Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 3vejs ht (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 September 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

hej hej hi stuen

har fundet lidt enheder jeg kunne tænke mig at putte i en kasse

diskant : Scan-Speak D2905/9300000

Mellemtone : Peerless HDS 6¾" 850439

Bas : Peerless, 830668 SLS 10"

Så var det lige jeg ville høre og det var en helt tossi sammensætning, og om der var nogen der har noget program til at beregen størrelsen på kabinetter.

Jeg er helt åben for forslag

/jan

Til top Vis blink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blink Besøg blink's Websted

blink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2004 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

ammen da slet ikke nogen ?

Til top Vis blink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blink Besøg blink's Websted

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 September 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv leget lidt "useriøst" med winisd som gratis kan hentes her: http://www.linearteam.dk/

Jeg ved dog ikke hvor nøjagtigt det er.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 September 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg vil helt klart spørge din forhandler. De bør have en god erfaring med de enheder, og bør vide hvordan de skal bruges.

Forhandlere:
Q-Sound i Århus og www.q-sound.dk
DanskAudioTeknik i København og www.danskaudioteknik.dk
FreQuence på www.frequence.dk
SpeakersCorner i København og på www.speakerscorner.dk

De bør også kunne beregne filtre til dine enheder, og hjælpe med generelle spørgsmål.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

blink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

prøver lige igen.... har ikke fudnet en forhandler endnu, ville egentlig også godt have noget uvildig vejlednin. så hvis der er andre der lige har lyst til at kommentere valget af enheder skal i være meget velkommende

/jan

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 September 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

blink skrev:

hej hej hi stuen

har fundet lidt enheder jeg kunne tænke mig at putte i en kasse

diskant : Scan-Speak D2905/9300000

Fin diskant - den mest omgængelige af Scanspeakerne. Den er nem at få til at lyde godt. En Vifa DX25 er også en meget fin diskant.

Mellemtone : Peerless HDS 6¾" 850439

Nu kender jeg ikke lige prisen på den enhed - men generelt foretrækker jeg Vifas mellemtoner frem for Peerless. Af gode 6½" bas/mellemtoner kan jeg nævne TC18WG, M18WH0808 og PL18 (alle Vifa)

Bas : Peerless, 830668 SLS 10"

Superfed bas - tænker på at anvende den selv. I et lukket (selvfølgelig) kabinet på ca. 50-60 liter.

Så var det lige jeg ville høre og det var en helt tossi sammensætning, og om der var nogen der har noget program til at beregen størrelsen på kabinetter.

Mellemtonen skal vel have mellem 8 - 10 liter. Det er ikke så kritisk, når den "kun" skal spille mellemtone.

HIlsen

Nørd

Jeg er helt åben for forslag

/jan

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 September 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hey,

Nørd > Mellemtonen skal vel have mellem 8 - 10 liter. Det er ikke så kritisk, når den "kun" skal spille mellemtone.

Det har meget at sige hvilke kabinet enheden kommer til at spille i, også mellemtonen. Transient gengivelse gælder jo i hele frekvensområdet, hvad angår kabinetstørrelse. Altså de transient egenskaber kabinettet bidrager enheden med, gælder i hele frekvensområdet.

HDS er fede enheder, som jeg selv er igang med at arbejde med lige nu faktisk. Men de er lidt sværrere at få på plads end de alm Vifa mellemtoner. Det hele handler om klang balance.

Jeg ville nok holde mig til den ScanSpeak diskant, eller den Vifa som Nørd anbefaler. Og så finde en god mellemtone der harmonere med den diskant du vælger. Problemmet er at ingen rigtig kan fortælle dig hvilke det er, da det er dine øre alene der ved hvornår kravet er opfyldt. Så tag ud til forhandlere og spørg om du må få en lytter på nogle potentielle partnere til din diskant. Tag din diskant med.

Det bedste er at lytte direkte på enheden, uden diskant og uden filter. Det samme med diskanten bare på begrænset niveau. Der vil du kunne høre enhedens egenskaber, og kun enhedens. Derved er det nemmere at finde gode par, der harmonere.

Når du så skal begynde at lave filter, begynder det sjove... Men det er nok bedst at vente til den tid kommer.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 September 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hej sync

Det jeg mente var - i en 2-vejs er bassystemets afstemning MEGET kritisk, da det skal have den rigtige balance i hele området fra dybeste bas til 600-700 Hz, hvor man begynder at kunne justere på klangen vha. delefilteret.

Mellemtonen i en 3-vejs deler måske ved 300 hz - og her kan man justere for niveauer i delefilteret. Om Qet er 0,6 eller 0,8 er ikke så vigigt her.

HIlsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

blink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

hej nørd & syncroniq

en af jer der har lyst til at hjælpe mig igang med projektet, fx hjælpe med at beregne kabinetter. vil lavet træ arbejdet først, og der efter købe enhederne.

/jan

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 September 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hey,

Nørd> Efter som Qtc og Fb er de to faktorer der bestemmer enhed og kabinets stepresponse, har Qtc værien altså meget at sige. Og efter som det gælder i hele frekvensområdet, er det ligemeget om det er i en 2, 3, 4 eller 5 vejs kontruktion. Det er jo netop derfor man kan høre forskel når man piller bagkammeret på en diskant af. (en af grundene)

Blink> Jeg ville sætte nogle mål på hvor stor din højttaler max må blive. Derefter kan du se hvormeget du har plads til at give hver enhed. Så går jagten på enheder der gør det godt inden for den mængde luft du kan tilbyde enhederne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes