Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Manglende Volume i port HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Geffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at designe nye HT og har endelig fået fat i specs på mine gamle enheder. Igang med designet er egentlig forkert, da jeg har fast lagt det, men efter at have fået specificationer har jeg det problem at volumen er anbefalt for lille til bass enheden, Anbefalt er ca. 130 liter og mit design giver kun 92 liter. Hvis jeg skal opnå den anbefalte volumen af 130 liter skal jeg forhøje mit design ca 350 mm. hvilket vil give en voldsom høj højtaler på ca. 1350 mm. (1,35m) hvilket jeg ikke ønsker hvis det kan undgåes.

Jeg har dog læst at man kan lave "falsk" volumen med lyddæmpende materialer, som i fx subwoff'er og at denne dæmpning helst skal placeres på sidener af kabinettet når der er tale om port kabinetter.

Detaljetegninger af HT kan i kigge min tidligere post: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14995&P N=1

Er hvad jeg har læst korrekt, og hvis så hvormeget dæmpnings material skal jeg bruge for at lave de ca 40 falske liter volumen.  Og hvor i kabinette skal jeg placere det for ikke at få ødelægge bassen.

Til top Vis Geffen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Geffen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at dæmpematerialer kan øge den 'opfattede' volumen - men hvor meget er svært at spå om! Desuden må man ikke fylde for meget i et reflekskabinet (og slet ikke spærre mellem enheden og porten!), såfremt det skal fungere efter hensigten.

Du kan gøre porten længere! Enten så resonansen bliver den samme som ved det større volumen, eller en yderligere forlængelse for at sænke resonansen, og derved bevare impulsresponsen. Du mister lidt bas, men det kommer næppe til at betyde meget, om noget, i praksis.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Geffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Så hvis jeg giver den lidt dæmpning på sidene i bunden som er i modsatte retning af porten og et pift i port længden ville jeg være på rette vej?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

Jup, det skulle jeg mene!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 05:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger meget fyld, hæver det F3 punktet, og du mister altså noget af den dybe bas. Til gengæld kan mængden af fyld, regulere længden af basporten. Så hvis du har problemer med at basporten bliver for lang til kabinettets størrelse, så kan du kompensere for portens længde, ved at komme mere fyld i højttaleren.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Geffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen gutter, har kun en lille ting tilbage som jeg er lidt usikker på, 19 eller 22 mm. MDF

Lige nu har jeg designet det i 19 mm. men er efterhånden blevet lidt usikker på om det er nok til min 12", hvad er jeres erfaringer med det, er 19 mm nok, skal jeg gå op i 22mm front og bag plade, eller 22 mm. all the way.

Det er det sidste jeg har af usikkerheder og så finde den weekend det skal pusles sammen i ;)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

I en større højttaler, som du er igang med, vil jeg klart anbefale 22mm MDF hele vejen. Og helst nogle gode indre afstivninger. Du kan næsten ikke lave væggene tykke nok, og få for mange afstivninger.
Jeg kan se på din tegning, at du har tegnet nogle afstivninger, men jeg vil anbefale et par lodrette endnu. Specielt i baskammeret er der nogle store flader, som kunne gavne af et par afstivninger.
Hvis du laver nogle rammer på f.eks. 3 cm's kant, så tager de næsten ingen volumen, men styrker virkelig det endelige kabinet.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Daniels har ret. Man kan næsten ikke lave boksen stiv og tung nok. I hvert fald 22mm til front og bag, og lidt ekstra afstivninger...  

Geffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

okay, så bliver det 22mm.

Men jeg er ikke helt med på hvor i vil sætte de extra afstivninger, gætter på at det kunne være i midten af bag- og sideplader, mellem de to nederste formafstivninger skruet fast til pladerne så de ikke "bunner". Eller skal det være hjørnestolper... hvilket er lidt kompliceret pga. 6-kantsformen ??

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

En kendt metode til at forstærke en højttaler, er at bruge en matrix opbygning. Jeg har ikke et rigtigt godt billede af det, men se her: http://www.bwspeakers.com/images/technicalFeature/images/mat rix_large.jpg

Som du kan se, er det en masse udskårede plader med huller, der limmes sammen, og danner næsten et "klatrestativ". Det er utroligt effektivt, og behøver ikke tage så meget volumen.

Geffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Okay, det ser interessant ud... må lige se hvad jeg kan hitte ud af, kan godt se ideen i det, mange tak for hjælpen ;)

Geffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt på forstærkningerne og er kommet frem til detteMatrix

Men jeg synes det er lidt overkill, men igen så er gruden til at jeg spørg jer jo at jeg ikke er nogen ekspert på området, synes i dette ligner en fornyftig løsning?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtigt fornuftigt ud!

Det kan virke som overkill, men afstivninger er noget af det nemmeste at lave i en højttaler og det kan jo ikke ændres efter den er bygget. Det vil gavne lyden gevaldigt, og du får mere ud af dine enheder.

Det er ikke uden grund at f.eks. B&W bruger matrix i deres bedste højttalere. Mange andre high-end firmaer bruger lignende konstruktioner.

Når du er færdig, kan du banke på højttaleren med knoerne, og så skulle den gerne virke meget hård og ikke hul.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes