Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nakamichi vs. Acurus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alfafa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 September 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går og overjer at købe ny forstærker(forstærkersæt). Jeg har set på et sæt bestående af PA-5II og en CA-5EII forforstærker.

Jeg har jo for nogle år siden været meget forelsket i Nakamichis effektforstærkere, men er nu stødt på et sæt Acurus bestående af RL11 forforstærker og A200 udgangsforstærker. Dem synes jeg også er meget lækre og jeg kan bedre lide designet af forforstærkeren, men jeg har på fornemmelsen at Nakamichi effektforstærkeren lyder bedre(samtidig er Acurus'en dog kraftigere...ihvertfald i watt).

Jeg tænker på at bruge dem med nogle jbl ti-250 på længere sigt

Er der nogle der har nogle meninger om hvad jeg skal vælge af disse 2 sæt?

/Hasse
Til top Vis Alfafa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alfafa

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 September 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej Alfafa

- Havde lidt samme overvejelser i foråret. Havde mangt og meget hjemme ( bla denon, yamaha, H/K ), "landede" dog tilsidst med netop en nakamichi PA 5-II, og må sige at den spiller fantastisk.

Lyden - i mine ører - er ganske ren, dog m. temmelig meget "varme" og lidt "rund" i toppen - uden på noget tidspunkt at virke "flad" i diskanten.....og bunden; her er den bare i særklasse, en knastør, dyyyb basgengivelse... og i forhold til H/K signature 1.3 som jeg havde hjemme, spiller/gengiver den mindst en oktav lavere/dybere - virker som om at der er mere "kød" på bassen

Og hvilke højtalere har jeg ; JBL 240TI......og samspillet mellem JBL og Nakamichi er perfekt  -lover dig for at Naka'en holder JBL'erne i et jerngreb. 

Jeg har INGEN planer om at udskifte min nakamichi.......men når det er sagt, så har jeg ikke hørt Acurus'en selv - men mener/tror bestemt også at det er en fremragende eff.forstærker.............men som sagt; Nakamichi og JBL er en "sprød" kombination

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Alfafa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Tak for Svaret. Det lyder jo som om det ikke er helt dumt så...men har nu også set meget godt om akurus, men Nakamichi'en er jo ret specielt...tror også den er en hel del mere strømstærk

Efter hvad jeg har set så trækker 2x100W udgaven altså mrk.1 over 500W fra elnettet ;-)

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

- skal ærligt indrømme at jeg tror at Acurus'en er lige så strømstærk som PA-5-II'eren.............men VED det ikke.

-Men kan fortælle at PA5-II trækker 650W fra lysnettet..og PA7-II trækker 900W

De er hhv. opgivet til 150w/8 ohm og 225w/8 ohm...men eet er tal, noget andet lyden IRL..

mvh

J/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2004 kl. 03:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har spillet i mange år nu med nakamichi PA5EII. Den spiller suverent og har en virklig godt forhold mellem pris og kvalitet. Jeg vil sige det er en klassiker og det gør sig også gældende ved at man let kan sælge dem. Der er stor efterspørgsel efter en Naka hvis man skulle få lyst til at prøve noget andet.

Jeg kender ikke CR5EII men har haft CR5E som var modellen før og så vidt jeg ved var den eneste ændring at der var kommet tonekontroller på den nye, som heldigvis kan udkobles. Opbygningen af forforstærkeren er omend mere fantastisk gennemført end det er på effektblokken. Når man ser den inde i maven så udståler den enorm kvalitet på den måde den er opbygget og med komponent valget.

Lyden af et Naka sæt som er beskrevet ovenover kan jeg helt tilslutte mig.

Og ja, den trækker en del effekt fra nettet, så den varmer også dejligt i vintermånederne.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

- Har lige en "bemærkning" omkring varmeudviklingen..........

Den ( PA5-II ) bliver netop IKKE synderlig varm.....og uden at kunne huske nøjagtigt hvad forskellene var mellen mrk I og mrk II, var EN af forskellene netop at varmeudviklingen var markant lavere på mrk. II'eren...samt at den var blevet endnu mere strømstærk, hvor selvmodsigende det end måtte lyde

( - Mener at kunne erindre noget om at bias-strømmen var blevet nedsat..?...)

mvh

Jesper/Oldhifinut

Alfafa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hmm. Det lyder lidt underligt. Skulle en del af stasis konceptet ikke være at køre med høj bias strøm?

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Alfafa skrev:
Hmm. Det lyder lidt underligt. Skulle en del af stasis konceptet ikke være at køre med høj bias strøm?

- Som sagt/skrevet; mener at det havde/har noget med bias-strømmen at gøre...VED det ikke....men prøv evt. at søge selv...mener at en tidl. Audioscan medarb. tidligere har beskrevet forskellene ml. mrk I & mrk. II.

mvh

J/Oldhifinut

Alfafa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Ja, kan godt huske de havde dem i Audioscan. Hørte en i Odense afdelingen engang i Deres bedste/største lytterum bla. med nogle Onkyo balancerede sæt også.....de ville ikke sælge Nakamichi'en :-)

enoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Alfafa skrev:
Hej

Jeg går og overjer at købe ny forstærker(forstærkersæt). Jeg har set på et sæt bestående af PA-5II og en CA-5EII forforstærker.

Jeg har jo for nogle år siden været meget forelsket i Nakamichis effektforstærkere, men er nu stødt på et sæt Acurus bestående af RL11 forforstærker og A200 udgangsforstærker. Dem synes jeg også er meget lækre og jeg kan bedre lide designet af forforstærkeren, men jeg har på fornemmelsen at Nakamichi effektforstærkeren lyder bedre(samtidig er Acurus'en dog kraftigere...ihvertfald i watt).

Jeg tænker på at bruge dem med nogle jbl ti-250 på længere sigt

Er der nogle der har nogle meninger om hvad jeg skal vælge af disse 2 sæt?

/Hasse

Tjaa det er jo svært, jeg har i mange år haft en Acurus A250 og den kan altså bare trække der ud af og jeg var ganske tilfreds med lyden. Er dog lige gået over til en Zappulse..
Til top Vis enoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af enoch

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes