| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu ved at nå sidste skridt på vejen til mine ultimative højttalere, og skal nu finde de bedste højttalerterminaler.
Men WBT syntes jeg simpelthen er for dyre (i forhold til hvad ydelsen kan være?)
Så jeg har kig på disse:
http://www.q-sound.dk/hifi-hoejtalere/tilbehoer/st-975gm.htm
De ser fornuftige ud i størrelse (og pris), og kan tage almindelige kabler og bananstik.
Men hvad med Neutrik XLR stik? Hvor gode er de, og er de værd at overveje istedet for konventionelle stik?
- Eventuelt andre gode bud?
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prof-branchen brugte jo XLR i mange år. Findes svjv også med forgyldte ben. Hvad med Speakon ? Skulle sikre en formidabel kontakt.
__________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
Prof-branchen brugte jo XLR i mange år. Findes svjv også med forgyldte ben. Hvad med Speakon ? Skulle sikre en formidabel kontakt. |
|
|
Personligt ville jeg vælge speacon. De holder formidabelt og fåes med 4 poler så man kan bi-wire i eet stik.
Samtidig kan de overføre alt de effekt du har brug for. Har spillet med band hvor vi har smidt i omegnen af 1kW gennem dem uden problemer 
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo netop i PA udstyr man ser XLR/Speakon brugt i stor stil, men spørgsmålet er bare om det også holder i High-End HiFi?
Kan ikke mindes nogle High-End højttalere med XLR/Speakon stik.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Kan ikke mindes nogle High-End højttalere med XLR/Speakon stik.
|
|
|
SP giver mulighed for Speakon

Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
De viste HT terminaler er Monacor. XLR benyttes af prof/PA næsten udelukkende.
Speakertron er også en Neutrix opfindelse. Kan fås med 2 til 8 polet forbindelse. Købes hvor = hos Monacors forhandlere bl.a. undertegnede.
HVem bruger det i deres HT, har lige læst en test af en som gjorde, det er REL subwoofer på deres Studio III, Stereophile oct. 2004.
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shhh. Sig det ikke til miju.... (Mener faktisk han bruger speakon mellem filter og hans 2-vejs.
Det det gælder om er vel grundlæggende at ha' så lille modstand i kontaktfladen som muligt.
Sakset fra Neutrik's hjemmeside :
TECHNICAL DATA
Electrical Rated current/contact: 30 A rms continous, 40 A rms 1 min. Dielectric strength: 4kV peak Rated voltage: 250 V ac Contact resistance: = 3 m after 5000 insertion-withdrawal operations Insulation resistance - initial: > 2 G  - after damp heat test: > 1 G  Inrush/outrush current capability (12 V source): 300/30 A/200 ms Creepage distance: according to IEC 664-1
Men på den anden side, så er det nok ikke nødvendtgt med smarte connectore på en hjemmehøjttaler. Hvor tit er det lige du skifter kabel når først det hele spiller.
Strengt taget er bananstik jo også noget fis. Man indføre blot endnu en kontaktflade mellem kabel og højttaler som kan spares væk med nogle ordentligt ternimaler på forstærker og højttaler.
Så personligt ville jegt helt undgå bananstik og finde en god ternimal. Den du har set hos Q-sound ser ganske fornuftig ud.
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
|
De viste HT terminaler er Monacor. XLR benyttes af prof/PA næsten udelukkende.
|
|
|
Du skal nok lige kikke lidt bedre efter....
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde godt set miju's højttalere, og det var faktisk en af tingene, der gjorde jeg stillede lidt spørgsmål ved alle de eksotisk typer.
Jeg har altid tidligere brugt mindre skrueterminaler, og har ikke kunnet høre forskel på diverse terminaler.
Ideelt set, skal kontaktfladen vel være så god som mulig, så det nærmer sig en hardwiring med den interne kableføring.
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt ville jeg gå efter terminaler i rent kobber.
De billige terminaler er typisk forgyldt messing, de lidt dyrere er kobber der er forniklet og derefter forgyldt. De endnu dyrere er kobber der er forgyldt direkte, dette er dog en lidt svær proces.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |