Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gulv- vs standerhøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
makrellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

jeg vil gerne høre jeres mening om flg: rigtig mange højttalere får i test påduttet vendingen "virker bedst i større rum","skal have luft" mm... Tænker man her som regel på bassen, eller skal højttalerne simpelthen spille højere for at lyde ordentligt...? Hvad ville konsekvensen være ved at have en "stor" højttaler i et lille rum? Er standerhøjttaleren altid et bedre valg til små rum? Hvis man nu (helt teoretisk :P) kun havde et lille værelse..

Mvh Eske

Til top Vis makrellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af makrellen

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej Makrel

En af årsagerne til at man ofte siger at store højtalere (læs 3-4 vejs) kræver store rum, er at jo flere enheder du har, jo længere væk skal du fra højtaleren.  Dette er fordi enhederne rent fysisk ligger langt fra hinanden og lyden derfor først "samles" længere væk fra højtaleren. Hvis du sidder for tæt på kan du høre hvor bassen, mellemtone og diskant kommer fra.

Omvendt med en fysisk lille højtaler. Her sidder enheder (oftest 2) tæt sammen og lyden vil derfor "samles" tættere på højtaleren.

Samtidig plejer de store højtalere at give mere og dybere bas. I et lille rum vil lyden oftest blive mørk og "tung" som følge af dette.

Derfor:
Store rum = store højtalere (3-4 vejs)
Små rum = små højtalere (2-2,5 vejs)

Dette er selvfølgelig kun en rettesnor.

Brian

Til top Vis brian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian Besøg brian's Websted

makrellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret!

Grunden til jeg spørger er, at skal man investere i en "lille" højttaler (her tænker jeg på en stander-/reolhøjttaler) vil man jo som oftest gerne behandle dem ordentligt med et par standere - og så har man jo alligevel ikke sparet plads ifht. en gulvhøjttaler.. Og ydermere kunne man jo sige, at de penge der går til standerne måske kunne have gået til bedre enheder etc. i et par gulvhøjttalere..

so what's a man to do :P

mvh Makrellen

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Man sparer ikke plads ved standerht. De skal ofte have lige så meget luft omkring sig som en gulv.ht for at lyde optimalt.

Men man får mere standerht. for de samme penge end gulvht. - også/især hvis man ikke regner standeren med i prisen.

Til gengæld kommer man helt sikkert til at mangle noget i de dybe frekvenser. Så det er en vurderingssag, hvor man må lytte sig frem.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

hej Mak, Velkommen til!

nu er ht'ere meget forskellige, men som den flinke brian skriver, så er det som regel på grund af enhederne...

men tit er det også fordi at lyden kommer mere "ud" i rummet, den ekstra plads får simpelthen ht'eren til lyde bedere.

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hej Makrel

Hvis du har et lille rum og derfor vil købe en lille højtaler behøver du ikke nødvendigvis at "spilde" penge på en stander. Der er mange 2 og 2,5- vejs i gulvudgaver.

Personlig har jeg en forkærlighed for 2,5 vejs gulvhøjtalere, men hvem siger at jeg har ret (konen gør ihvertfald sjældent)

Brian

Til top Vis brian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian Besøg brian's Websted

makrellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Tak for den varme velkomst =]

Brian jeg ved lige hvad du mener hehe.. Hvilke højttalere har du i tankerne? Som i nok har gættet er det et lille værelse, nok ikke et sjældent problem når man studerer. Jeg har et par gamle dali 104 men føler det nok snart er på tide med noget mere "voksent" og æstetisk. Er der nogen specielle højttalere man med fordel kan købe brugt?? (måske et lidt åbent spørgsmål - give it your best shot!)

tak for hjælpen,

mvh makrellen

Vittel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Du skriver ikke noget om dit prisleje, men hvis de godt må koster omkring de 10.000 kan du godt få et par systemaudio 2k brugt, der er - synes jeg - i hvert fald nogle gode standerhøjtalere, Audiovector laver også gode højtalere IMO.

Du har dali nu, hvis du har været glad for dem laver Dali også gode standerhøjtalere.

Jeg kan se du kommer fra Århus, men hvis du gidder tage toget/bilen til Odense her i weekeden kan du komme til KT messen og der er de fleste store mærker represeneteret og de giver gerne en smagsprøve

Til top Vis Vittel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vittel Besøg Vittel's Websted

makrellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hej Vittel..

10.000 er nok et meget realistisk leje..

Mit lytterum er på 18kvm ca, så med den plads vil man så generelt kunne sige at jeg vil få mere for pengene med et par gode standerhøjttalere??

Jeg overvejer om man kunne finde et par dali grand coupe brugt - ellers er jeg ret vild med sonus faber, men har kun hørt grand piano. Er der nogen der har erfaringer med Concerto?? Laver vienna acoustics iøvrigt nogen standerhøjttalere??

mvh makrellen

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Hej Makrel,

Jeg har Vienna Acoustics Beethoven i et rum/stue på 18 kvm og det lyder/passer godt.

Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Krabben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 04:10 | IP-adresse registreret  

Mit forslag kunne være et par B&W DM 602 S3. Tror måske du her vil kunne få både god bas og meget velopløst lyd. De er heller ikke helt små, men dog i standerstørrelse. Samtidig har de basrefleksporten på forsiden, så de er nemmere at placere (ikke så følsomme i forhold til afstand til bagvæggen).
Til top Vis Krabben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krabben

Vittel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

makrellen skrev:

Hej Vittel..

Mit lytterum er på 18kvm ca, så med den plads vil man så generelt kunne sige at jeg vil få mere for pengene med et par gode standerhøjttalere??

Det er min opfattelse at det tit hænger sådan sammen, men du skal ikke tage det for den eviggyldige sandhed

Det jeg mener er, der er helt sikkert folk på dette fora der ved mere om dette emne end mig....

Hvis du vælger at købe hos en af de gode forhandlere vil de med garanti lade dig prøve at få tingene med hjem på prøve, så kan du jo returnere hvis det ikke falder i din smag...
Til top Vis Vittel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vittel Besøg Vittel's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

det vil enhver ordentlig forhandler, du bør enten låne et demo sæt med hjem eller lave en option om at lade købet gå tilbage hvis der er et eller andet i vejen med lyden som du ike bryder dig om. 

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

makrellen skrev:

Hej Vittel..

Jeg overvejer om man kunne finde et par dali grand coupe brugt - ellers er jeg ret vild med sonus faber, men har kun hørt grand piano. Er der nogen der har erfaringer med Concerto?? Laver vienna acoustics iøvrigt nogen standerhøjttalere??

mvh makrellen

Jep, Vienna Acoustics laver også standerhøjttalere, men om Vassagohifi har dem i sortimentet må du hellere spørge Jensen om!

Dali Grand Coupe skulle du nok kunne finde til ca. 6000 kr. med standere, men vær varsom - det er ikke en højttaler der er alt for glad for at spille højt. Bortset fra det, spiller den dog forrygende godt med det rette udstyr!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes