| Forfatter |
|
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved om der er muligt at implementere aktive filter i en alm. stereo integreret forstærker? (I dette tilfælde en B100)
Der er jo 4 ht udgange i alt, og min ht er tovejs, så rent logisk burde man jo kunne lave det med 1 filter pr ht.udgang (eller 2 stereo filtre) eller hvad?
NB: Der er naturligvis forskel på hvad der er muligt rent teknisk set, og hvad der så i praksis kan lade sig gøre (og så hvad der er økonomisk ræson i), men det skal i ikke tænke på. Det er et rent teoretisk spørgsmål. __________________
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv om der er 4 sæt udgangsterminaler er der vist ikke mere end 2 effekttrin i en B100 (Densen?) så du vil ikke kunne dele aktivt (før udgangsforstærkerne) medmindre du kobler en ekstra stereoeffektforsærker på.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 4 udgange er nok parallelkoblede to og to via en omskifter...hvis du skal køre med aktive filtre skal du have seperate forstærkere til hver enhed...
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man ikke dele efter effekten? Eller så går hele ideen måske ud af princippet? __________________
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne blive et interessant projekt.
Du er vel nødt til at finde det sted hvor signalet fra inputene bagpå, sendes til effektdelen, og så indskyde det aktive filter.
Teoretisk set burde det vel ikke være så svært, men det kræver nok et diagram over forstærkeren, eller et par gode elektrikerøjne. På ældre integrerede forstærkere kan man godt afskære signalinput og effektdel på øjemål. Jeg har gjort det på en gammel Marantz forstærker, som jeg kun skulle bruge som effektforstærker. Det virkede fint.
Men det bliver svært uden diagram, hvis forstærkeren er tæt pakket med komponenter.
- Mon ikke nogen andre kan svare på netop din forstærker(?)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aktiv deling foregår FØR effektdelen.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
| Kan man ikke dele efter effekten? Eller så går hele ideen måske ud af princippet? |
|
|
Ja det vil principielt være det samme som et filter i højttaleren - Der bliver bare separat kabelføring til diskant og bas. Det svarer nogenlunde til bi-wiring - blot med filtret placeret ved forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nårh ja, hvis det er to 2-vejs højttalere du vil tilslutte, så kræver det fire effektkanaler, at dele aktivt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
obi jon kenobi skrev:
| Kan man ikke dele efter effekten? Eller så går hele ideen måske ud af princippet? |
|
|
Ja det vil principielt være det samme som et filter i højttaleren - Der bliver bare separat kabelføring til diskant og bas. Det svarer nogenlunde til bi-wiring - blot med filtret placeret ved forstærkeren.
|
|
|
OK - ja så går lidt af pointen jo af. Jeg var ikke klar over at aktiv deling nødvendigvis var ensbetydende med deling før effekten. Så giver svaret ligesom sig selv.
I så fald skal man/jeg så koble endnu en effekt på fra pre-out og så dele før effekten både i integreret (til eksempelvis diskant) og før effekten i effektforstærkeren (til bassen så).
Eller kører pre-out også efter effekten? Det gør den vel ikke? Deraf navnet PRE __________________
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
| ...
I så fald skal man/jeg så koble endnu en effekt på fra pre-out og så dele før effekten både i integreret (til eksempelvis diskant) og før effekten i effektforstærkeren (til bassen så).
Eller kører pre-out også efter effekten? Det gør den vel ikke?
|
|
|
Netop, en integreret forstærker består af et forforstærkertrin (pre-) med indgangsvælger, volumenkontrol osv. derefter følger udgangstrinnet eller sluttrinnet, som er en effektforstærker.
Hvis der findes et pre-out er det netop et udtag lige efter forforstærkertrinnet. Derfor er der ingen pre-out i en effektforstærker.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
obi jon kenobi skrev:
| ...
Eller kører pre-out også efter effekten? Det gør den vel ikke?
|
|
|
Netop, en integreret forstærker består af et forforstærkertrin (pre-) med indgangsvælger, volumenkontrol osv. derefter følger udgangstrinnet eller sluttrinnet, som er en effektforstærker.
Hvis der findes et pre-out er det netop et udtag lige efter forforstærkertrinnet. Derfor er der ingen pre-out i en effektforstærker.
|
|
|
Så hvis man/jeg købte en effekt (ex b300) så ville det i teorien være muligt at dele aktivt.
Så skal jeg desværre lige have råd til sådan en først - det tager nok sin tid... __________________
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. Et løst effekttrin, og så er den hjemme.
Jeg har selv gang i et projekt, med to aktive filtre fra LC Audio, hvor jeg har planlagt at køre balanceret. Der deler jeg en passiv 2-vejs højttaler med et aktivt filter ned til en subwoofer med gain i de dybe frekvenser.
|
| Til top |
|
| |