Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 01:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Grundlæggende højtaler DIY. principper (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

hmm. lidt læsning inden man går igang

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 461
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Respekt til at dejlig stykke arbejde!
Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker
 
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

God søndag miju.

Der er vist ikke så meget mere at sige, end det bare er klasse.

Glæder mig helt til at få printet hele "skidtet" ud, og så ellers tage det med i seng...bare som lidt kvalitets godnatlæsning. Det kan godt være fruen synes, at det er en dårlig ide.

Smukt.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Puha... Det tog sin tid at læse, men sikkert længere tid at skrive.

Jeg har selv brugt NN's "Sådan!" og "The loudspeaker Design Cookbook" som mine bibler, da jeg startede med at bygge, og kan også kun anbefale dem.

De giver et meget godt indtryk af, at man "ikke bare" laver sine egne højttalere, hvis man vil matche producenterne.

- Sværger dog selv til selvbyg, men har også brugt over 10 år nu på det... Er stadig ikke helt tilfreds...
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

"The speed of sound" varierer faktisk med temperatur og atmosfærisk trykk

Ved normalt atmosfærisk trykk:

http://ffden-2.phys.uaf.edu/212_fall2003.web.dir/Dennis_Jack son/speedofsound.html

v = 331 m/s + 0.6T

der T=temperatur i Celcius (mellem 0 og 100C)

Så om man ønsker at være nøyaktig...

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted
 
HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 213
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

RuneJW skrev:

v = 331 m/s + 0.6T

Så om man ønsker at være nøyaktig...

Nu må vi da vist lige spise brød til.......det betyder ikke en ski.....øh disse, hvis den blot ikke skal med i saunaen!

Er der nogen der ved hvor/hvordan man får et kig i det gamle guld alias SÅDAN! af Niels Nørby

Mvh

HeJu

 

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted
 
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

HeJu skrev:
RuneJW skrev:

v = 331 m/s + 0.6T

Så om man ønsker at være nøyaktig...

Nu må vi da vist lige spise brød til.......det betyder ikke en ski.....øh disse, hvis den blot ikke skal med i saunaen!

Er der nogen der ved hvor/hvordan man får et kig i det gamle guld alias SÅDAN! af Niels Nørby

Mvh

HeJu

 

Jeg købte et eksemplar af SÅDAN! hos DAT for et års tid siden - måske de har flere?

 

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Boye]

Hej igen, Milu

Beregningen kommer til gengæld til at passe fint, hvis man bare vender brøken om, så man formulerer det som "Baffelsteppet begynder ca. der, hvor baffelbredden er ca 1/8 af bølgelængden."

Hvorefter bølgelænden bliver 8 x 22cm = 1,76m

Hvilket svarer til en frekvens på 340m/s / 1,76m = 193 Hz

Men hvad forstår man så ved at baffelsteppet "begynder"? Sædvanligvis anvendes et +3dB eller -3dB punkt for begyndelse eller afslutning på et akustisk kurveforløb - men da et baffelstep typisk vil antage karakter af et trappetrin på ca. 5dB vil et 3dB punkt jo ligge nær midtvejs i forløbet.

Et andet sted http://www.dddac.de/baffle.htm, som tilsyneladende tager udgangspunkt i samme formler, beregnes begyndelsesfrekvensen som:

Altså for dit eksempel med en baffelbredde på 22cm: f3 = 4560/(22cm/2.54cm/inch)  = 526,5Hz, hvilket passer meget bedre med min erfaring.

Undskyld, det er virkelig ikke for at nedgøre dit enorme arbejde, men blot udtryk for at det handler om at få materialet korrekt, når mange sikkert kommer til at benytte sig af det.

Når det kommer til stykket, er du sikkert alligevel den jeg vil spørge til råds om filter, når jeg en gang får tid til at skrue mine SS 9700 og 5" Flexunits i kabinetterne - De har ventet i 4år nu.....

[/QUOTE]

 

Formlen du der beskriver går ind og viser baffl f-3 punktet og hvor man kompencere fra...  og det er helt rigtigt.. det eks. har jeg selv med!

Det jeg viste og eksenplet med de 193 Hz..  er hvor steppet reelt begynder..  det er set nede fra....  

så er der hævet 3 db. ved omkring de 526 Hz. du også beskrev..

 

Det er altså to forskellige ting vi der taler om...

Jeg snakker om hvor baffl step begynder nede... altså hvor niveauet er hele 6 db. under højste punkt..

Du beskriver baffl f-3 punktet hvor man går ind og beregner baffl kompensation udfra...

mvh



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Ja, sådan hænger det nok sammen.

Ikke desto mindre refererer du (og andre sites) til noget med at baffelsteppet begynder ved den frekvens hvis bølgelængde er 1/8 af baffelbredden:

Baffl steppet begynder ca. der hvor bølgelængden er 1/8 af baffl bredden.

Vil man regne det præcist ud så gøres dette således.

En baffl på eks. 22 cm. giver så resultatet :

  • 22 /8 = 2,75 cm.

Dette svarer altså stadig til en frekvens på over 12 kHz - det kan da ikke passe. eller er det den 'modsatte' ende af det skrå styke af baffelsteppet, altså der hvor baffelsteppet så er nået op på sit høje niveau?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
PeptoBizmo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 27 April 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hold da op for en smøre. Det er næsten for meget af det gode Man mister næsten helt pusten af alt det der skal tages højde for og regnes ud, men så må tilfredstillelsen osse være det større bagefter.

Mon ikke man bare skulle få fat i en af de to bøger og så læse lidt.



__________________
Jamo er nu slet ikke så ringe
Til top Vis PeptoBizmo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeptoBizmo Besøg PeptoBizmo's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 27 April 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Flot arbejde!
Udover de nævnte bøger er der også nyttig viden i Martin Colloms: High Performance Loudspeakers", som kan lånes på biblioteket eller skaffes fra et andet.
vh Jazzman
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 27 April 2005 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

HUSK! det er kun grundliggende principper!! der er meget mere at tage højde for især ved udregning og konstruktion af delefiltre!..

De viste formler mm. er kun vejledende! og fungere sjældent optimalt i først "hug"... 

Men det er da et sted at begynde!...  det er bare at gå igang!!

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
eigner
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Utrolig godt arbejde. over 70 sider! det er jo en lille bog. Lige hvad en "grøn" DIY har brug for. jeg vil følge dit råd og få fat i "Sådan" og "The loudspeaker Design Cookbook"

Tak for et super sæt "Grundlæggende højtaler DIY. principper "

Til top Vis eigner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eigner
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hey,

Husk på folkens.. Teori er teori.

Alt teori er baseret på teoretiske flade kurver (impedans og frekvens), hvilket INGEN højttalere er. Det er flot skrevet, men kan kun tages om en introduktion til simpel teoretisk højttaler konstruktion, og vil ikke du' i den virkelige verden.

"The loudspeaker design cookbook" kan jeg IKKE anbefale. Den er fuld af kurver som man ikke kan bruge til noget somhelst, og siger intet om hvordan man bygger en god højttaler. Jeg har version 6, og vil nærmest give den væk. "Sådan" har mange regnestykker med, som ikke holder i virkeligheden. Problemmet er det samme som det der er skrevet i denne tråd, baseret på teoretisk flade kurver, som ikke findes.

En bog jeg syntes er gode for nybegyndere er af Ray Alden "Advanced speakerbuilding for the hobbies and technician" (eller noget i den stil). Den giver en god introduktion til højttalerbygning, med målinger af resultat. Den er lidt gammel, så de kits der er bagerst kan ikke bruges mere, men selve bogen er langt bedre end kogebogen.

Men. Min pointe er, pas på med teori. Det er fint at lære, men kan ikke bruges i virkeligheden. Der skal måles og simuleres (Simuleres er ikke at regne). Jeg bruger LspCAD og Clio, sluttet af med lytning. For mig at se, den eneste rigtig måde at gøre det på.

LINK til Ray Aldens bog:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0790610701/qid =1129030077/sr=1-1/ref=sr_1_1/002-0161385-6044827?v=glance&a mp;s=books

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Flot og stort stykke arbejde du har lagt der

 

Ser også frem til at vi kan rekvirere en PDF fil fra dig via. en PM.



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Husk på folkens.. Teori er teori.

Alt teori er baseret på teoretiske flade kurver (impedans og frekvens), hvilket INGEN højttalere er. Det er flot skrevet, men kan kun tages om en introduktion til simpel teoretisk højttaler konstruktion, og vil ikke du' i den virkelige verden.

"The loudspeaker design cookbook" kan jeg IKKE anbefale. Den er fuld af kurver som man ikke kan bruge til noget somhelst, og siger intet om hvordan man bygger en god højttaler. Jeg har version 6, og vil nærmest give den væk. "Sådan" har mange regnestykker med, som ikke holder i virkeligheden. Problemmet er det samme som det der er skrevet i denne tråd, baseret på teoretisk flade kurver, som ikke findes.

En bog jeg syntes er gode for nybegyndere er af Ray Alden "Advanced speakerbuilding for the hobbies and technician" (eller noget i den stil). Den giver en god introduktion til højttalerbygning, med målinger af resultat. Den er lidt gammel, så de kits der er bagerst kan ikke bruges mere, men selve bogen er langt bedre end kogebogen.

Men. Min pointe er, pas på med teori. Det er fint at lære, men kan ikke bruges i virkeligheden. Der skal måles og simuleres (Simuleres er ikke at regne). Jeg bruger LspCAD og Clio, sluttet af med lytning. For mig at se, den eneste rigtig måde at gøre det på.

simuleringsprogrammer er da netop bygget på ren teori og modeller af div. komponenter. Nøjagtigheden af en simulering afgøres ud fra hvilken model der anvendes. Tror ikke der er mange modeller der tager udgangspunkt i f.eks flad impedanskurve fra en højttalerenhed.

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hey,

"simuleringsprogrammer er da netop bygget på ren teori og modeller af div. komponenter. Nøjagtigheden af en simulering afgøres ud fra hvilken model der anvendes. Tror ikke der er mange modeller der tager udgangspunkt i f.eks flad impedanskurve fra en højttalerenhed."

Hehe, ALLE beregningsprogrammer af filtre, boxe også begår sig på flade kurver. Kun hvis du måler med feks clio, og importerer de målinger i f.eks lspCAD og simulerer på dem, tager du forbehold for andet end flade kurver. CALSOD kan også dette triks med at simulerer på målinger, dog i DOS, samt SpeakerWorkShop. Andre kender jeg ikke.

Kort : Delefilter scripts på nettet, små programmer til delefiltre hvor alt input kun er impedans (eg 8ohm) og delefrekvens, tager udgangspunkt i flade kurver. ALLE

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hey,

Her resultatet af et beregnet filter, med notch filter, på en XT25.
xt_standardfilter

 

Her med et simuleret filter, på samme diskant.
xt_simuleret_filter

Det første er regnet ud fra formler som dem i denne tråd.

Programmer der kun tager data som input (8ohm, 2000Hz osv) er IKKE simuleringsprogrammer, men beregningsprogrammer. Simuleringsprogrammer "SIMULERER" på fakta som f.eks. en Clio måling. Derfor forskellen.

Hvis i mener jeg må have regnet forkert, så giv mig et filter, så måler jeg det igennem, og viser resultatet af.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg skriver også flere steder at det er teori og tommefinger regler samt kun grundliggende info.. og at teori og praksis er ganske forskelligt!

Måle udstyr er alpha og omega hvis man skal lave noget der rigtig fungere optimalt!..  ( hvad jeg også mere eller mindre gør opmærksom på !)

Jeg mener at både "kogebogen og Sådan bør læses!.. men også den du rekomendere! (og TAK FOR DET!!  den vil jeg tage med..)

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jep. Det var ikke kritik af dig, har godt set du har skrevet flere steder at teori og praksis ikke er slyngveninder. Vil bare være sikker på at folk forstod og læste det (som du kan se en ikke har gjort). Det er utrolig vigtigt at vide.

Kogebogen er bare en amerikansk bog med mere blabla for at få sider nok. De bliver jo betalt pr side.

Har du målinger af dine højttalere man kan se ?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes