Er d-a-d det hårdeste musik du høre, behøver du ikke læse mere!!
Haaaalooooo R+ freaks. (jeg mener ikke man behøver at være gak gak!) Hvad synes du om Rammsteins nye plade? Jeg vil gå så langt som til at sige, at det er deres bedste udspil til dato. Ikke dermed sagt jeg ikke er til "det gamle", men den ny plade er på et helt andet stadie af, nogen kalder det Tranz-Metal!!??
Da jeg ikke forstår en bjælle tysk, kan jeg desværre ikke udtale mig særlig specifikt omkring teksterne.
Der er 11 numre på denne plade, og de er som følger:
1. Reise, reise. Dette er STORT. I bedste R+ stil, står den på pompøs lyd og et omkvæd, der næsten for en til at græde, af bare lydens/musikkens størrelse. Det holder 100 %
2. Mein Teil. Første single og et fedt nummer, med en rigtig gyseragtig stemning. Numret har nogle fede mellemstykker, for så at eksplodere i omkvæd, der er let at synge med på, selv for en der ikke kan tysk.
3. Dalai Lama. Dette nummer er for FEDT. Et af de absolut bedste numre på pladen. Særdeles tungt, med et næsten punk/rock-agtigt omkvæd. I ca. midten af numret kommer der noget R+ skønsang, på den FEDE måde altså. Et meget intenst nummer der holder en i et jerngreb, i de 5 minutter og 39 sek. det vare.
4. Keine Lust. Gør klar til at blive blæst omkuld. Man er lige oppe i skyerne, efter "Dalai Lama" og lige pludselig, bliver man banket op bagvæggen ved sin sweetspot. Guitaren lyder som en maskingeværsalve, og man er rystet. Keine Lust, er et særdels kraftfuldt nummer, der larmer på den rare måde.
5. Los. Dette nummer er nok det mest atypiske nummer, R+ nogensinde har lavet. En enkel akustisk guitar holder rytmenn ikke fingerspil, men pumpende, som var det en el-spade. Numret har lidt af den monotome stemning, som Du Hast havde, selvom de to numre, absolut ikke er at sammenligne ellers. Jeg er faktisk ikke helt i stand til at beskive dette nummer særlig godt, men fedt er det.
6. America. Anden single fra "REISE REISE" Jeg vil tillade mig at kalde dette nummer, for "Rammstein pop" Ikke fordi det minder om Aqua, næh fordi det har dette baggrundskor, og meget pop-agtige omkvæd. Kun hvor Till siger: This is not a love song, ved man at det ikke er det rene live aid. Men tag ikke fejl. Jeg synes det er et fedt nummer, og må ikke sammenlignes med live aid....?
7. Moskau. Her er også tale om noget nyt R+. Her synger Till en form for heavy duet, med en sød lille russer tøs. Det er for fedt. Numret er up-tempo og det blandet med en, noget der lyder som en harmonika solo, gør dette til en total oplevel af de store, i R+ forstand, HVIS man da kan tåle forandring...
8. Morgenstern. Uuuuh, hvor det fryder at høre de gamle firserheavy guitar pumperier. Firser metal, møder R+. Som hørt flere gange før med Rammstein, men de gør det med en elegangce som firser drengene, ikke måtte i gamle dage. Hurra for det nye tider. Tag lige at dyrke det kor der stor alene, mod slutningen af numret!!!
9. Stein um Stein. Numret starter langsomt, nærmest snigende i sin fremfærd. Men der kommer et omkvæd, og vågner man. Numret er meget tradisionelt opbygget og har noget Marylin Manson over sig. Det holder!
10. Ohne Dich. Hvis du er en ung og vred hævy rocker, vil du måske løbe skrigende væk fra dette nummer. Detter nummer er helt kart et af de smukkerste numre nogensinde har lavet, efter min mening. Ikke sindsygt sufistikeret, bare sindsygt smukt, stort, pompøst, som kun R+ og deres tyske sprog kunne gøre det. Igen et nummer som er lige til at tude over, i al dets storhed og...... Det ER p***e smukt!
11. Amour. Till nærmest visker sig frem til omkvædet, der minder lidt om den måde Type O Negative kunne finde på at lave det. Numret starter stille, og slutter i larm, fed larm forstås. Ikke så mange dikkedutter, bare et simpelt nummer, der rykker. Et sidste bækken salg, og pladen er slut.....
Konklution: Seks R+ ud af seks mulige herfra.
P.S Har du en forstærker med gode tonekontroller (vær ikke bange for at være for de overbærende blikke fra de "sande" nørder, der for alt i verdenen IKKE, ville høre tale om tonekontroller) Men at tilsætte lidt ekstra bas og dermed mere fylde i bunden, er klart noget der virker. Det hæver total oplevelsen, temlig markandt. (efter min mening)