Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Trapez F3 højttaler enheder ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sjonsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par gamle F3 lyd Trapetz højtt. Det er ikke X eller XI udgaven. Problemet er at mellemtone og basenhederne er gået i ophænget (skum). Da kabinetterne stadig står pænt har jeg tænkt mig at reperere eller om muligt opgradere dem til X/Xi modellen.
Er der nogen som ved hvilke enheder der sidder i den gamle kontra X / Xi modellen ?
Jeg mener mellemtonen i den gamle var er en seas 5" (står ikke på enheden) og i X/Xi modellen en Focal enhed, men hvilket typenr. ?   
Basenheden er 10" men hvilken model ?
Diskant ?
Delefilteret er sikkert også forskelligt
Alle information/ideer er meget velkommen 

Sjonsson

Til top Vis sjonsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjonsson

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 April 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hej Sjonsson

Ja, det er nok usikkert om du stadig læser tråden, men jeg skriver alligevel!
 Har selv trapezzer, og efter min mening kan den sagtens mÃ¥le sig med HTére
af nyere årgang!
 Der er brugt flere forskellige enheder i trapezzerne gennem Ã¥rene, bÃ¥de scanspeak, focal osv, sÃ¥ det er nærmest umuligt at besvare det spørgsmÃ¥l...
 Du kan fÃ¥ lavet dine ophæng - skiftet til nye. Kan dog ikke huske hvem der klarer
den slags, men spørg på forummet. Det er der helt sikkert nogen der kan hjælpe med! Mht opgradering, så prøv at snakke med Roland fra Dansk Audio Teknik på Vesterbrogade. Han er meget hjælpsom, og min erfaring er at han ikke bare prøver at sælge dig noget nyt, medmindre det rent faktisk er bedre. Basserne kan vist med fordel opgraderes, til nogle kulfiber-papir enheder, men de er dyre! Har dog ikke selv prøvet... Diskanten er god, hvis du kan leve med at den ikke går så højt op (det kan jeg), og mellemtonen er rigtig god som den er. Det var hvad jeg fik at vide, af Roland...
 Held og lykke med projektet!

mvh S.R.
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 April 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej..

Det undre mig at ophænget er skum, jeg har ejet Trapez Xi indtil et ½ år siden, og jeg mener ganske bestemt at det var gummiophæng...? Men ville det ikke være bedre at gå til en Audiovector forhandler, for at spørge om nye enheder..!

f.eks. HiFi-Forum, Frederiksberg, eller Topsound på Østerbrogade, København

mvh. Jan

Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jo, du har ret i at det er gummi - ihvertfald på de tre sæt trapezzer jeg har set.
 Tror ikke det er bedre at gå til en audiovector forhandler - det er trods alt temmelig
mange år siden de solgte deres sidste trapez, så jeg er ikke sikker på de kender
den særlig godt. Desuden plejer de der skruer på HTére at vide mere om hvilke enheder der passer godt: man skal jo både vide noget om klangen i forskellige enheder, delefilter osv. Tror forøvrigt slet ikke man kan købe originale enheder mere
- Focal laver ihvertfald ikke basserne mere - så der skal tænkes alternativt!

Hvad opgraderede du forøvrigt til, Hifijan?

mvh S.R

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 April 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Trapetzerne er nogle efterhånden gamle højtalere, der startede som et bygge projekt i HI-fidelity for mange år siden. (Jeg tror vi er helt tilbage til  1976)

Det var Ole Klifort, som stod for konstruktionen.

Den første model var med Seas -bas og -mellemtone. Enhederne var modificeret og delefilteret indeholdte nogle sorte bokse, som kun kunne købes hos Ole Klifort. Det var også lidt af grunden til at denne højtaler faldt i unåde hos selvbyggerne.

Derefter overtog Audio Consult forhandlingen, enhederne blev skiftet ud og delefilteret erstattet med et simpelt 6 db/oct filter, uden de sorte bokse. Diskanten blev bibeholdt (DynAudio D28)  Bassen blev en Scan Speak 10” (med skumophæng) Og en Vifa mellemtone.

Denne højtaler har jeg hørt og den lyder rigtig rigtig godt. Jeg har også haft mulighed for at sammenligne den med en senere version af Trapez hvor der blev brugt Focal -bas og -mellemtone. Og de to højtalere har ikke noget med hinanden at gøre ud over formen. De er som nat og dag.

Den nye model klarede sig rigtig dårligt i den sammenligning.

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg føler at der gik noget alvorligt galt med trapezerne da de gik over til Focal enheder.

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Sendt: 30 April 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hej S.R.

Trapez'erne blev erstattet af et sæt DALI Helicon 400, men jeg var meget glad for Trapez'erne, jeg gav 11.400 for sættet for 13 år siden, og fik 4.000 for dem.

mvh. Jan

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Hej til jer begge!
 Sjovt at der er nogen der gider snakke Trapez med mig
Hifijan - Det er lidt sjovt - jeg kigger mig også omkring efter nye HTère, og faldt lige
i går over helicon 400, og tænkte at den skulle have et lyt! Lidt pudsigt, hvis jeg ender med det samme! Forøvrigt billigt at have haft gode HTére for ca. 600 kr om året!
 Meil - Jeg har en kammerat der har den første Xér, og ja den er klart bedre! Han siger også jævnligt, at bassen var meget bedre med de gamle enheder (dem med den store centerdup) - men desværre er det mange basser siden, han havde dem i, og jeg nåede ikke at høre dem . Han havde forøvrigt også den allerførste (den uden skum på fronten), men byggede en Xér , da de kom frem. Han lyttede også på XI , men "opgraderede"
aldrig, netop fordi han syntes at den gamle var bedre! Så nej, det er du ikke alene
om at synes! Han er forøvrigt fanatisk glad for sine, som fylder 20 år til sommer..

mvh S.R

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Hold endelig liv i dine Trapez...stadig en meget anerkendt højttaler der spiller godt. Du kan stadig få løsdele gennem Ole Klifoth/Audiovector og de giver gerne gode råd med.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan godt være det ender med det - indtil videre har jeg ikke hørt noget
som var lige i øjet...Selvom en enkelt var tæt på (Epos m22). Problemet er bare
 at tidens tand har sat sine spor...
 Kan være man i stedet skulle gå på jagt efter et bedre eksemplar, og så
passe godt på dem!
 Tak iøvrigt for oplysningen, Martin - jeg havde fået indtrykket af, at Audiovector
ikke rigtig kunne noget der´

mvh S.R

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hej S.R.

Jeg kan godt fortælle dig, at første gang jeg satte mine Helicon 400 til anlæget - så ville jeg ha' mine Trapez'er tilbage, jeg syntes slet ikke Helicon'en levede op til den lyd jeg havde hørt i butikken... men jeg nægtede at gi' op, så jeg gik i gang med nye fødder til højttalerne, nye højttalerkabler, nye signalkabler og endelig fik jeg en lyd som sad lige i skabet - Helicon'en er en meget afslørende højttaler, og den er ekstrem kræsen med hvad du spænder foran den... Helicon'en kræver også at stå længere væk fra bagvæggen, end Trapezen gør.. Så det kan sikkert godt betale sig at opgradere Trapez'en, eller....?

mvh. Jan

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

meil skrev:

Trapetzerne er nogle efterhånden gamle højtalere, der startede som et bygge projekt i HI-fidelity for mange år siden. (Jeg tror vi er helt tilbage til  1976)

Det var Ole Klifort, som stod for konstruktionen.

Den første model var med Seas -bas og -mellemtone. Enhederne var modificeret og delefilteret indeholdte nogle sorte bokse, som kun kunne købes hos Ole Klifort. Det var også lidt af grunden til at denne højtaler faldt i unåde hos selvbyggerne.

Derefter overtog Audio Consult forhandlingen, enhederne blev skiftet ud og delefilteret erstattet med et simpelt 6 db/oct filter, uden de sorte bokse. Diskanten blev bibeholdt (DynAudio D28)  Bassen blev en Scan Speak 10” (med skumophæng) Og en Vifa mellemtone.

Denne højtaler har jeg hørt og den lyder rigtig rigtig godt. Jeg har også haft mulighed for at sammenligne den med en senere version af Trapez hvor der blev brugt Focal -bas og -mellemtone. Og de to højtalere har ikke noget med hinanden at gøre ud over formen. De er som nat og dag.

Den nye model klarede sig rigtig dårligt i den sammenligning.

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg føler at der gik noget alvorligt galt med trapezerne da de gik over til Focal enheder.

Den oprindelige byggekonstruktion i HF var med Seas bas. Udgaven der kunne fås færdig eller som grydeklart byggesæt var med Scan Speak 4208, en 5 Seas mellmtone med coated membran og Scan Speak støvhætte. Begge med skumbølger. Diskanten var en D28 med kort horn

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

I ved dæleme noget om trapezzer, og det er jo altid rart at blive klogere! Takker.
 Så er de Heliconér nok ikke lige sagen for mig.... Er ikke ligefrem topgrej, jeg har
at spænde foran, og de kan max få 30-40 centimeter til bagvæggen... Havde også
en ide om at det ville blive svært at få nok plads til dem...
 Bliver nok til at jeg beholder Trapezzen, ja!

mvh S.R

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft Trapez med Focal bas og mellem og Vifa diskant. Absolut ikke værd at skrive hjem om, lyden kommer ikke ud af kasserne.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hej igen..

Helicon'en er 46 cm dyb og skal min. 25 cm fra bagvæggen, så de rager min 71 cm ud i rummet - jeg købte så TARA LABS HELIX8 bi-wire kabel til dem (3.500,-) og 2 sæt TARA LABS AXIOM á kr. 1.600,- signalkabler til mellem for- & effekt og mellem forforstærker og CD, dertil købte jeg nogle Holfi fødder til dem i stedet for de spikes der var med.. så alt i alt en udskrivning på kr. 7.000,- ekstra før lyden var okay - man kan bare tænke, hvad nu hvis jeg havde købt de kabler til Trapez'en som jeg jo var ganske godt tilfreds med...! Heldigvis fik jeg Helicon'en til 'kun' 19.000,- (demo-sæt) - meeen de er også smukke i deres blanke pianolak...!

mvh. Jan

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Ja, helicon er helt sikkert en smuk HTér - men en udskrivning i den
størrelesesorden du nævner, ligger over min formåen!

mvh S.R

casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hvorfor også udskifte hvis man ellers er glad nok for det man "har" ?

I et high fidelity - ikk så gammelt - stod der at audiovector STADIG kunne levere enheder til den trapetz.

Og en udskiftning af de nævnte enheder render vel ikk op i en pris, så det kan svare sig at købe helt nye HT ???

Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

casey skrev:

Hvorfor også udskifte hvis man ellers er glad nok for det man "har" ?

I et high fidelity - ikk så gammelt - stod der at audiovector STADIG kunne levere enheder til den trapetz.

Og en udskiftning af de nævnte enheder render vel ikk op i en pris, så det kan svare sig at købe helt nye HT ???

rep. hos AT højttalerværksted er en mulighed

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jamen du har helt ret, men tanken var at jeg ville skifte mens jeg kunne få en god pris for trapez'erne - og jeg ville gerne ha' en højttaler med små og hurtigere bas-enheder, samt en højttaler med bånddiskant... og begge dele er opfyldt med Helicon'en

mvh. Jan

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2005 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Focalenheder er vist ikke til at få mere (basserne produceres ihvertfald ikke mere) - men det er så
heller ikke de
bedste, så der kunne jeg jo med fordel skifte, hvis audiovector stadig har...
-Jeg vidste faktisk ikke at de havde enheder endnu - kunne være at jeg skulle
give dem et ring!
 Mht. at reparere enheder: det er faktisk ikke så meget kantophæng, som det
er selve membranerne - Og de kan vel ikke repareres?? De er ikke i stykker som sådan,
men ser noget slidte ud...
 Min hovedpine er også lidt, at jeg ikke kan være sikker på hvordan det kommer
til at lyde, før jeg har brugt pengene - Og så tænker jeg at det måske var bedre,
at købe noget jeg kan prøvelytte før jeg skal til muldvarpeskindet...
 Har hørt et par stykker i 12000 krs klassen, og jeg er blevet noget lun på Epos m22, må jeg
indrømme! Nogen der har erfaring med den, forøvrigt?

mvh S.R  

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Sendt: 03 Maj 2005 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Epos m22...??? kender dem ikke, har du et billed af dem og nogle data..??

mvh. Jan

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum