Forfatter |
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 26 September 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det ved at være tid til part II af mit 5.1 setup fra www.frequence.dk (part I Se her!)
Denne gang skal det omhandle 2 stk. baghøjttalere samt en centerhøjttaler.
Spec. på center:
Baseret på: Peerless SDS 5" 830656 & Vifa XT19 ring radiator.
System: Basrefleks.
Impedans: 6-8 Ohm.
Port x 2: Ø 3 L 14,5.
Filter: 2. ordens korrigeret.
Følsomhed: 89 dB.
Netto volumen: 16,3 liter.
Her er lidt billeder fra tegnebordet, lavet i AutoCAD (screenshot fra plot preview)

Optegning af center!

Detalje af frontafdækning.
Spec. på bag-ht'er:
Baseret på: Peerless SDS 6" 830657 & Vifa DX25TG05-04.
System: Basrefleks.
Impedans: 8 Ohm.
Port: Ø 5, L 14,5.
Filter: 12/18 dB/Oktav. Deles ved 1950 Hz.
Følsomhed: 88 dB.
Netto volumen: 17,4 liter.

Optegning af bag-ht'er.

Detalje af frontafdækning
Da jeg fra sidste omgang byggeri har noget MDF plade i overskud, har jeg placeret alle stykker for at finde ud af hvor meget plade jeg mangler:

Bestillingen hos Frequence.dk er lagt, så den kommer forhåbenligt frem i starten af næste uge...
Mere følger!
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 26 September 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ojojoj det bliver spændende at følge det her!
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 26 September 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Det ser sku da helt godt ud, håber at se flere billeder hen af vejen 
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 26 September 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal selvfølgelig nok komme flere billeder undervejs som projektet skrider frem...
Jeg er selv helt pjattet med tråde hvor udviklingen (om det så er en hjemmebio, zappulse etc.) bliver præsenteret fra start til slut! 
- BR
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 26 September 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeps.. herligt at du også laver noget mere af den slags... håber på et lige så flot resultat som sidst. hvis du vil sprænge den limit der er på 35, så link til billedet på en ekstern server
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
All4HIFI Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 26 September 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flotte tegninger...Virker meget professionelle...Laver du mekaniske tegninger til Pharma anlæg til hverdag ????....Tegnings hovedet ligner noget fra Novo, eller lign steder fra.
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 26 September 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
hvis du vil sprænge den limit der er på 35, så link til billedet på en ekstern server |
|
|
Ja, det er jeg klar over, det andet er bare noget mere brugervenligt! Og så er der jo det med at de kan gå hen og blive slettet og så er man jo lige vidt, hvis man skal læse tråden et halvt år efter den er skrevet...
- BR
|
Til top |
|
|
Sheiken Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 310
|
Sendt: 26 September 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes det ser rigtig godt ud! og ligesom alle andre glæder jeg mig til at se projektet skride frem :)
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 26 September 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
All4HIFI skrev:
Flotte tegninger...Virker meget professionelle...Laver du mekaniske tegninger til Pharma anlæg til hverdag ????....Tegnings hovedet ligner noget fra Novo, eller lign steder fra.
|
|
|
Tak tak ! Nej, jeg er civilingeniør-studerende med grunduddannelse som bygningsingeniør, så du kan nærmerst ikke nævne en bygningsdetalje jeg ikke har haft tegnet 
Ang. tegningshovedet, så er det stortset en "standard"-vare hvordan sådan et ser ud (alt efter hvor meget information det indeholder selvfølgelig).
- BR
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
Sendt: 26 September 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser sq spændende ud. Har du overvejet at save siderne samt top og bund i 45 graders vinkel (hvis du forstår hvad jeg mener). Det giver et meget pænere finish og det bliver nemmere at arbejde med, efter min mening. Jeg har også været i gang med at lave en subwoofer de sidste 3 uger, hvor sider+top og bund er savet og samlet i 45 gradersvinkel, jeg syntes selv det er blevet rigtig godt. Subben bliver nok klar på tirsdag så jeg glæder mig rimelig meget
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 26 September 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micker skrev:
Har du overvejet at save siderne samt top og bund i 45 graders vinkel. ( |
|
|
Jep, det har jeg! Men jeg har ikke præcist nok værktøj til at jeg kan acceptere det som en tilfredsstillende løsning! Da jeg lavede min fronter og sub havde jeg også gang i at skære på gæring, men samlingerne skulle der efterfølgene laves alt for meget tilpasnings arbejde på for at det blev pænt! Da jeg ikke skal finére, men istedet male mine kabinetter, har jeg bedre tiltro til at holde mig til samlingerne med endestykker på kanter. Og i sidste ende bliver det hele jo slebet, spartlet, slebet, spartlet, slebet....... og så kan samlingerne (forhåbenlig) ikke ses!
- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 26 September 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micker skrev:
Det giver et meget pænere finish og det bliver nemmere at arbejde med, efter min mening. Jeg har også været i gang med at lave en subwoofer de sidste 3 uger, hvor sider+top og bund er savet og samlet i 45 gradersvinkel, jeg syntes selv det er blevet rigtig godt. |
|
|
Nu er det absolut ikke for at nedgøre dit flotte arbejde (sig til hvis jeg skal slette dette, så gør jeg det med det samme!), men vil lige vise problemstillingen når gæring ikke skæres præcist nok!
(billede sakset fra Micker' side)

I den røde cirkel ses en "gab'ene" samling, som selvom den bliver fyldt ud, spartlet og malet med tiden ville kunne ses...
Efter et stykke tid synker malingen ganske lidt i samlingerne på MDF-pladerne og så vil ovenstående samling ses tydeligt!
Selvfølgelig er der flere meninger om dette - dette var blot min, som nødvendigvis ikke er den endegyldige, men som jeg har måtte konstatere efter selv at have oplevet dette i praksis!
- BR
|
Til top |
|
|
M&M! Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 26 September 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder spændende, især for mig.. For har tænkt på samme løsnig!..  
Altså med Vp5'erne som center og baghøjtalere.. Har du tænkt dig at
sætte dem sammen med dine SP-6'er? Til et surround?? For så passer
enhederne jo ikke sammen? Sp-6 har scan-speak, mens Vp5'erne har vifa
XT19TD....
Mvh Mikkel....
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 26 September 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
M&M! skrev:
Har du tænkt dig at sætte dem sammen med dine SP-6'er? Til et surround?? For så passer enhederne jo ikke sammen? Sp-6 har scan-speak, mens Vp5'erne har vifa XT19TD....
|
|
|
Har tænkt mig at sætte det sammen i et system! Blev anbefalet denne løsning af frequence.dk, som jeg har stor tiltro til! Ved godt at gængs kotume er at holde sig inde for ens enheder men blev anbefalet VP6 frem for VP5 for at opnå mere dynamik!
- BR
|
Til top |
|
|
M&M! Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke så meget dine baghøjtalere... Dem er jeg ikke "urolige"
for.. De skal nok passe ind.. Mere dine fronthøjtalere (Sp-6). De køre
ikke med vifa enheder.. De køre med scan-speak... Det som jeg ikke helt
er med på...
Har selv overvejet det samme system, også med Sp-6'erne som
fronthøjtalere, frem for Alliance som køre med samme enheder som
VP'erne.. FOrdi SP-6 har bedre enheder.. Men ved ikke om det vil
komme til at "skade" helheden af surround...??
Mvh...........
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 26 September 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
M&M! skrev:
Men ved ikke om det vil komme til at "skade" helheden af surround...??
|
|
|
Jeg tror ikke det vil "skade" helheden, så havde Eurýn fra frequence.dk aldrig nogensinde anbefalet mig dette!
Bortset fra det, så bliver det forrygende at kunne give svar på disse spørgsmål, når det i praksis kan dokumenteres!
- BR
|
Til top |
|
|
M&M! Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, helt sikkert.. teori, er teori...  Noget helt andet er praksis.. GLæder mig til det
færdige resultat... Så må vi ses om det stemmer... Håber det gør.. For
så skal jeg da helt sikkert ha SP-6'erne hjem.. Det lyder til a de
spiller lækkert!...
Mvh...........
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
Sendt: 26 September 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR skrev:
I den røde cirkel ses en "gab'ene" samling, som selvom den bliver fyldt ud, spartlet og malet med tiden ville kunne ses...
Efter et stykke tid synker malingen ganske lidt i samlingerne på MDF-pladerne og så vil ovenstående samling ses tydeligt!
Selvfølgelig er der flere meninger om dette - dette var blot min, som nødvendigvis ikke er den endegyldige, men som jeg har måtte konstatere efter selv at have oplevet dette i praksis!
- BR
|
|
|
Hej. (jeg har intet imod at at du linker til mit billede )
Men, for det første står der på min hjemmeside under billedet "Endnu en hurtig demonstrering af hvordan siderne skal samles, pladen i venstre hjørne er forsiden, de to 45-graders-plader er top og side."'
Hvis du får lyst og kigger videre på min side kan du se hvordan subben er blevet samlet.
Det seneste billede er fra i dag hvor malingen er blevet tør, men venter på at blive 100% hård:

Bortset fra mine fedtede fingre er der ikke det mindste at komme efter. Her skal det lige siges at siden den blev limet, er den blevet spartlet 3 gange og slebet 3 gange samt grundet med "supergrunder" 2 gange og slebet derefter, tilsidst malet malet sort maling glans 90 og vandslebet og malet igen. Så ja man skal jo arbejde lidt for det
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 26 September 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micker skrev:
Hej. (jeg har intet imod at at du linker til mit billede )
ortset fra mine fedtede fingre er der ikke det mindste at komme efter. Her skal det lige siges at siden den blev limet, er den blevet spartlet 3 gange og slebet 3 gange samt grundet med "supergrunder" 2 gange og slebet derefter, tilsidst malet malet sort maling glans 90 og vandslebet og malet igen. Så ja man skal jo arbejde lidt for det
|
|
|
Så er det jo bare helt perfekt . Med de midler jeg har til rådighed holder jeg stadigvæk på "min" fremgangsmåde!
Ser frem til at se det færdige resultat, både konstruktionsmæssigt men bestemt også din oplevelse af lyden!
- BR
|
Til top |
|
|
M&M! Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skrev faktisk til frequence.dk i onsdags om vifa og scan-speak matcher
hinanden.. har desværre ikke fået svar endnu... Lidt øv.. For i en
anden tråd skrev du at de var gode til at skrive tilbage samme dag...
Måske du kunne spørge? Så var vi 2 som spurgte om samme spørgsmål.. Så
kunne det være vi fik en grundig forklaring....
Kunne være en mulighed...
Mvh--------
|
Til top |
|
|