Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forstærker til JBL Ti-1000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hej derude.

Da jeg får/køber et sæt JBL Ti-1000 i morgen kunne det være meget rart at høre hvor meget effekt jeg skal regne med at de vil have...

Lige nu bliver det en Thule IA100 der kommer til at lege med dem, og da bassen "kun" er 7" så er dette vel også nok, eller tager jeg fejl?

Er der nogen der har særligt gode erfaringer med forstærkere til nævnte højtalere (Kom nu Ronin)...

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

ikke særligt.. men nogle jbl er lidt tunge at danse med.... måske ia 150 som minimum?

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

JBL Ti5000 er ikke specielt tunge at danse med. Og da slet ikke Ti1000.   Den store model kan dog dykke noget, grundet den store 12 T" bas. Men har ikke ellers store belastninger hvad angår Ohm eller Følsomhed.

Har selv haft en Thule IA100 på et sæt Ti5000. Ingen problemer på noget tidspunkt.

+ Jeg har haft en Dail Skyline 2000 sæt på min Thule engang. De er straks mere lumske, og meget mere forstærker krævende. De HTér tumlede min daværende Ia100 også. Omvendt blev den lidt mere varm. Uden betydning. Og Dalién kan virkelig dyk. Med en 15T" bas der slet ikke er så kontrolleret,Og nem at styre som JBL´s. Men også Dails Ohm tal er rimlig lavt såvel som Følsomheden.

De er langt mere ondskabs fulde. Havde engang en Sony Ta-fa 7Es. til 14K. Balangseret forstærket efter min Thule. Den kunne ik klare mine Skyline 2000. Som Thulen kunne. Og Den lille Tulle var ikke større end at den kunne ligge i Sony forstærkeren.

Se det er da bemærkelses værdigt.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

ØH, nå!.............har haft netop JBL TI5000 og TI 3000. Og jeg fandt dem ganske svære at "tumle". Og fik først rigtig styr på dem, da jeg fik en H/K signature til at trække dem - og RIGTIG godt blev det, da jeg fik min Nakamichi PA5 mrkII spændt foran dem.......om så Dali er endnu sværer at drive ved jeg ikke...........men nemme at drive, synes jeg ikke at JBL'erne er.....

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hvad der ligger tilgrund for din opfattelse vides ikke. Eller om du overhovedet har haft en IA100 ?  For det undre mig. 

Kan fortæl dig at mine Skyline kunne dykke usevanlig langt ned. Med en Impedans der kunne nå ned på 3 Ohm. Så man kan med rette sige at der er hårde betingelser. Særlig for de fleste integreret forstærkere. Men Thulen brokkede sig aldrig. Hvilket tidl. Ejer af Dailérne var noget overrasket over. Som kørte med kontrol & effekt forstærker på dem.

Så JBL var ikke et større problem for danskeren, hvilket jeg langt fra var alene om at opsevere...

Men er enig i at kobler man kontrol / effektforstærker på. Eller monoblokke. Ja så bliver det hele da også endnu bedre. Sådan vil det altid være.

Mvh.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

På papiret er JBL ti serien ikke svære at trække.

Men i praksis forholder det sig lidt anderledes og jeg har selv haft en ti-3000 i tidernes morgen og haft forskelige forstærkere spændt for og problemet ligger i basområdet, her er de faktisk svære at tumle hvis man i hvert fald vil have en hurtig stram basgengivelse på dem. Min nuværende ML 331 og en acurus DIA-100 er de eneste forstærkere jeg har hørt der bare kunne styre dem med hård hånd.

Så en min. 100 Watter med en høj dæmpningsfaktor må være et must.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Evolator]

Hvad der ligger tilgrund for din opfattelse vides ikke Eller om du overhovedet har haft en IA100 ?  For det undre mig. 

Mit grundlag er, som jeg skrev, at have ejet et par Ti 5000 & 3000 ( - har i dag Ti 240 ), hvor jeg har haft div. eff. trin spændt foran - dog IKKE en IA 100, hvad jeg heller ikke skriver...men HAR haft en Thule PA250...og det var ikke noget hit...lød i MINE ører "forkert" sammen med JBL-lyden...men jo, kunne skam godt trække dem 

Kan fortæl dig at mine Skyline kunne dykke usevanlig langt ned. Med en Impedans der kunne nå ned på 3 Ohm. Så man kan med rette sige at der er hårde betingelser. Særlig for de fleste integreret forstærkere. Men Thulen brokkede sig aldrig. Hvilket tidl. Ejer af Dailérne var noget overrasket over. Som kørte med kontrol & effekt forstærker på dem.

Så JBL var ikke et større problem for danskeren, hvilket jeg langt fra var alene om at opsevere...- Igen, MINE erfaringer siger at JBL kan være ganske svært at trække - og som ikke-slipsefyr skriver, eet er hvordan de på papiret opfører sig impedansmæsssigt, noget andet er hvordan de opfører sig IRL. Kan ihvertfald fortælle at der var/er en verden til forskel i basgengivelsen, når JBL'erne får den "rigtige" eff. forstærker til at trække/"styre" dem

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

måske noget Rotel?

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Udelukker det ikke Jesper.  Jeg blev også træt af lyden af dette mix. IA100 / Ti5000. Men hæfter mig kun ved at det sagtens kunne trækkes. Således også mine skyline. Selv om jeg udemærket godt vidste da, at det kunne blive endnu bedre, med for & effekt. Eller Mono Blokke.  Det havde jeg selv hørt inden købet, hos sælger. Men jeg aldrig fik prøvet af selv. Desværre... For så blev jeg træt at JBL diskanten. & Thulens kolde stil. Med kølig cd. Maskine af andet fabrikat. Og så skulle det hele væk.

At jeg solgte Dali HT. Var grundet de er svære at få opstillet rigtig. + de var hårde ved mit daværende tv. De trak i billedet. Magnetisme. Men et spændende bekendskab.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

JBL Ti-5000 skrev:

Hej derude.

Da jeg får/køber et sæt JBL Ti-1000 i morgen kunne det være meget rart at høre hvor meget effekt jeg skal regne med at de vil have...

Lige nu bliver det en Thule IA100 der kommer til at lege med dem, og da bassen "kun" er 7" så er dette vel også nok, eller tager jeg fejl?

Er der nogen der har særligt gode erfaringer med forstærkere til nævnte højtalere (Kom nu Ronin)...

Hehe jeg er her, og klar som altid!

Du kan med sindsro benytte en Thule IA100 på Ti-1000 uden problemer. Ti-1000 er den højttaler i Ti-serien der er lettest at stille tilfreds, selvom Ti-1000 da gerne vil have mere power - hvilken højttaler vil ikke det? Første gang jeg havde Ti-1000 var i de spæde hifi-dage, og her benyttede jeg IA-100 i den gamle balancerede udgave, og det med fryd - den klarede aldeles glimrende. Denon PMA-2000R havde jeg også spændt på senere hen, og det var bestemt også godt, selvom Thule lige havde den smule mere greb om de nedre oktaver! Med Thule på vil jeg dog anbefale dig at benytte Kimber eller lignende som højttalerkabel, for at holde Ti-diskanten lidt nede!

Skal de køre som stand-alone kan jeg anbefale ca. 35 cm. fra bagvæggen og ikke meget mere. Ti-1000 er relativt bass-stærk, så det er også det der gør den eminent som baghøjttaler - der er smæk for skillingen. Da jeg brugte dem som bag og havde Ti-3000 som front gik det op i en højere enhed - der var power, pondus og masser af overskud.

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft jbl ti5000. Jeg nu sige at spørgsmålet ligger i hvor godt de skal lyde. De farver mellemtonen helt vildt med mindre de får masser af effekt. Regn med 300 Watt pr. kanal så begynder de så småt at åbne sig op i lyden.
Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes