Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lyden kommer ikke rigtig ud i stuen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jarre M Jarre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg håber i kan hjælpe mig

Jeg har et anlæg som jeg syntes spiller rigtig godt, men det kommer ikke helt ud i stuen, det er detalieret men lidt tilbage lænet.

Anlæget består af følgende.

Højttalere ATC SMC 50 ( passiv version )

Forforstærker Meridian 561

Effekt 2 stk. Meridian 557

CD Cambridge DiscMatic 1, og Pioneer 668.

Anlæget er placeret og tilsluttet på følgende måde.

Højttalerne står op højttaler fødder der er lavet i samme ydermål som højttalerer, og fyldt med 100 kg. sand, mellem foden og højttaleren er der 4 gummi dutter en i hvert hjørne.

Kablerne fra højttalerne er Jamo 4 kvadrat kabel, 1 til Diskant 1 til mellemtone og 1 til Bas.

Disse er tilsluttet direkte til effekterne, der kan trivire, da hver forstærker har 2 sæt terminaler til hver side, venstre side trækker Diskant og Mellemtone, og højre kanal trækker Bassen.

Mellem forforstærker og effekt er der Audioquest BlackDiamond kabler.

Mellem CD og forforstærker er der Audioquest VDM-3.

Jeg håber I kan give mig nogle gode råd

Mvh

Jarre

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Kender ikke dit udstyr, så om problemet findes i komponenter ved jeg ikke.

Dog mener jeg ikke du anvender dine effektforstærkere hensigtsmæssigt.

Du bør bruge den ene forstærker til bas, og den anden til mellemtone/diskant. Fordelen ved bi-amping er at forvrængning i bas ikke påvirker mellemtone/diskant. Dette kan ikke til fulde udnyttes med din opsætning (med mindre der er tale om 100% dual monoopbygning) 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hej !

Prøv med kun to kabler, en til bassen og et til mellemtonen og diskandten, prøv spiks framfor gummiføder.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Jarre M Jarre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2004
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Lyder godt, det vil jeg prøve

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke nødvendigvis anlæget der har skylden, måske har din stues akustik også en finger med i spillet. Placering af højttalerne m.v.
Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Jeg oplevede en kæmpe forandring i lyden ved at flytte mine HT blot 30 cm!!!

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Bi- og triwiring er ikke altid "bare godt" eller bedre end singlewiring. Det er der flere grunde til. Hvis jeg skal vende det på hovedet for dig, kan jeg sige at sæt nu dit HT-kabel ikke lyder godt, og at du nu har 3 x længden hen til hver HT!Min erfaring er at bi- og triwiring giver mere HIFI-lyd. Ikke mere musik, hvis det så er det modsatte. Prøv at hive alle HT-ledninger af. Lav nogle små kortslutningsbroer af HT-kablet mellem de tre sæt HT-bøsninger bagpå HT´erne. Sæt 1 kabel til hver HT.

Sand er mange helt vilde med som dæmpemateriale. men ikke 100 kilo. Sand er ønsket fordi det basalt set opfører sig som meget tyk olie. Men det kan også blive for meget, en sump der sluger alt. Prøv at flytte dem væk og stil dine HT ere på gulvet med kun gummidutterne under.

Placering. Hm, hvad har du gjort, hvor står de, afstand til vægge og dig?

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jarre M Jarre skrev:

Disse er tilsluttet direkte til effekterne, der kan trivire, da hver forstærker har 2 sæt terminaler til hver side, venstre side trækker Diskant og Mellemtone, og højre kanal trækker Bassen.

Den er jeg ikke helt med på. lader du anlægets højre kanal trække bas i begge højtalere.

hvis det er højre og venstre terminal i samme kanal er det for så vidt ligegyldigt, da de fleste terminaler bare er forbundet samme sted inde i forstærkeren, der er trods alt kun en efekt kanal.
Du skriver du har Meridian 561, den er der ikke noget galt med mht åbenhed og heller ikke efekterne, har du ikke sourround med sådan en processor.

Jeg ville prøve at forbinde det helt uden biwiring/ amping, og der efter gå systematisk frem og tilslutte biwiring/ amping lidt af gangen for at se om der virkelig er noget at hente. måske også prøve med noget andet kabel inden man biwirer. Jeg har prøvet noget 4kvm kabel købt i Biltema til ca. 450kr for 10meter, halvt forsølvet, og det lyder faktisk rigtig godt.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jarre M Jarre skrev:

Hej

Jeg håber i kan hjælpe mig

Jeg har et anlæg som jeg syntes spiller rigtig godt, men det kommer ikke helt ud i stuen, det er detalieret men lidt tilbage lænet.

Anlæget består af følgende.

Højttalere ATC SMC 50 ( passiv version )

Forforstærker Meridian 561

Effekt 2 stk. Meridian 557

CD Cambridge DiscMatic 1, og Pioneer 668.

Anlæget er placeret og tilsluttet på følgende måde.

Højttalerne står op højttaler fødder der er lavet i samme ydermål som højttalerer, og fyldt med 100 kg. sand, mellem foden og højttaleren er der 4 gummi dutter en i hvert hjørne.

Kablerne fra højttalerne er Jamo 4 kvadrat kabel, 1 til Diskant 1 til mellemtone og 1 til Bas.

Mellem forforstærker og effekt er der Audioquest BlackDiamond kabler.

Mellem CD og forforstærker er der Audioquest VDM-3.

Jeg håber I kan give mig nogle gode råd

Mvh

Jarre

Nu kender jeg ikke ret meget til dit øvrige grej, men Cambridge'en bidrager ikke ligefrem med  "ud i stuen lyd" - jeg er selv ejer af sådan én, og den står helt sikkert for skud, næste gang der skal skiftes grej ud.

Ud over ovenstående kan jeg kun tilslutte mig de øvrige råd; ryk rundt på det du har, inden du investerer i noget andet.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

bassman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Som LarsChristensen og Wvack er inde på så har placering af højtalerne en stor betydning.
Det kommer an på mange ting, hvor stor er lokalet, er det aflang, firkantet, er der gulvtæppe, trægulv, er der mange vinduer.
Hvordan lyder rummet når det er tomt!

I mit eget setup, står højtaler præcis 40 cm fra bagvæggen, flytter jeg dem 10 cm til bage forsvinder bassen fra lyttepositionen. Flytter jeg lyttepositionen en halv meter længere væk fra anlægget, forsvinder meget af perspektivet. Har leget utrolig meget med placeringen og gør det stadig.  Og jeg har stadigvæk et liv ved siden af.

Engang havde jeg et kollegieværelse, hvor lyden bare ikke ville lyde godt. Uanset hvordan jeg vendte og drejede højtalerne...

Så på dette område må man i gang med at lege.

Til top Vis bassman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bassman

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Sådan er det koblet op.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hej Alle sammen.

Tak for svarene.

Jeg har prøvet lidt frem og tilbage, nu har jeg flyttet Ht skiftet kabler, og købt ny CD.

Hvad der har hjulpet ved jeg ikke, men lyden er blevet rigtig rigtig god.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hej,

Lyder som et cool set-up, jeg har selv haft SCM-50 i passiv og aktiv, og SCM-150 i aktiv..!? og det er på ingen måde dem der har et problem med at få tingene til at komme ud ”kender få højttaler der er så hurtige og med så meget knald på” eneste anke der måske kunne være! De kunne godt smide lidt flere penge efter en lidt bedre diskant enhed. Husk at de er lavet som studie monitor, og spiller bedst ved placering tæt på bagvæg, de kan gå hen og blive for tynde i mellemtonen hvis de kommer for langt ud. Jeg tror også jeg ville kikke på stuens indretning og anlæggets placering.

Peter
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

En anden ting du kan "lege med" er mængden af sand/bly i højttalerens bund/stander - tungere er ikke nødvendigvis bedre (har selv leget med blyhagl - startede med at fylde helt op, men endte med halvfuld ( ikke mig, men højttalerfoden)
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Hej,

Lyder som et cool set-up, jeg har selv haft SCM-50 i passiv og aktiv, og SCM-150 i aktiv..!? og det er på ingen måde dem der har et problem med at få tingene til at komme ud ”kender få højttaler der er så hurtige og med så meget knald på” eneste anke der måske kunne være! De kunne godt smide lidt flere penge efter en lidt bedre diskant enhed. Husk at de er lavet som studie monitor, og spiller bedst ved placering tæt på bagvæg, de kan gå hen og blive for tynde i mellemtonen hvis de kommer for langt ud. Jeg tror også jeg ville kikke på stuens indretning og anlæggets placering.

Peter

Jeg har sat den store AUDAX diskant i, den spiller super.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes