Forfatter |
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg overvejer lidt at benytte digitalt filter til mine højttalere. Problemet er at bassen bryder tidligt op så der skal deles meget stejlt.
Jeg ved ikke rigtigt om det er godt da fabrikanteterne som lave digitale højttalere "kun" deler med 6 ordens filter eller lignende.
Jeg kan forestille mig at den ikke "flydende" overgang mellem bas/diskant blive markant..
Kender i produkter som deler meget stejlt, og hvordan er lyden ?
PS. Jeg kan ikke finde nogle FIR programmer på internettet, har i evt. nogle link ? Ellers må jeg prøve om jeg kan lave et lille DirectX plugin til formålet . __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MHenckel.
Tak for linkene. Jeg har tidlige kigget lidt på acxo's løsning. Den er ikke fleksibel nok(få skæringspunkter, ingen stejle filtre), samt der køres en aller anden form for niveau normaliasering.
http://home.pacbell.net/donwm/ ser rigtigt spændende ud, jeg har været i kontakt med Don Maurer.
Programmet er desværre ikke færdigt endnu, det vil ca komme til at koste 100$ når det er klart, lyder meget fornuftigt.. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvor lang tid siden er det du har været i kontakt med Don Mauer?
Det er jo ret gammelt det han har liggende på hjemmesiden
men enig 100 U$ lyder ikke afskrækkende
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
Hej
Hvor lang tid siden er det du har været i kontakt med Don Mauer?
Det er jo ret gammelt det han har liggende på hjemmesiden
men enig 100 U$ lyder ikke afskrækkende
|
|
|
Jeg fik lige mailen fra ham i dag .
Han arbejder på et andet project men vil snart vende tilbage og gøre dette færdigt. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser også interessant ud. Må lige prøve at se nærmere på det derhjemme.
Har du prøvet at køre med digitalt filter ?.
Hvis man ikke kan finde et fornuftigt program burde det være rimeligt nemt at lave et filter(uden korrektion for enhed) enten som et DirectX plugin eller som VST plugin.
VST plugin skulle være nemmest at gå til, men jeg kan ikke rigtigt finde nogen medieafspillere som supporter VST. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at udvide din søgen med "convolution reverb" som er en variant af fir filtre. Tager en impuls måling som input. Det kunne i dit tilfælde være koefficienterne til dit fir filter.
Se evt http://www.knufinke.de/sir/index_en.html som er et freeware vst plugin
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hvis man ikke kan finde et fornuftigt program burde det være rimeligt nemt at lave et filter(uden korrektion for enhed) enten som et DirectX plugin eller som VST plugin.
VST plugin skulle være nemmest at gå til, men jeg kan ikke rigtigt finde nogen medieafspillere som supporter VST.
|
|
|
Har kun prøvet i en meget intermistisk test opstilling - Jeg mangler en 6 kanals volumen kontrol
Min favorit af afspiller er Foobar2K som har sit eget plug-in format.
l
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsChristensen skrev:
Prøv at udvide din søgen med "convolution reverb" som er en variant af fir filtre. Tager en impuls måling som input. Det kunne i dit tilfælde være koefficienterne til dit fir filter.
Se evt http://www.knufinke.de/sir/index_en.html som er et freeware vst plugin
|
|
|
Udmærket ide med knufinke plugin'et. Men der er vist ikke support for sperat impuls respons for hver enkelt kanal.. Så det kan vel "kun" bruges til at linearisere det samlede output.
Jeg er ikke helt sikker på at det vil være en god ide at optimere impulsresponsen så frekvensgangen bliver jævnet ud i pass båndet på filteret. De vil give mere komplekst signal til enhederne, og derved måske dårligere lyd. I første omgang tror jeg et stejlt filter kan klare ærterne. Men der skal da også eksperimenteres med digital korrektion af enhederne.. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
LGrau skrev:
VST plugin skulle være nemmest at gå til, men jeg kan ikke rigtigt finde nogen medieafspillere som supporter VST.
|
|
|
Har kun prøvet i en meget intermistisk test opstilling - Jeg mangler en 6 kanals volumen kontrol
Min favorit af afspiller er Foobar2K som har sit eget plug-in format.
l
|
|
|
Kan du ikke bare bruge en digital volumen regulering i første omgang ?
ellers kan du købe 6 kanals potmetre her :
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Udmærket ide med knufinke plugin'et. Men der er vist ikke support for sperat impuls respons for hver enkelt kanal.. Så det kan vel "kun" bruges til at linearisere det samlede output.
|
|
|
Jeg har ingen erfaring med dette plugin, men mon ikke det kan behandle et stereo input. I dette tilfælde burde det være muligt at splitte input signalet ud til 2 plugins som tager sig af lavpas henholdsvis højpas delen.
LGrau skrev:
Jeg er ikke helt sikker på at det vil være en god ide at optimere impulsresponsen så frekvensgangen bliver jævnet ud i pass båndet på filteret. De vil give mere komplekst signal til enhederne, og derved måske dårligere lyd. I første omgang tror jeg et stejlt filter kan klare ærterne. Men der skal da også eksperimenteres med digital korrektion af enhederne..
|
|
|
Plugin'et er primært beregnet til at folde optagede impulsresponser på et givent signal for at tilføre lyden mere rumklang, men der er principielt ikke noget i vejen for at benytte filter koefficienterne til dit stejle fir filter i stedet for en målt impulsrespons.
Et fir filter er bare en foldningsmaskine, hvor du folder fir filterets impulsrespons (koefficienter) på det indkomne signal.
Denne løsning virker godtnok noget søgt, men ville sikkert være meget elegant som testopstilling, da det indeholder mange frihedsgrader.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsChristensen skrev:
LGrau skrev:
|
|
|
Jeg har ingen erfaring med dette plugin, men mon ikke det kan behandle et stereo input. I dette tilfælde burde det være muligt at splitte input signalet ud til 2 plugins som tager sig af lavpas henholdsvis højpas delen.
Ja det er selfølgelig rigtigt, men så bliver signalet nødvendigvis mono.
Ideen er udmærket til eksperimenter, men som permanent løsning er den ikke optimal.
LGrau skrev:
Jeg er ikke helt sikker på at det vil være en god ide at optimere impulsresponsen så frekvensgangen bliver jævnet ud i pass båndet på filteret. De vil give mere komplekst signal til enhederne, og derved måske dårligere lyd. I første omgang tror jeg et stejlt filter kan klare ærterne. Men der skal da også eksperimenteres med digital korrektion af enhederne..
|
|
|
Plugin'et er primært beregnet til at folde optagede impulsresponser på et givent signal for at tilføre lyden mere rumklang, men der er principielt ikke noget i vejen for at benytte filter koefficienterne til dit stejle fir filter i stedet for en målt impulsrespons.
Et fir filter er bare en foldningsmaskine, hvor du folder fir filterets impulsrespons (koefficienter) på det indkomne signal.
Denne løsning virker godtnok noget søgt, men ville sikkert være meget elegant som testopstilling, da det indeholder mange frihedsgrader.
Jeg synes løsningen er virkelig god hvis der hurtigt skal eksperimenteres lidt.
Min sidste kommentar med optimering af impulsresponce havde egentlig ikke så meget med dit indlæg at gøre.
Jeg overvejer bare om det kan svarre sig at optimere for enhedernes ulineariteter eller om man kun skal holde sig til delefilter funktionaliteten.
Hvis man begynder at optimere for enhedernes ulineariteter vil man vel skulle sende et mere komplekst signal til enheden. Enheden vil arbejde hårdere og derved vil lyden måske blive lidt anstrengende. Jeg har ikke rigtigt noget erfaring med området så jeg tænker bare lidt højt |
|
|
__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke muligt at kompensere for ulineariteter i højttaleren, da et fir filter udelukkende er en lineær størrelse. Hvis du vil kompensere for ulineariteter: BL produktet (force factor) i magneten, mekanisk stivhed i ophænget og selvinduktansen er nok de væsentligste, kræves der en del mere matematik - jeg skrev min master thesis om emnet. Se bl.a. http://www.klippel.de som regnes for den førende på området.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsChristensen skrev:
Det er ikke muligt at kompensere for
ulineariteter i højttaleren, da et fir filter udelukkende er en lineær
størrelse. Hvis du vil kompensere for ulineariteter: BL produktet
(force factor) i magneten, mekanisk stivhed i ophænget og
selvinduktansen er nok de væsentligste, kræves der en del mere
matematik - jeg skrev min master thesis om emnet. Se bl.a. http://www.klippel.de som regnes for den førende på området. |
|
|
Spændende, med dit master thesis. Kippel siden ser også spændende ud..
Det er jo egentlig logisk nok at man ikke kan kompensere for ulineriariteter med et FIR filter.
Jeg kan se at du også spiller med digitale højttalere. HEr deles der
også kun med 24dB per oktav.. Dette er vel valgt fordi en stejlere
deling lyder dårligere ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at 24dB er valgt er på grund af lyden. Valget afhænger bl.a. af de enheder man benytter. Dynaudios er generelt velkontrollerede.
En ting man skal være opmærksom på er at jo stejlere ens filter bliver des mere tids-smearing (ripple på ens impuls respons)
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsChristensen skrev:
Grunden til at 24dB er valgt er på grund af
lyden. Valget afhænger bl.a. af de enheder man benytter. Dynaudios er
generelt velkontrollerede.
En ting man skal være opmærksom på er at jo stejlere ens filter bliver des mere tids-smearing (ripple på ens impuls respons)
|
|
|
Tak for svaret.
Det var egentlig "hovedtemaet" for tråden.
Hvad med et IIR filter, slipper man bedre fra et stejl filter her ?
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket..
skal lige have gravet mig gennem hele tråden, som virker yderst interessant..
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
LarsChristensen skrev:
|
|
|
Hvad med et IIR filter, slipper man bedre fra et stejl filter her ?
|
|
|
For IIR filter gælder at når amplitude forløbet(afskæringen) er fastlagt så følger fasen af denne direkte. For FIR Filtre kan amplitude og fase response fastlægges uafhængigt af hverandre ( det kan blive nødvendigt at gå op i filterlængde for at gøre det med ønsket præcision)
Dvs. Et FIR filter kan emulere et hvilket som helst IIR filter men det omvendte gælder altså ikke.
Når der tales om tids-smearing så kan det vises at faselinære FIR filtre har mere og mere tids-smearing jo skarpere afskæring er. Dette giver problemer ifht flervejs systemer - som jo kun summere perfekt on-axsis. dvs off-axsis får vi ringning.
Kunsten er nu så at vælge FIR filtre med en skarp afskæring som ikke er faselinærer ( og dermed mindre tids-smearing) - hvordan dette gøres ja det er nøglen til at få sådanne systemer til at lyde godt. Det er her firmaer som TACT har deres expertise.
Den bedste kilde til at forklare dette nærmere jeg har fundet er ifm programmet DRC
http://unix.freshmeat.net/projects/drc/
Download og tyg dig igennem "read me " filen - det er ganske tung læsning
|
Til top |
|
|