| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal lave et undervisningsrum på seminariet hvor jeg skal undervise mine medstuderende i et eller andet som de ikke vidste noget om før...
Så slog det mig at jeg gerne ville sætte dem ind i hvordan en højttaler virker, da det er noget enhver har derhjemme og bruger i mere eller mindre udstrækning, men som de garanteret ikke ved hvordan fungerer.
Så...hvordan fungerer en (alm standard) højttaler egentlig? det er noget med strøm ud til svingspoler der sætter en membran i bevægelse som sætter luften i bevægelse som så er lyd...men hvordan helt præcis? Og hvordan virker en fuldtoneenhed? (og evt en radio? Cd-afspiller? Pladespiller? Båndspiller?)
Hvis der er nogle af jer der lige kunne sætte mig helt grundlæggende ind i dette og evt. sende mig et hjemmesidelink med gode illustrative bileder så ville jeg være meget taknemlig...
Til sådan et undervisningsfoløb skal der selvfølgelig også være et beskrivende forsøg som de involverede kan udføre og derved få en større indsigt i højttalerens (højttaler-enhedens) virke. Så hvis der er en af jer der har en god ide til hvilket forsøg man kunne sætte igang, ville det være alletiders!
På forhånd tak!
Hilsen Kajkagen...der sagtens kan høre musik uden at vide hvordan en højttaler fungerer, men det kunne da være meget sjov at få en indsigt i  __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|