Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 2.1 hi-fi forstærker til PC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tomves
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Findes der en stereoforstærker med 1 udtag for subwoofer med forstærkning?

Jeg kunne tænke mig en sådan løsning til min pc når jeg hører musik.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

tomves skrev:

Findes der en stereoforstærker med 1 udtag for subwoofer med forstærkning?

Jeg kunne tænke mig en sådan løsning til min pc når jeg hører musik.

Langt de fleste subwoofere kan tilsluttes en stereo pre-out udgang, og subwooferen indeholder så et delefilter der selv sorterer højfrekvent lyd fra. Det er nøjagtigt lige så godt som en decideret subwoofer-udgang. Du skal altså bare finde en forstærker med pre-out.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

tomves
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Tak for ideen.

Det er heldigvis ikke noget problem med en forstærker uden preamp. da selv kan svinge loddekolben og hente signalerne evt. på potentiometerne.

Nu er det bare sådan, at jeg har 2 stk. 15" bashøjttalere der skal samles til en supwoofer. Problemet er så, at jeg vil mangle et delefilter eller et diagram der kan samle stereosignalet og styre delefrekvensen. Så det er ikke en aktiv højttaler jeg leder efter, men mere muligheden for at tilslutte en supwoofer. Jeg har ikke tidligere set et diagram over et sådan delefilter.

Der er ingen problemer med, at sidehøjttalerene får fuldt bassignal, så de skal ikke være omfattet af et delefilter. Det er kun den ekstra bas til bunden, 80 Hz og ned jeg er interreseret i at tilføje.

En monoforstærker kan jeg godt selv bygge. Men det kunne jo være, at der findes en supwooferforstærker med indbygget delefilet og sammenkobling af stereosignalerne uden at man også er nød til at købe højttalerne.

Håber, at få lidt gode råd, selvom det nu ligeså meget er et byggeprojekt. Eller hvis nogen ligger inde med en aktiv supwoofer hvor højttalerne er stået af, kan jeg måske købe delefilteret og forstærkeren.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder i samme suppedas, bortset fra at jeg næppe kan hente sub-signalet ved potmetret, da det er konstrueret med kortslutning til stel (Holfi-agtigt).

Så indtil videre er jeg henvist til at sætte en spændingsdeler på den ene højttalerterminal og så nuppe signalet til subben derfra. Ikke ideelt, så en opskrift på en 2 til 1 downmixer er også på min ønskeseddel.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

tomves
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Syntes at kunne huske, at når man har to bashøjttalere, monterer man dem mod hinanden og forbinder et stereosignal til hver højttaler med den ene fasevendt. Er det korrekt?

Hvis ok, kan jeg jo bruge en stereoforstærker og indbygge et variabelt aktivt lowpassfilter, hvis jeg ellers kan finde et diagram.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

tomves skrev:
Syntes at kunne huske, at når man har to bashøjttalere, monterer man dem mod hinanden og forbinder et stereosignal til hver højttaler med den ene fasevendt. Er det korrekt? 

Det lyder brugbart, hvis du med bashøjttalere mener basenheder og med stereosignal mener ½ stereosignal, altså højre kanal til den ene enhed og venstre kanal til den anden.

Mht. filter kunne dette måske inspirere: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=27

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

tomves
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Tak Boye, ja det var det jeg mente.

Og tak for linket. Diagramet ser godt ud, med gode komponenter, jeg tror bare jeg udelader autostartfunktionen hvis jeg går videre ad den vej. Er der nogle muligheder for et diagram der samler stereosignalet til mono, eventuelt med de samme IC-kredse, så kan jeg jo spare den ene kanal og forbinde højttalerenhederne parrallelt med deraf øget effekt?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes