Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 08:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Buet kabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Ved godt emnet har været oppe at vende! sådan da. Vil gerne have et buet kabinet, det er på 7,5 liter lige pt. Det er 330*155*220mm (H*B*D) men det er firkantet. Hvis jeg nu vil bue mit kabinet i siderne. Er det så klogt at øge breden foran lidt så det kan udligne for den mindre brede i enden. Altså så den er 165 foran og 145 bag? Eller hvad? Er MEGA meget i tvivl!

Mvh...  ps. hvis nogen er i tvivl i spec. på højtaleren så kan man se tegningen af højtaleren på www.frequence.dk det er VP5 SE. Det står på forsiden.

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Du kan lave dit kabinet lige som du har lyst til, bare kabinetet holder sig på 7,5 liter. 

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Smal baffel er altid bedst pga. diffraktion. Så lad den være bredest bagtil...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

jamen det ser da ikke fedt ud at den er bredest bagtil. Man ser da ikke højtalere som er bredest bag??
Men hvordan vil i regne volumen ud? H*B*D ik? Minus den brede jeg har i træet. Altså da mine mål er 330*155*220mm og jeg bruger 19 mm mdf (33-3,8)*(15,5-3,8)*(22-3,8)=6217,848? Giver ingen mening!.. Det er jo alt for lidt.. Right? Hva gør jeg forkert???

Mvh...........

Schyum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Der er sådan set ikke noget galt med din udregning. Dit resultat kommer bare ud i cm3. Der skal som bekendt 1000cm3 til en liter, så hvis dit resultat divideres med en faktor 1000 bliver det 6,2 Liter. Men skulle det ikke være 7,5 Liter???

Hvis du vil lave et buet kabinet, skal du eksperimentere med tegninger. Det nemmeste er, at gøre det i et tegne program, så kan du skalere din tegning og se hvilken form du synes bedst om. Den buede del af kabinettet er ofte et cirkeludsnit fra en cirkel med stor radius, så det er muligt at beregne kabinetvolumen præcist. Kontakt evt "bech" herinde som har lavet en kanon projekt med buede kabinetter. Få evt hans arbejdstegninger, så kan du se hvordan han har skitseret sit kabinet

Til top Vis Schyum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schyum Besøg Schyum's Websted

Schyum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Hvor har du i øvrigt de 7,5 Liter fra??
Til top Vis Schyum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schyum Besøg Schyum's Websted

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv ved at bygge en 2 vejs med buede sider dog på 17 liter.

Mit råd til dig at hvis det skal syne af noget skal du nok have en størrer bredde forskel på front og bag plade.

Min front er 20 cm og bag plade 10 cm , dybde 30 cm.

Jeg har fået inspiration fra "System Audio SA2K"

Hvis du ændre målene på fronten "baffel" så skal du også ændre dit delefilter. Læs denne guide: http://www.aarhushifi.dk/mjht.htm

Husk lige inden du går igang at det med at bygge ikke firkantede kabinetter kan være en stor mundfuld for nogen.

Her er lidt at kigge på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&KW =f%E6rdig

Læg mærke til hvor mange lag plader der bliver brugt på de buede sider.

Jeg har selv 4 lag á 6mm på hver side. Og det har ikke været helt nemt at lime buede sider. De har det med at skride når de skal spændes i form. Men resultatet er blevet flot.

Håber ikke jeg har taget lysten fra dig.....

Det med selv at designe og bygge selv giver en stor tilfredsstillelse...

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Hvis man gerne vil lave et buet kabinet, hvor kan man så finde ud af hvordan sådan noget udregnes? Brænder megA meget for det! Går ud fra der er lavet en bog om det!..

Mvh.......

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg selv lavet VP5, og jeg vil stærkt fraråde at lave den med buede kabinetter. Den er alt for lille til at lave noget som helst sjovt ved.

Hvis du alligevel vil have buede sider, så er konstruktionen så lille, at du i princippet bare kan bruge 30mm MDF i siderne, og så slibe lidt i kabinettet så det buer.

Frequence har brugt de samme udvendige mål som på standard-udgaven, men angiver en anden materialetykkelse. Det giver nødvendigvis et mindre indvendigt volumen. Så enten er det meningen at kabinet-volumen skal være mindre i SE-udgaven, eller også har de lavet en fejl. Prøv at skrive en mail og spørge Eyrún.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

bech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

M&M! skrev:

Hvis man gerne vil lave et buet kabinet, hvor kan man så finde ud af hvordan sådan noget udregnes? Brænder megA meget for det! Går ud fra der er lavet en bog om det!..

Selve beregningen er ikke særligt kompliceret - hvis du ved hvor stort du ønsker dit kabinet skal være.
Optegn den ønskede kabinetform på et stykke kvaderet papir (A4 eller A3) og optæl arealet i cm2 - herefter kan du beregne den nødvendige højde. Husk det er kabinetets indre mål du finder på denne måde.

I forlængelse af Nørds og mit projekt,

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&PN =1

har vi udarbejdet en rimeligt detaljeret beskrivelse af, hvordan jeg har bygget mine buede kabinetter. Den kan bruges til at bygge samme kabinetter som mine eller som inspiration til et andet projekt.

Hvis du sender mig din mail-adresse, kan jeg sende dig en PDF- eller PowerPoint-fil.

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

JBL Ti-5000 skrev:

Nu har jeg selv lavet VP5, og jeg vil stærkt fraråde at lave den med buede kabinetter. Den er alt for lille til at lave noget som helst sjovt ved.

Hvis du alligevel vil have buede sider, så er konstruktionen så lille, at du i princippet bare kan bruge 30mm MDF i siderne, og så slibe lidt i kabinettet så det buer.

Frequence har brugt de samme udvendige mål som på standard-udgaven, men angiver en anden materialetykkelse. Det giver nødvendigvis et mindre indvendigt volumen. Så enten er det meningen at kabinet-volumen skal være mindre i SE-udgaven, eller også har de lavet en fejl. Prøv at skrive en mail og spørge Eyrún.

Vil det ikke give et underligt resultat? Da tykkelsen af kabinettet er forskelligt i siderne?

Mvh.......

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Nej, du beholder selvfølgelig de samme indvendige mål. Det eneste der ændres er hvor tykke højtalerne er.

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Det var nu også det jeg mente... Vi talte vidst forbi hinanden. Det jeg mente er at tykkelsen af sidepladerne vil variere, da jeg sliber på dem. Så de er 30 mm et sted og 19 mm et andet sted, på samme flade!.. Vil det være optimalt?

Mvh....... 

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Det eneste der betyder noget for lyden og jo det indvendige volumen, så jeg kan ikke se at det skulle betyde noget. Så længe det tyndeste sted er omkring 20mm giver det i hvert fald ingen svagheder i kabinettet, hvis det er det du er bange for.

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hvis du går ind på dette link, kan du online beregen volumen på en olietank.
Det var stor hjælp da jeg skulle lave et buet kabinet

http://www.formel.dk/matematik/geometri/Volumer/olietank.htm

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har også lavet mit kabinet buet. Men jeg havde også AutoCad til hjælp... Det kan regne areal/rumfang ud. Mit kabinet er ca. 19cm på fronten, 24cm på det bredeste stykke og helt spidse bagtil. Altså ingen bagplade. Du kan se et par billeder ved at trykke på min WWW. Hvis du har nogle mål, kan jeg muligvis hjælpe?

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

C K N jeg har sendt dig en PB!
Men hvis jeg laver et buet kabinet så skal jeg jo lave om på mit delefilter? Som cst1967 skriver.
Hvis jeg nu ikke laver om på målende på fronten, men jeg laver lidt om på bagsiden og på længden!.. Hvis jeg laver om disse to steder skal jeg så beregne på mit delefilter! Eller kan jeg bruge det samme hvis kabinettet var firkantet.

Mvh Mikkel......... ps er skrevet lidt hurtigt! Men håber I kan forstå det... Maden kaldte lige.....Kunne ihvert fald lugte den!

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Har været inde og kigge på din højtaler og den bas/mellemtone der sidder i den:

Peerless Data Sheet

SDS 134
134 WR 26 72 THP LS 8/6 Ohm    -    Order ID: 830656

This driver is optimised for use into bass reflex systems in sizes from 5-15 Ltr.

som du kan se så anbefaler de et kabinet mellem 5-15 Liter

Så jeg tror ikke det har den store betydning hvis dit kommende kabinet afviger lidt.

Hvis du bygger et kabinet på 5 L får du en meget stram og hurtig men ikke særlig dyb bas.

Hvis du bygger et på 15 L får du en "dyb" men ikke fast bas.

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Okay.. Tak for svaret! Jeg kigger lige på en nye tegning over VP5 SE bare i en buet form, med hjælp fra C K N!... Så skal nok komme med et svar ang. tegning når den er færdig!

Mvh...

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg (og med meget hjælp fra C K N) lavet en tegning over mit kabinet!.. Men hvordan udregner man buen på kabinettet.. Altså fra fronten til bagpartiet! fronten er 155mm bred og bagpartiet er 80mm bred. Højtaleren er 235mm lang og 330mm høj!..

Mvh Mikkel.....
ps. har en tegning af den, men kan ikke sætte den ind her.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes