg kan få beregningerne så jeg kan lære lidt af det :D

Det bliver endnu sjovere når jeg så skal hen og lave kasserne, uden data... det er jo næsten umuligt, men der må være nogle grundregler for hvor meget en 6½" bass f.eks. skal bruge af liter som min og max...

På forhånd tak :D

Til top Vis DeXTRoN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DeXTRoN

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 September 2004 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Jamen, du godeste! Det lyder vildt over-kompliceret! Og man skal altså kende både enhederne, OG boksen de sidder i, for at lave et fornuftigt filter...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

DeXTRoN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Det jo det der er hele opgaven.

pånær diskant hornene, har jeg alle enhederne. jeg har ikke råd til at gå ud og købe en masse. derfor er jeg også nød til at gå baglæns med værdierne ud fra hvilke frekvens områder de måske skal spille i... det kan godt være at områderne skal ændres når først det hele er samlet. det må så gøres.

jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig.

DeXTRoN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Så lykkedes det mig faktisk at finde en hjemmeside fra USA der er skrevet af en ingeniør. Han har lavet en 6 siders lang beskrivelse af flere måder hvordan folk som mig løser de problemer der er.

Hvis der er andre der står i en lignende situation, så kig lidt nærmere på denne webside:

http://www.trueaudio.com/st_vox_1.htm

DeXTRoN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2005 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

der var åbenbart sneget sig en lille fejl ind så her er den rigtige URL:

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Outstanding, så er det jo bare med at komme igang  Husk billeder herinde når du har noget at vise frem, det kan vi rigtig godt lide! 

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Sikken et projekt du kaster dig ud i. Nu er det ikke for at kaste skår i glæden.... Jo det er det nok Men jeg vil mene at det noget nær umuligt vil komme til at lyde godt.

For det første 4-vejs system!!??? Bemærk at herinde sætter de fleste hælene i, bare nogen nævner 3-vejs systemer.

Hvis du ikke kender enhedernes parametre, så kan du lige så godt opgive at lave et basrefleks til bassen. Gå efter et lukket kabinet. Men hvis din basenhed er lavet til basreflekssystem, så kommer den nok aldrig til at spille ret dybt.

Som udgangspunkt kommer dit projekt ikke til at lyde godt hvis man blot har en smule sans for hifi, men du vil uden tvivl få lyd ud af dem. De erfaringer du vil gøre dig, vil være guld værd, for måske bliver du, som mig, bidt af en hifi-byggerman, og kaster dig ud i flere projekter.

Det minder mig lidt om en kammerat der fortalte mig at han ville have turbo-kompressor med NOS på sin Golf GTI fra 88 og han ville kun give 5000 kroner. Et interssant projekt der giver erfaring, men resultatet.... Hmm...

Du skal nok få den støtte jeg/vi kan give dig, blot du ved at det er et projekt der er dømt til at mislykkedes.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

P.S
True Audio (som du linker til) har en glimrende begynderbog til selvbyg man kan købe. Den startede jeg blandt andet selv med, og den er en glimrende bibel når man skal bygge og forstå.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Et 4 vejs system kræver helt sikkert, at du har adgang til måleudstyr. Det kan dog klares rimeligt billigt via en PC.

Hvis din mission er, at få erfaringer med et 4 vejs system, så bliver det et godt projekt, for du kommer helt sikkert til at ændre på filteret flere gangen (det gør man selv med 2 vejs).

Med den erfaring jeg har, og hvis jeg havde de enheder, ville jeg vælge at benytte de to 5" og den ene 6½" i samme område i bassen. 6½" enheden vil jeg så dele omkring 250-300 Hz med 12 dB så den ikke spiller mellemtone. De to 5" ville jeg så lade spille sammen op til diskanten, og her vil en delefrekvens mellem 3-5000 Hz være det område jeg ville afprøve.

En horndiskant plejer at være ret følsom, og ved lade begge 5" spille sammen, kan du med lidt held undgå, at skulle til at dæmpe diskanten.

Meget billigt måleudstyr, kan laves med en PC, mikrofon og lidt software til at gengive en sinustonen fra 0 Hz til 5-8000 Hz. Denne sinustone skal du så kunne optage og gengive grafisk via en spektrum analyzer. Begge dele kan fås gratis som shareware på Tucows.com.

På denne måde kan du se om de beregnede delefrekvenser ligger, hvor de skal. Taget i betragtning at projektet skal være billigt, er det en ganske god løsning.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes