Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvordan fungerer en højttaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lave et undervisningsrum på seminariet hvor jeg skal undervise mine medstuderende i et eller andet som de ikke vidste noget om før...

Så slog det mig at jeg gerne ville sætte dem ind i hvordan en højttaler virker, da det er noget enhver har derhjemme og bruger i mere eller mindre udstrækning, men som de garanteret ikke ved hvordan fungerer.

Så...hvordan fungerer en (alm standard) højttaler egentlig? det er noget med strøm ud til svingspoler der sætter en membran i bevægelse som sætter luften i bevægelse som så er lyd...men hvordan helt præcis?  Og hvordan virker en fuldtoneenhed? (og evt en radio? Cd-afspiller? Pladespiller? Båndspiller?)

Hvis der er nogle af jer der lige kunne sætte mig helt grundlæggende ind i dette og evt. sende mig et hjemmesidelink med gode illustrative bileder så ville jeg være meget taknemlig...

Til sådan et undervisningsfoløb skal der selvfølgelig også være et beskrivende forsøg som de involverede kan udføre og derved få en større indsigt i højttalerens (højttaler-enhedens) virke. Så hvis der er en af jer der har en god ide til hvilket forsøg man kunne sætte igang, ville det være alletiders!

På forhånd tak!

Hilsen Kajkagen...der sagtens kan høre musik uden at vide hvordan en højttaler fungerer, men det kunne da være meget sjov at få en indsigt i

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

www.howstuffworks.com

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

der er en masse bøger på biblioteket, som også vil give dig nole ekstrra (godter) at serverer for andre (store matematiske filosofier, eks. hvordan en hornhøjttaler fungerer)

Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

som de andre har sagt er der bøger på biblioteket, men for lige at sætte dig på rigtig kurs så:

membranen flytter ikke luft men laver bølger i luften og det er det som er lyd. det der for mennesker er lyd ligger i frekvens området 18Hz-20000Hz går man højere op i frekvens området er der ultra lyd, så radiobølger og ved 100GHz op et stykke op er der synligt lys.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

En god ide kunne være først at lære om elektromagneten, som er grundprincippet i højttaleren.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hej.

Frede 1977: Tak for det virkelig fede link!  Der er mange spændende ting på dette!

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jep, det er suverænt

jamhvasåda?
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Malmgren skrev:

som de andre har sagt er der bøger på biblioteket, men for lige at sætte dig på rigtig kurs så:

membranen flytter ikke luft men laver bølger i luften og det er det som er lyd. det der for mennesker er lyd ligger i frekvens området 18Hz-20000Hz går man højere op i frekvens området er der ultra lyd, så radiobølger og ved 100GHz op et stykke op er der synligt lys.

Jo, membranen flytter faktisk luft - det er derfor vi kan høre lyden - når luften flyttes påvirkes luftens tryk lokalt på omgivelserne, og vores hørelse virker netop ved, at den i et vist omfang opfatter trykændringer. Selve fænomenet at lyden udbredes, som den gør, kaldes mekaniske bølger; et navn der skal ses i sammenhæng med, at bevægelsen kan beskrives ved hjælp af mekanikken og i et vist omfang bølge-modellen.
Radiobølger og lys er elektromagnetiske bølger, som er noget andet. De er i den store sammenhæng ikke mekaniske bølger, og har andre egneskaber end sådanne. Dog kan deres udbredelse ligeledes i et vist omfang beskrives ved hjælp af bølge-modellen.

"I et vist omfang" ...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes