Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: God enhed til hornkabinet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tunnel1200
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Jeps ... !

Jeg har for et par år siden fået fingrende i tegningerne til et JBL w-horn (Meget voldsom hornkonstruktion). Det hele endte med at jeg byggede kabinettet i 22mm MDF plade og solide TORX skruer, desværre valgte jeg af uvidenhed en bilenhed (12") som var beregnet til at spille i et lille lukket kabinet.

Nu har jeg så hevet enheden ud efter et par år og har besluttet mig for at smide en ny enhed i specilet konstrueret/kompatibel til et hornkabinet, men jeg kan ikke beslutte mig for hvilken enhed det skal være?

Nogen forslag?

Et andet spørgsmål er om det er tåbeligt at bruge penge på en ny enhed istedet for at købe en fabriksfremstillet sub som måske ville spille bedre til mit setup:

Yamaha surr. forstærker RXV 1400

Dali Blue 6006

+ alt det andet ;)

Kan det overhovedet spille godt/hurtigt nok sammen med mine Dali´er ? Har et Thommesen elektronisk delefilter til subben: http://www.frequence.dk

Håber at der en er der har tid til at svare ..

MVH. Mads

Til top Vis Tunnel1200's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tunnel1200

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Nogen forslag?

Ja, du skal have en enhed med en let membran, stor magnet og res.-frekv. omkring 40-50 Hz. McKenzie, Celestion Pro, Audax Pro, Fane, JBL ell. lignende. Se evt. Monacors PA-enheder også.

Et andet spørgsmål er om det er tåbeligt at bruge penge på en ny enhed

Det kommer an på hvad du går efter. HØJT lydtryk og ingen bas under 30-40Hz, så behold dine horn, og sæt en egnet enhed i. En forstærker på 50W vil være rigeligt. Kan du placere hornet i et hjørne, får du også de laveste frekvenser med. Til effektfuld surround-lyd vil jeg foretrække horn-bas, og vær ikke bange for, at hornene ikke er hurtige nok. Med den rigtige enhed, får du den hurtigste bas, du kan drømme om (stor magnet, let membran og suveræn kobling til rummet)

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan klare engelsk, er disse HE-forum måske noget for dig - de fyre ved meget om den type konstruktioner (det er amerikanske sites):

http://www.audioasylum.com/forums/hug/bbs.html

http://www.audioroundtable.com/HighEfficiencySpeakers/

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Hvis du byggede kabinettet efter JBL tegninger så er mit råd helt klart at smide den JBL  enhed i der passer til kabinettet. JBL laver stort set enheder til alle de gamle konstruktioner endnu.

Hvis du kontakter David Wheeler fra jbl usa han er ekspert i alle de gl konstruktioner, så er jeg sikker på at han kan sige dig hvilken enhed du skal have. DWheeler@Harman.com

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes