Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 07:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilken projektor støjer mindst? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 24 September 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft kig på en Sanyo Z2 og en Hitatchi TX100, og selvom de ligger i den lave ende støjmæssigt, synes jeg stadigt at det er i overkanten.

Findes der projektorer der støjer mindre til under 20.000 kr?

Venligst
Bjarne
Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 September 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg ikke, i hvert fald ikke på papiret. Så skulle det måske være den nye Panasonic AE700 eller Sanyo Z3, som begge er på vej.

Min erfaring med Hitachi TX100 er, at støjen er meget retningsbestemt, så hvis den er placeret, så udluftningen blæser væk fra siddeplaceringen, reduceres støjen betragteligt

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at Z3'eren er det bedste bud på en støjsvag projektor med dens (ifølge sanyo) 23 db i "black theater mode". I tyskland kan man forudbestille projektoren til ca 2000 euro, det svarer til ca 15.000 kr. Spændende at se hvad prisen bliver i danmark når den engang kommer hertil.

Mere info på tysk: http://www.areadvd.de/news/2004/200409/220920040001_Sanyo-PL V-Z3.shtml

Venligst
Bjarne

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 September 2004 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Hej. Hvis du syntes at Z2 støjer for meget, tror jeg ikke du skal kigge på AE700, den skulle ligge på omkring 27DB. Jeg kan ikke forstå at du syntes at Z2 er i overkanten, det kan ikke høres i film, 24db er jo ingenting, men omtrent den støj der fremkommer når man trækker vejret. Vil du have noget der siger mindre, i DLP eller LCD, skal man nok have først have opfundet en lampe der ikke kræver blæserluft køling. I øverigt skal man tage de oplysninger om blæserstøj fabrikanten opgiver med et gram salt, da de bruger forskellige målemetoder, man kan  ikke holde dem op mod hinnanden, uden at høre dem i brug først. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

isman skrev:
24db er jo ingenting, men omtrent den støj der fremkommer når man trækker vejret.

Måske hvis man har astma  - jeg er enig I at med et passende lydniveau i hjemmebioen er støjen fra Z2'eren ikke voldsom, men med to sovende børn med værelser lige over stuen, bliver der ikke skruet særligt højt op, og så kan projektorstøj godt virke generende. Jeg er spændt på Z3'eren, én dB hér, én dB dér - det hjælper alt sammen.

Venligst
Bjarne

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hej netbjarne. Jeg har samme problem, jeg bor i betonslum, og kan derfor ikke skrue særligt højt op for lyden, men selv med min AE200 på 28db, kan hverken jeg selv eller mine gæster høre blæseren, vi bemærker det ihverttilfald ikke, og i Z2, som jeg har både set og hørt, er blæserlyden jo ingenting, den er jo under halvdelen på min AE200 sådan rent akustisk, der fordobles lyden jo pr 3db. Undskyld spørgsmålet, det er ikke for at tale ned til dig, men har du hørt Z2 i lowmode, den er jo næppe hørligt. Hvad projektor har du for tiden hjemme hos dig selv netbjarne ?. Jeg har haft flere forskellige projektors, og dem kunne man høre, især i stille faser i filmene. Den værste jeg havde, støjede 43 db, det var som en støvsuger,  og så eller et par på 38 db, og en enkelt på 34 db. Men det er først nu at jeg har en projektor jeg ikke hører overhovdet. Jeg skifter den ud til en AE700, hvis den er så god som de første tester siger. Mvh Ib

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

:-) Jeg har hørt både Z2'eren og Hitachi's TX100 i "low" eller "whisper" mode, jeg kunne ikke drømme om at bruge en projektor på anden vis. Jeg er nok en smule sippet hvad støjen angår. Af forskellige årsager har jeg nogle år siden pådraget mig en lidt besynderlig høreskade der gør at jeg hører dårligt i visse frekvensområder (hvori bla tale ligger), og bedre end normalt i andre (specielt højfrekvente) - så det afhænger lige så meget af støjens art som af dens styrke - blæsere og hylende CRT skærme finder jeg særdeles irriterende  Jeg kan høre et tændt fjernsyn i et andet lokale selvom der er skruet ned for lyden

Jeg overvejer at montere en Z3'er i loftet med en plade over og under den som er beklædt med lyddæmpende materiale, for at mindske støj der stråler direkte ned, men samtidigt tillade god luftcirkulation.

Venligst
Bjarne

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarne. Jeg kan forstå at du har besluttet dig for Z3, det tror jeg er et godt valg, og jeg tror også at den vil "larme" mindre, i din egen stue, end hvis man hører den hos forhandleren, da møbler, gardiner, gulvtæpper mm. dæmper lyden en del. Kan du ikke skrive lidt om det, når du får den sat op engang. Held og lykke med valget. Mvh Ib

Rambi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Sendt: 26 September 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Jeg står også og vipper mellem Z3 og panasonic 700 - og jeg giver Bjarne ret i, at hver db mindre er værd at tage med. Man kan nemt  høre lyde over 20 db. Men jeg kan ikke finde ud af, hvilken af de 2 der er bedst. I praksis tror jeg faktisk ikke, at der den store forskel, så Z3 vinder nok på sin mindre egenstøj... Men alt dette er jo indtil videre kun gætteri!

Venlig hilsen Ronnie

Til top Vis Rambi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rambi

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 September 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

netbjarne skrev:
I tyskland kan man forudbestille projektoren til ca 2000 euro, det svarer til ca 15.000 kr. Spændende at se hvad prisen bliver i danmark når den engang kommer hertil.

Cirka det samme.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes