Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sune
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen.

Jeg er nybegynder og vil gerne bygge en sub. Jeg har fra tidligere to stk. seas 10" liggende, som jeg har tænkt mig at bruge. Da jeg har besluttet mig for at det skal være en aktiv sub, har jeg købt en Hypex HS130. Jeg har også en 19mm MDF-plade, bordrundsav og trælim stående, så det er egentligt bare at komme i gang. Jeg havde først bestemt mig for, at det skulle være en lukket kasse, de sad i, men jeg er kommet i tvivl. Hvor stor forskel er der på hvor dybt de spiller i et lukket kabinet og i et basrefleks kabinet? Subben skal bruges meget alsidigt, både til film og til at høre musik (mest rock).

Jeg kender ikke de præcise data på enhederne, men jeg har skrevet til SEAS og fået følgende svar:

Vi har aldri gitt ut datablad for H274 som er lik CA25RE4 H250 men med magnetsystem og spole fra EA25FEX H157.

Du finner datablad for disse under Vintage på våre nettsider.

Jeg håper dette kan være til hjelp, for vi har dessverre ikke mer detaljerte data.

Med vennlig hilsen,

SEAS Fabrikker A/S

Bjørn Børja

Chief Engr.

Data for CA25RE4 er således:

http://www.seas.no/seas_line/woofers/H250.PDF">http://www.seas.no/seas_line/woofers/H250.PDF

Data for EA25FEX ser således ud

http://www.seas.no/Gamle%20chassier%20pdf/25%20F-WBX%20and%2 0DD.pdf"> http://www.seas.no/Gamle%20chassier%20pdf/25%20F-WBX%20and%2 0DD.pdf

Jeg har også et andet spørgsmål: Hvis jeg beslutter mig for at lave et lukket kabinet, vil det så være smart at dele kassen op, så enhederne har forskellige størrelser kamrer (for at de skulle lyde forskelligt)?

Al hjælp værdsat, da jeg ikke er så erfaren på området

Venlig hilsen Sune

Til top Vis Sune's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne kun få det ene af dine links til at virke .

Men data på CA25RE4 giver en resonans og -3dB punkt på 50Hz i en 60 liter boks, Q=0,7.

Ikke ligefrem en sub, men med en Hypex kan du løfte frekvensgangen i bunden - med +6dB skulle du kunne komme ned ~32Hz.

Det mindste kabinet jeg ville anvende til 2 enheder skulle være på 90 liter lukket (netto!). Skulle give Q~0,8 og -3dB ~50Hz - man skulle så komme ned på ~33Hz med EQ'ing fra Hypex'en. Og så har man i hvert fald forudsætningen for en sub med en god lyd .

Jeg ville holde mig til lukkede bokse, hvis jeg var dig - du kunne eventuelt bygge to stks. á 45 liter, og så bare trække begge med Hypex'en. To mindre bokse ville være mere håndterlige, og give mere frihed vedr. placeringen i rummet. La' vær og lave futtelihut med forskellig størrelse bokse!

Ovenstående råd er naturligvis helt for min egen regning! Og forudsætningen er at data holder. Men især fordi vi ikke er 100% sikre på data, er lukkede bokse oplagte - de er mindst følsomme overfor afvigelser i data, osse mht. lyden.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej mollecon (og jer andre).

Tak for dit svar, det er rart med noget vejledning! Jeg har rettet linket, så det skulle virke nu.

Den anden enhed (den hvor magnetsystem og spole kommer fra) har nogle andre data. SEAS anbefaler (se linket i første indlæg) at et lukket kabinet, skal være mellem 25 og 40 liter til denne enhed.

Hmm.. jeg ville tro at det var magneten, der havde størst indflydelse på parametrene, men jeg har absolut intet, at bygge det på

Det bliver lukkede kabinetter, de kommer til at sidde i. Det ville egentlig passe mig bedst at lave et kabinet, der er delt op i to, i stedet for to mindre kabinetter.. så kunne den nemlig stå under fjernsynet .

Ændrer det situationen, at data for den anden enhed er forskellige fra den første? eller hvad?

Venlig hilsen Sune

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Pas på med at lægge for meget vægt på det anbefalede volumenmål. Det er langtfra altid optimalt for en enhed.

"Ændrer det situationen, at data for den anden enhed er forskellige fra den første? eller hvad?"

Forskellige enheder, skal have forskellige kabinetter, men der er intet i vejen for at lave et kabinet, med to forskellige indelinger, én til hver enhed. Bare volumen passer. Det lydmæssige i det, svarer til to forskellige subwoofere i samme lokale.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Sune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels.

Tak for det hurtige svar.

Med "Ændrer det situationen, at data for den anden enhed er forskellige fra den første? eller hvad?"  mente jeg: SEAS skriver, at de to enheder jeg har, er "en blanding" af to forskellige enheder (se første indlæg). Der er de to enheder, som der har forskellige data.

Hvis man går ud fra at det er de data der kommer fra EA25FEX enheden, der passer bedst, hvor stort et kabinet skal jeg så lave?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

OK.

Som @mollencon skriver, så slipper du bedst fra et lukket kabinet, når specifikationerne ikke er helt præcise.

Så vil de tal @mollencon har skrevet; to i 90 liter kabinet, være gode nok.

Men det er kun med Hypex +6dB muligheden, at du vil kunne få "sub"-woofer ud af dem, for som udgangspunkt spiller de ikke ret dybt.

Så altså:
Et stort lukket kabinet på 90 liter med Hypex og +6dB forøgelse.

Sune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Tak!

Rart med endnu et hurtigt svar. Vil resultatet af de to forskellige enheder, der er omtalt, være de samme? Eller sagt på en anden måde: Hvordan beregner jeg volumen af kabinettet og hvor dybt de kan spille?

Sune

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Man er nødt til at have T/S (Thiele/Small) parametrene, der er specifikationerne for en enhed.

Så kan du bruge et af de programmer der ligger på Internettet til at beregne optimalt kabinet.

Jeg bruger selv et regneark, jeg har stykket sammen med diverse formler, ellers kan en søgning på nettet nok kommer op med noget.

Ellers er der denne her:
http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp

Sune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har T/S parametrene.

Vas = 140L

Qms = 2,9

Qes = 0,42

Qts = 0,37

Men jeg skal også bruge fs og Qtc.. Eller er det bare andre navne, for det samme? Er fs det samme som free air resonance (jeg kan se det skal opgives i Hz)?

Da jeg bestemt ikke er ekspert, ville det være rart med lidt hjælp

Sune

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Ja, FS er free air resonance og opgives i Hz.

Qtc og Qts er det samme, og ikke nødvendige. De kan beregnes ud fra de andre data.

Du skal også bruge; Sd (membranareal) der måles i cm2.
Og Xmax peak (den linære maksimale membranvandring), typisk i mm. Og til sidst effekten i Watt (nominal power).

Sune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Sd = 350 cm2

Wmax peak = 6mm (hvis det er det samme som air gap height)

Effekt = 60W nominel

Men disse parametre skal jeg ikke bruge på den side du linkede til...

Sune

Sune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Vas

=140 Ltr Box Volume (Vb)  -162.258 Ltr.
fs =35 Hz fc  -12.963 Hz
Qts =0,37  You may change Vb and fb to calculate a new frequency response.
Qtc =0,37

Calculate Vb
 Det ser således ud, hvis jeg sætter tallene ind  Et negativt (og stort) volumen?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hov, jeg kom til at skrive at Qtc og Qts er det samme, DET ER DET SELVFØLGELIG IKKE!
Qtc er ideelt 0,707

Sune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

men hvordan finder jeg så Qtc? skal jeg bare gå ud fra at det ligger tæt på 0,707 eller har det stor betydning?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Men jeg får også et underligt minus tal, når jeg sætter tallene ind. Du må nok få hjælp fra nogle andre til hvad der skal gøres. Jeg bruger ikke selv den hjemmeside til beregninger.

Jeg bruger alle formlerne manuelt i et regneark.

Men jeg kan godt komme med et bud på, hvad der er ideelt.

Sune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

"men jeg kan godt komme med et bud på hvad der ville være optimalt"

Det må du meget gerne, da jeg stoler mere på erfaringer, end hvad en formel siger (specielt når den ikke kan finde ud af at bruge den)

Jeg er interesseret i at lave den så lille som mulig. Jeg er godt klar over at den ikke bliver helt lille..

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Qtc er ikke noget man finder, det er en værdi for enhedens "godhedsfaktor" og er et samspil mellem udstrækningen i frekvensområdet og impulsgengivelse. Den ligger ideelt på 0,707.

- Jeg tror du må prøve at finde et program på nettet til de udregninger, for det er lidt tungt, hvis man er nybegynder.

Jeg kan godt lave nogle udregninger på enheden, men jeg skal bruge følgende:
Fs, Hz
Re, Ohm
Qms
Qes
Sd, cm2
Vas, liter
Xmax peak, mm
Le, mH
Nominal Power, Watt

Sune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

det ville være lækkert, hvis du gad hjælpe..

Fs =35 Hz

Re = 8 Ohm

Qms = 2,9

Qes = 0,42

Sd =350 cm2

Vas =140 L

Xmax peak = (6 mm hvis det er air gap height og 14 mm hvis der er voice coil height)

Le =1,2 mH

Nominal power =60 Watt

Tak for hjælpen

Sune

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Hmm... Ud fra de oplysninger du har givet på enheden, ser den ikke særligt egnet ud som subwoofer.
Ideelt vil den have et 50 liters lukket kabinet, og så spiller den kun ned til F3=70Hz.... Det er ikke ret dybt. Den skal helst ned på 30-35Hz, før man kan sige det er ok.

Men enheden egner sig også bedst i et basreflekskabinet. Men du skal skal være 100% sikker på at værdierne er rigtige, ellers kan du få et dårligt resultat. Basreflekskabinetter er langt mere følsomme over for T/S parametrene.

- I et basreflekskabinet kan den spille til F3=38Hz, hvilket er pænt.... Men... Så skal den have et 100 liters kabinet!!! Men hvis du laver kabinettet mindre, f.eks. 60 liter, så har den F3=50Hz... Ikke dybt, men du kan se at jo dybere du vil spille, jo større kabinet, op til de 100 liter.

Altså... Jeg er ked af at sige det, men det er faktisk en ret dårlig enhed, hvis dine kriterier er en lille subwoofer der kan spille dybt. Den er faktisk noget nær det modsatte.

Sune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

nå da..

Det var ikke så godt, men jeg havde nu heller ikke forventet så meget af dem, da det var et par enheder, jeg har haft siddende i nogle gulvhøjttalere.

Jeg kan ikke give de præcise data på dem, da de "ikke findes". Jeg skrev, som tidligere nævnt til SEAS for at spørge om et datablad på dem, men jeg fik svaret at det aldrig var blevet lavet af dem.

Enhederne er sammensat af to forskellige enheder (se første indlæg). Derfor har jeg ikke de rigtige tal for dem...

Jeg prøver at lave et lukket kabinet på ca 90-100L og hvis det går helt galt, kan jeg jo investere i en ordentlig enhed og prøve igen .

Jeg vil lige gå og gruble lidt over det, men mange tak for hjælpen indtil videre.

Hvis der er andre, der har nogle idéer eller kommentarer, så skriv endelig. Jeg er åben over for forslag.

Sune

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum