Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Effektforstærker til Dali Grand Diva (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har en NAD T742 surround receiver og vil gerne sætte en effektforstærker til den, så jeg får bedre udbytte af mine Dali Grand Diva højtt.

Jeg VAR egentligt blevet lovet en NAD 208, men sælgeren solgte den for snuden af mig til en anden :-( Nu er jeg ved at spekulere på, om en NAD 216THX er kraftig nok/strømstærk nok til at holde styr på bassen. Hvad siger I?

Påp forhånd tak!

Mvh.

Kim Therkelsen 

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Næppe, de kræver et ordentligt svin af en effektblok, en af min venner har en H/K 1.5 på sine Divaer og den smider immervæk pænt mange ampere og 200 watt ud i 8 ohm, alligevel er det faktisk lige i underkanten.

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Ok, så er det bare endnu mere ærgerligt, at jeg ikke fik den 208'er... I manualen anbefaler de 50-250W forstærker, så det var derfor jeg tænkte, at det måske var nok med en enkelt 216'er. Det er jo heller ikke en fantastisk stor højtt., men selvfølgelig jo større forstærker jo bedre.

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Næppe, de kræver et ordentligt svin af en effektblok, en af min venner har en H/K 1.5 på sine Divaer og den smider immervæk pænt mange ampere og 200 watt ud i 8 ohm, alligevel er det faktisk lige i underkanten.

Så vild er den 1.5'er nu heller ikk. ;)

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil helst have en nad effektforstærker, så tingene passer sammen. Så enten skal jeg vel have en 208THX'er, en 218THX'er eller brokoble to 216THX'ere? Inten mindre kan gøre det?

Hvad må en NAD 218THX effektforstærker koste?  

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

En forstærkers evne til at kontrollere højtalere måles ikke (udelukkende) i antallet af watt. Der findes garanteret 50w forstærkere der sagtens kan styre dem... og modsat 200watt'ere som slet ikke kan!

Generelt kan man sige at jo kraftigere og jo mere strømstærk forstærker, jo bedre performer højtalerne. Hvorvidt en bestemt forstærker er god nok må være en individuel vurdering!

Til så lækker en højtaler vil jeg absolut anbefale dig at have højere amitioner end NAD216. Den er fin sammen med Cerwin Vega'er, men står slet ikke mål med Diva'erne. Skal der absolut stå NAD på, skal du efter min mening kigge i retning af S-serien

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Der skal ikke absolut stå NAD på - jeg kan godt leve med at det ikke passer helt sammen. Hvis jeg kan finde noget andet i et rimeligt prisleje, er det også fint. Hvilke modeller er der i s-serien? (jeg kender den ikke lige) 

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

NAD S200 er en ret kompetent effektforstærker (siger rygterne).

NAD 218 kunne være et bud. Den burde i hvert fald være kraftig nok, men jeg er ikke klar over hvordan den spiller sammen med gode (som i hi-end) højtalere. Har du hørt den sammen med Cerwin Vega o.lign.

Hvis det ikke behøver at være NAD, bør du overveje ZAP-Pulse 2.2SE fra LC-Audio. Her får du kontrol og lydkvalitet som er de andre forstærkere overleget til omkring 5-6000,- fra ny (hvis du er fingernem), eller lidt mindre brugt (hvis du er tålmodig)!

Andre bud: TACT, ZAPSolute MK4....

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Nu jeg nu er i gang med at tvære rundt i de forskellige NAD-modeller - hvad med den nye NAD C272(/372) forstærker. Den er godt nok "kun" på 2x150W i 8 Ohm, men jeg ved ikke hvor strømstærk den er.

Hvad er det præcist jeg skal kigge efter i specifikationerne? Er det bare hvor meget strøm den kan levere eller er der også andre ting, der spiller ind?

Mvh.

Kim

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

ville nok vælge noget andet end nad.. hvad med gamut(brugt), classe, eller Rotel.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Jeg synes absolut at en 218THX er en kompetent forstærker, selvom folk synes at mene noget andet. En af mine venner har sådan en svend spændt foran et sæt Dali 870, og det lyder rigtig godt. Har også hørt 218 på et sæt Megaline, men der var vist mere end én med der :)

Ser den en gang i mellem til 4k brugt, helt sikkert et hit til prisen

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

John Doe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Jeg synes absolut at en 218THX er en kompetent forstærker, selvom folk synes at mene noget andet. En af mine venner har sådan en svend spændt foran et sæt Dali 870, og det lyder rigtig godt. Har også hørt 218 på et sæt Megaline, men der var vist mere end én med der :)

Ser den en gang i mellem til 4k brugt, helt sikkert et hit til prisen

Ja, det kan man synes, men man kan ikke sammenligne 870'erne med Diva'en. Jeg har et sæt Grand Diva, der bliver trukket af en H/K Sig. 1.5 og det går nogenlunde, men der er ikke meget overskud.  Jeg har før haft dem spændt for en Denon AVR-3802 alene og har også haft en Holfi Power 8 på. Ingen af delene lød særligt overbevisende. En ting er at Diva'erne, efter min mening, kræver rigtigt meget strøm, en anden er kvaliteten af effekten. De er ret afslørende (i modsætning til 870'erne og mange andre Dali højttalere) og et separat stereosetup gør virkelig underværker!

Jeg skal selv have skiftet min H/K, når der er penge, og jeg går kigger efter TacT, Acoustic Reality (især med deres aktuelle brandudsalg!) og Gamut D200. Jeg tror TacT’s effekter vil passe rigtigt godt til Diva’erne. De fortjener altså noget bedre en ældre NAD 218… I øvrigt skiftede jeg fra surround til stereo for at gøre lyden bedre, og jeg skal love for at det hjalp!

Håber du kan bruge det til noget, KimTherkelsen.

Mvh. Christian

Til top Vis John Doe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John Doe

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget glad for at høre om jeres erfaringer med forskellige forstærkere og Diva'erne. Desværre bliver jeg mere og mere i tvivl om hvad jeg skal lede efter, da I kommer med så mange gode forslag .

Jeg har budgeteret op til 5000 kr til en effektforstærker. Nogle vil måske fristes til at sige, at det er for lidt, men jeg vidste ikke bedre. Jeg håber stadig på, at kunne finde noget brugt til 5000 eller derunder. Hvis NAD 218/208 ikke er godt nok, kan jeg så finde noget andet, der er bedre i samme prisklasse?

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en på sitet, der med held har kombineret med en 3020'er?

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

John Doe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Nu var det ikke for at få dig til at miste modet, men mere for at viderebringe mine erfaringer.
En H/K Sig. 1.5 kan i hvert fald fås til 5k og hvis du er meget heldig eller i familie med Låsby-Svendsen, kan du måske også finde en NAD S200 til 5k.
Der er også enkelte af Acoustic Reality's EAR forstærkere (ICE power) på dba.dk fra tid til anden i det prisleje.
En H/K Sig. 1.5 vil være et ok bud. Den vil give lyden et kæmpe løft. Men hvis du en gang får råd til mere, er der også mere i Diva'erne, hvis de bare får en endnu bedre forstærker.

Håber det gjorde det lidt mere klart,

Mvh. Christian

Til top Vis John Doe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John Doe

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Er der ikke en på sitet, der med held har kombineret med en 3020'er?

jo vores alles tomos guru, ellers syntes jeg at nad er lidt synd at sætte på,den største hifi skuffelse jeg har haft var da jeg hørte disse kasser spændt op med holfidet duer ihvertfal ikke

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Kommer nok også an på hvilket Holfi du havde koblet på dem, men eks. en NB250 burde nok kunne trække dem fornuftigt.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes ikke, at Dali Grand Diva kræver specielt meget effekt. Jeg har haft sådan en højttaler sammen med en Marants PM 17 K. I. Sign. Den har 60 watt i 8 ohm og 100 watt i 4 ohm.

Lyden blev en del bedre, da jeg skiftede til en Marantz PM 14 K. I. Sign. som har 100 - 110 watt i 8 ohm, men der er andet en effekten der gør forskellen.

En modifikation der er vigtig at gøre med Dali Grand Diva er at sænke diskanten en lille anelse. Det gøres med et eller to lag toiletpapir foran diskanten.

En anden ting er at komme sammenrullede vintersokker i basrefleks porten. Det giver en mere præcis bas.

Og en tredie ting er at løfte forenden lidt, så de står lidt skråt hældende bagud.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Du kan jo købe en NAD3020'er. Det fungerer ret fantastisk hjemme hos Kubikken. Faktisk har det jo slået forstærkere på den helt forkerte side af 25.000,- så vildt, at det næsten skriger til himlen!

Giv det i det mindste et forsøg, hvis du kan finde en 3020'er!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig: Tak for de gode tips, dem vil jeg kigge lidt på.

En NAD 3020'er godt nok en gammel sag  , og jeg tror ikke, at jeg vil bøvle med at lede efter en - ikke fordi det ikke er en god forstærker - men fordi, at det nok er svært at finde en, der er i ordentlig stand. Og så skal jeg jo også overbevises om, at en 20 Watts forstærker virkelig kan drive Diva'erne... men hvis jeg falder over en NAD 3020, så skal den helt klart prøves!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes