Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: bånddiskant med elektromagnet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har tit undret mig over hvorfor næsten ingen laver enheder med elektromagneter.

Jeg har overvejet lidt at lave en bånddiskant med elektromagnet.

Nogen der har noget ris/ros imod det?

Jeg er lidt i tvivl om opbygningen.

Jeg går ud fra at + og - bare er tilsluttet båndet. I mit tilfælde noget staniol.
Jeg kan godt se at impedansen bliver meget lav, og derfor skal der vel indsættes en modstand.?

Hvordan er magneternes pol vendt i en bånddiskant?

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Hej

Jeg har tit undret mig over hvorfor næsten ingen laver enheder med elektromagneter.

Næsten ingen...?  Hvem gør? Jeg husker at Audio Note lavede en pick-up med elektromagneter

Jeg har overvejet lidt at lave en bånddiskant med elektromagnet.

Nogen der har noget ris/ros imod det?

Det kommer til at fylde meget, det bliver dyrt og besværligt, og du skal have en HELT ren forsyning for at undgå støj fra højttaleren. Hvis jeg skulle rode med bånd igen ville jeg bruge neodym-magneter.

Jeg er lidt i tvivl om opbygningen.

Her er et eksempel fra Jan Nielsens site: http://www.soundimage.dk

Jeg går ud fra at + og - bare er tilsluttet båndet. I mit tilfælde noget staniol.
Jeg kan godt se at impedansen bliver meget lav, og derfor skal der vel indsættes en modstand.?

Du skal bruge en transformator, ellers afsætter du bare effekten i modstanden i stedet for i enheden.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Næsten ingen...?  Hvem gør? Jeg husker at Audio Note lavede en pick-up med elektromagneter

Jeg syntes jeg er faldet over et par stykker igennem tiden. Her er lige en enkelt der laver nogen enheder.

http://www.blackforestaudio.de/FertinTechDataFLB20/body_fert intechdataflb20.htm

Det kommer til at fylde meget, det bliver dyrt og besværligt, og du skal have en HELT ren forsyning for at undgå støj fra højttaleren. Hvis jeg skulle rode med bånd igen ville jeg bruge neodym-magneter.

Jeg gik ud fra at man ved at bruge en jern kerne med viklinger med kobber tråd kunne lave en elektromagnet. Forsyne den med et 12v batteri, så ville det vel give minimal støj.

Hvem sælger neodym magneter?

Her er et eksempel fra Jan Nielsens site: http://www.soundimage.dk

Mange tak for eksemplet. Det hjalp lidt om teorien.

Du skal bruge en transformator, ellers afsætter du bare effekten i modstanden i stedet for i enheden.

Har du et link til en transformator der kan bruges?

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved har mange højttaler producenter, på et eller andet tidspunkt prøvet sig med at lave den slags enheder.

De sidste som jeg hørte om var vis nogle bånd diskanter fra Holland. Men jeg syntes nu også tit man støder på dem på div. hi-fi udstillinger.

Men er der nogen særlig grund til at du vil prøve med denne form for magneter? I dag hvor verdens mure er faldet er det jo muligt at skaffe magnet materiale nok, så vi ikke behøver at nøjes med sure blå.lers magneter des lige.

Hilsen

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
... Her er lige en enkelt der laver nogen enheder.

Interessant  - Jeg har ikke tidligere hørt at det var brugt i praksis.

Jeg gik ud fra at man ved at bruge en jern kerne med viklinger med kobber tråd kunne lave en elektromagnet. Forsyne den med et 12v batteri, så ville det vel give minimal støj.

Ja, men i praksis skal du jo have MANGE vindinger (tilmed omkring en aflang kerne hvis du vil lave et bånd) for at få en feltstyrke, der kan konkurrere med permanente magneter. Desuden skal modstanden i viklingerne tilpasses så du ikke kortslutter eller tømmer batteriet på rekordtid.

Hvem sælger neodym magneter?

Straks lidt sværere - du kan prøve at kontakte Andre eller Macwerk her på sitet som bygger bånd og høre ad, ellers søg på 'magneter' i de gule sider eller 'neodymium magnets' på Google.

Mange tak for eksemplet. Det hjalp lidt om teorien.

Der er meget teori og erfaring at finde på nettet - ikke mindst her på sitet.

Har du et link til en transformator der kan bruges?

Desværre - jeg ville nok søge efter audiotransformers til rørforstærkere eller lignende.

Mvh Boye.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes