| Forfatter |
|
Brisse Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har en ældre NAD 5000 Cd-spiller som er begyndt at være træls.
Når man har spillet 3-4 numre på en CD, så begynder den at hakke og stopper så helt efter et øjeblik.
Nogen der har erfaring med hvad der går galt ved denne type symptomer?
Pft. Brian
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder lidt mystisk. Normalt vil en lettere syg cd-spille hoppe i rillen, måske stå og køre den samme lille bid igen og igen, nægte at registrere en ilagt cd eller nægte at spille brændte plader, som den godt kunne før. Nu kan jeg ikke huske, hvad for en type laser der sad i en 5000, men det kunne lyde som en træghed i den lille slæde eller vogn, som flytter laseren ind over pladen. Det kan meget godt være støv og stivnet smøremiddel, som holder på den. Måske kan man forsigtigt åbne spillen, finde den mekanik, som bærer laseren og rense den med sprit. Bagefter kan den så smøres med lidt fin olie. Ellers prøv at ringe ud til JJ Teknik (Jan og Jens) i Farum. De har repareret for Klubben i mange år indtil de blev selvstændige, så de kender muligvis fejlen. Men de vil måske bare skifte hele laseren eller foreslå en ny afspiller, så det kan blive dyrt. Bedste bud er nok at forsøge selv. Bare vær forsigtig.
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Det lyder faktisk meget rimeligt det du siger med slæden. Vil lige prøve at rense og smøre den. Kan jeg smøre dem med en smule vaseline eller skal der mere advancerede sager til? Går ud fra olie (med tiden) render hen hvor det ikke skal være.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den spille er olde. Og spiller mega ulde. Det er højest sandsynligt dele deri som har affektionsværdi ud over det rimelige, i de her cd-retro tider, men den skal altså pensioneres og erstattes af noget væstentligt bedre brugt til en lille tusse.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke det kan klares af dig selv, vil jeg anbefale at finde en ny, brugt maskine - den er for gammel til at det kan betale sig at poste penge i en reparation! Som Kramer siger så kan du få rimelighed til omkring en tusse!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den erfaring jeg har, går ud på, at NAD´s CD-afspillere går hurtigt istykker. Jeg har haft 2 forskellige fra ny, begge fik de symptomer du beskriver, indenfor´2-3 år.
Ved den første, tog jeg chancen og justerede selv på laseren. Jeg fik den til at tracke igen, men 2 år efter var den gal igen. Den røg til genbrug.
Den anden gik direkte til genbrug.
Jeg går ud fra, at du har renset laseren???
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det første problem NAD-maskinerne normalt render ind i, er tandhjulsmekanismen som bliver slidt relativt hurtigt og begynder at "takke" over. Den udbedring er dog relativt billig at få ordnet, men snakker vi så gammel en maskine som denne, kan det ikke svare sig!
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle jeres svar, her og på PM.
Jeg har renset laseren og det hjalp lidt. Dvs nu kan den finde alle numre på en CD, men når den afspiller beguýnder den hurtigt at hakke og så snurre skiven både den ene og den anden vej.
Jeg går ud fra at det er fordi laseren ikke kan stille skarpt på skiven og derfor ikke kan "følge sporet".
Det lyder som det samme problem som finn52 beskriver. Mht. tankhjul og resten af mekaniken, så virker det sundt nok. Ikke noget slør eller slidte tandjul der klikker.
Vil prøve at fifle med justering af laseren og se om jeg kan få et par år mere ud af spillen.
Også for dårligt at en CD-afspiller til 3000 kr. ikke en gang kan holde 12 år 
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ha-ha, er den ikke noget ældre end 12 år endda ? - ha-ha, forsatan en uldefætter. Prøv at åbne den og se på dens udgangstrin, jeg vil vædde med at det er bipolare sager.
|
| Til top |
|
| |